Jump to content

Det Levende Sjøkart Lever


Roger jo

Recommended Posts

Hei!

Har sett på forumet at det er noen som har Det Levende Sjøkartet. Dette ble nedlagt der i landet.

Danskene har kommet mye lengere, de kommer med ny utgave hvert år.

Og så har de lager samarbeide med Svenskene om kart for å legge inn i deres program.

http://www.sejlsport.dk/sw616.asp

http://www.sejlershoppen.dk/pl/Levende_søk...ilbehør_63.aspx

 

Er vi mange nok til å påvirke for å få Norske Kart, til å legge inn i Danskene`s levende SJØ?

Hvordan får vi det til?

Det er jo klempe bra at Danskene påtar seg jobben med Programmet så kan de andre landene levere kart.

 

Sente et brev til www.sejlsport.dk med disse spørsmålene.

Kommer Det levende Søkort med ny utgave i 2008?

Har trengt og bytte inn min 2005 utgave.

Ser at en også får Svenske sjøkort som en kan legge inn.

 

Hva med Norske sjøkort?

 

Svaret er her.

 

Hej Roger,

 

jo der kommer en 2008 udgave omkring 1. maj 2008.

 

Vi planlægger også i år at komme med svenske søkort som kan købes og indlægges under den danske ’Det Levende Søkort 2008’.

 

Der er meget få som efterspørger norske søkort, så vi mener ikke det kan dække omkostningerne med at få dem lavet - desværre.

 

Venlig hilsen

 

Henry Angelo

 

SupportDLSK

 

-> www.sejlsport.dk

 

-> Tursejlads

 

-> Det Levende Søkort

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har mange ganger fundert på hvorfor danskene har kommet mye lenger med sin versjon av det levende sjøkart enn hva både Sverige, men i særdeleshet Norge har klart. Jeg tror det finnes mange svar på dette. Ett er at Danmark satser mye på turisme og har lagt inn svært mange lenker på sin versjon som gir tilgang til utrolig mange informasjoner om danske maritime forholde men også mye annen turist relatert informasjon. Det virker på meg som at man i Danmark arbeider mer systematisk med å presentere turime på internett. Et annet forhold er at kartene er atskillig enklere for Danmarks vedkommende enn for Norge. Men det er sikkert mange andre forklaringer.

Link to post
Share on other sites

Der er meget få som efterspørger norske søkort, så vi mener ikke det kan dække omkostningerne med at få dem lavet - desværre.

 

Venlig hilsen

Henry Angelo

Det Levende Søkort

 

Skjønte ikke det.

 

DLS finnes jo i allerede norsk versjon; Fra Svenskegrensen til Lindenes. Rettighetshavere er bla. Sjøkartverket og Seilmagasinet. Selges bl.a. av Nautisk Forlag, eller??

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Her i landet så er det Ugland som fikk dette med på kjøpet da de overtok noe fra kartverket. Jeg sendte en mail til kartverket men de henviste da til Ugland. I kartprogrammet så er det en link for å motta oppdatering men den virker ikke. Tror ikke Ugland bryr seg om dette produktet.

Jeg sendte en mail til Ugland, skal se om jeg finner igjen svaret.

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte Statens kartverk i 2003/4 om det snart kom oppgraderinger, mener jeg fikk til svar at Ugland hadde kjøpte Det levende sjøkartet. Siden har det ligget brakk. En 2002 utgave ligger tilsalgs for kr.995.- ser jeg.

Og Nautisk Forlag selger den Danske 2005 årgangen når 6 og 7 er utgitt å 2008 kommer i april 2009...........

Det fine med Den Danske er at en kan legge alle mapper fra den Svenske inn i den. Skal forsøke det med den Norske også. Kartene i den Norske Levende Sjø er alt for dårlig, men som leksikon ok..

Hvordan få opp etterspørslen etter Norske kart???

Det er Bra at Danskene Opprgraderer kartprogrammet, vi trenger bare et program. MEN NYE NORSKE KART.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Navman 5500 med ekstern antenne, - en kamerat som hadde montert c-map på pc opplevde det samme (2006).

 

Med nye C-map kart i sommer (2007) var visstnok feilen rettet opp, det ble sjekket i Langøykilen (Kragerø) med nytt og gammelt kart.

Jeg solgte min Navman og benyttet pc med gammel DLS - har ikke funnet feil i området Bamblekysten / Kragerø.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også fundert endel på dette spørsmålet. Den gang den norske versjonen kom i handelen sendte jeg noen mail til produsentene med forslag til forbedringer, men fikk aldri retur på henvendelsene.

Det er vel en to-tre fremgangsmåter som kan benyttes.

Den ene er at nåværende eiere ser at det er et inntjeningspotensiale på DLS - noe jeg ikke har forutsetninger for å vurdere.

En annen er at en ansatt "brenner" for å videreutvikle produktet.

En tredje er at det sendes mange individuelle henvendelser til nåværende eier med forespørsel om produktoppdatering. Dersom det kommer 1000 enkelthenvendelser fra BP-medlemmer er det kanskje en viss mulighet for at spørsmålet blir registrert hos eierne.

Som sagt er jeg godt fornøyd med den danske versjonen fordi den inneholder mange konkrete opplysninger (åpningstider på broer, telefonnummer til havner, flotte internettadresser o.a.). Jeg formoder at det tar tid å oppdatere alt dette - om noen i Norge nå for tiden får tilsvarende arbeidslyst er vel et åpent spørsmål.

