Jump to content

Stena ferje i kollisjon


Gunga Din

Recommended Posts

Den polske kapteinen hevder at fergen ikke overholdt sjøveisreglene:

 

Ref GøteborgsPosten: "Han berättar för yttre befäl vid polisen i Norra Halland, Sune Börjesson, att de båda fartygen redan var på kollisionskurs när de upptäckte varann och eftersom Joanna hade väjningsplikt, väjde de höger. Samtidigt väjde då Stenafärjan vänster, 180 grader, så att den polska båten rände in i höger sida av Stenafärjan."

 

Tiden vil vise hva som er rett

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

En gammal tråd......

 

Styrmannen på Stena Nautica har även han nu erkännt att han inte följde regel 19

(polske kaptenen erkände tidigt detta!) båda fartygen er alltså del i skulden!

 

Styrman på Stena Nautica slipper åtal

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=254709

 

regel 19d gäller när man endast ser varandra med hjälp av radar, då har båda vikeplikt !

 

http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/regel19.htm

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:nonod: 19 c) henviser til avsnitt I som omfatter vikepliktsreglene, som ikke er fraveket i regel 19 på annen måte enn at begge fartøyers plikt til å unngå nærsituasjoner innskjerpes.

sant, men her er det regel 19d som gäller.....det rådde riktig tåke/dimma båda båtarna 'ser' varandra enbart med radar då skall man undvika närkontakt......dvs även en 'styrbordsbåt' har

vikeplikt.

 

det står även vilken typ av manöver man bör göra.....

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Flisespikkeri, men "unngå nærsituasjon" er noe annet enn at begge har vikeplikt. Kommer man likevel nær, gjelder fortsatt de vanlige vikepliktsreglene. Forøvrig er disse to fartøyers respektive manøvre et skoleeksempel på hvordan det IKKE skal gjøres. Undrer meg på hva de kan ha tenkt ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kommer man likevel nær, gjelder fortsatt de vanlige vikepliktsreglene.

både ja o nej! det som er det ovanliga med 19d..........

 

dom vanliga reglerna säger att du skall bibehålla kurs o fart og först när olyckan er nest intill

oundviklig då skall du vike även om du har 'förkörsrett', litt fritt tolkat !

 

19d säger att kan man inte se varandra annet enn med radar då har båda vikeplikt og skall

undgå närkontakt.

 

det er detta Stena styrmannen ikke gjorde....han väntade hela tiden på att Joanna skulle vike,

för han själv kom från styrbord!

 

ja vad dom tenkte.......men dom spelade opp lydopptagningen fra Stena Nauticas 'black box'

i radion her, dom svor o undrade vad i helv-- den andra båten gjorde :smiley:

som tur var kom ingen til skade her. bare litt plåtskader o Nautica höll på o sjunka!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...