Jeg har ikke tenkt så mye gjennom det følgende: DLS er et "lavpris" produkt i den forstand at programmet inneholder mye informasjon til lav pris. Kanskje vi i Norge som er glad i å ferdes til sjøss over litt lengre distanser nå har så pass mye penger at vi prioriterer systemer med enkel oppstart i form av av/på knapp (jeg tenker på kartplottere med C-map, Navionics eller Blue Chart).

Link to post
Share on other sites

Vi kan vel gjøre som Svenskene, la Danskene vidreutvikle "Det Levende Sjøkartet" Vi trenger ikke TRE programmer,

VI TRENGER NYE OG BEDRE KART.

Fant denne oppskriften på å slipp og legge inn den Danske plata inn hver 8 dag, for noen år siden

 

Windows 2000 og XP kan man oprette en programgenvej (højreklik på skrivebordet, vælg "Ny" og "Genvej") og som kommando i den skrive "cmd /c echo > %windir%\KMDLS03.DAT" (uden gåseøjne) før man trykker Næste og angiver et navn for genvejen (F.eks. "Opdater DLSK2") og "Afslut".

 

Så er det bare og klikke på mappa.

 

"Det Norske Levende Sjøkartet" er leksikonet. Det danske kan en navigere etter(Pågrunn av kartene).

 

Til Navigering bruker jeg TIKI Navigator., hvor jeg har lagt inn en mengde "print Screen" JPG og pdf filer over uthavner osv.

http://www.tikinavigator.no/no/index.htm

Ellers er http://franson.com/gpsgate/index.asp? et fint program, så en kan ha oppe mange kartprogram på er GPS.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Fant denne oppskriften på å slipp og legge inn den Danske plata inn hver 8 dag, for noen år siden Windows 2000 og XP kan man oprette en programgenvej (højreklik på skrivebordet, vælg "Ny" og "Genvej") og som kommando i den skrive "cmd /c echo > %windir%\KMDLS03.DAT" (uden gåseøjne) før man trykker Næste og angiver et navn for genvejen (F.eks. "Opdater DLSK2") og "Afslut". Så er det bare og klikke på mappa. "

Kravet om å sette inn CD-plata på nytt har tidvis irritert meg - er det slik at oppskriften din faktisk løser dette spørsmålet? Har du forsøkt det flere ganger?

Link to post
Share on other sites

Sitat: (roger-jo @ 19.12.07 19:45)

Fant denne oppskriften på å slipp og legge inn den Danske plata inn hver 8 dag, for noen år siden Windows 2000 og XP kan man oprette en programgenvej (højreklik på skrivebordet, vælg "Ny" og "Genvej") og som kommando i den skrive "cmd /c echo > %windir%\KMDLS03.DAT" (uden gåseøjne) før man trykker Næste og angiver et navn for genvejen (F.eks. "Opdater DLSK2") og "Afslut". Så er det bare og klikke på mappa. "

 

Hei!

Det er "Levende SØkort 2NOV.2002" jeg snakker om, Oppskriften har virket i siden 2003

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Sitat Gladiator.igår 21.16

Når du installerer programmet står det beskrevet hvordan en kan klare seg uten plate i maskinen. Alle karter kopiert til harddisk

 

Snakker du om det " Levende Sjøkort 2" Har aldri hvert god til å lese, jeg finner ikke

annet enn at skiven må inn hver 8 dag.

 

Snakker du om forskjelden mellom .VED FULD INSTALLATION og VED KOMPAKT INSTALLATION som står beskrevet sammen med INSTALLATIONSKODEN:??

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei du, jeg husker ikke hvor jeg leste det men jeg tror det var en tekstfil på plata. Jeg har ikke plata her nå og jeg startet programmet i går for å se at det virker. Det gjorde det, er vel 2 år siden jeg har sett det bildet.

Det står om hvordan programmet kan installeres uten å måtte bruke platen i ettertid.

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Fant dette på platen,men får bare 8 dager fornyelse.

 

2. Anvendelse af Det levende Søkort uden cd-rom

-----------------------------------------------

Det levende Søkort 2 giver som beskrevet ovenfor mulighed for at installere

alle programmer og data på din computer. Dette har stor betydning specielt ved

anvendelse af en bærbar computer hvor cd-rom drevet er meget strømkrævende

og typisk er sat til at "slå fra" hvis ikke det er i brug. Har du plads på din

harddisk (ca. 400 Mb) anbefales det at installere det hele.

 

Bemærk at selv om du har foretaget en fuld installation så beder programmet

om at indsætte cd-rom'en med max. 8 dages interval.

Brug fanebladet "CD Kontrol" under Indstillinger for at få tildelt en ny

30 dages periode inden du skal indsætte cd-rom'en igen. Du anbefales altid at

medbringe cd-rom'en hvis du fx skal på sejltur.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det Levende Søkort 2007 (det vil si den danske versjonen) har vel nå vært oppdatert minst 4 ganger. Jeg har forsøkt å benytte rådet fra roger-jo, men jeg får ikke dette til å virke hos meg. Men det kan være at det er mine PCer det er noe galt med. Jeg må stadig sette CDen inn i PCene for å får DLS til å virke. Men ser frem til gode råd for å unngå dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...