Jump to content

Seilingsplaner 2008


roaldbj

Recommended Posts

Året 2007 begynner nå å gå på hell - i alle fall for meg som har båten på opplag på land.

Jeg har foretatt forhåndsplanlegging for reiser sommeren 2008. Jeg benytter to planleggingsverktøy; hhv Raytech RNS 6.0 som bruker Navionics Platinum brikken og Maptech systemet som bruker BBS kart.

Jeg synes begge systemene har sine fordeler.

Den første utfordringen er å vurdere retningen for sommerens langtur.

I alle år har den gått sør-øst, dvs fra Son til Kiel - Helgoland.

Det blir spennende å se om nye momenter inntrer til våren.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Året 2007 begynner nå å gå på hell - i alle fall for meg som har båten på opplag på land.
Jeg har foretatt forhåndsplanlegging for reiser sommeren 2008. Jeg benytter to planleggingsverktøy; hhv Raytech RNS 6.0 som bruker Navionics Platinum brikken og Maptech systemet som bruker BBS kart.
Jeg synes begge systemene har sine fordeler.
Den første utfordringen er å vurdere retningen for sommerens langtur.
I alle år har den gått sør-øst, dvs fra Son til Kiel - Helgoland.
Det blir spennende å se om nye momenter inntrer til våren.


Hva er input parametre til planleggingsverktøyet ditt, og hva kommer ut??? Legger de inn været også?
Link to post
Share on other sites

Det blir trolig svenskekysten for oss neste år også. Ferie i august frister mest. Men å sette opp kurser før avreise kommer ikke på trale. Impulivitet kjennetegner oss når vi kaster loss. Vær og vind bestemmer mye av turen. På plotteren ligger ferdige kurser og ruter hvis det er nødvendig.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Både nordover og inn i fjordene. Hva anbefales?

 

Ikke glem at det også sør for Bergen er et utall av muligheter, Ryfylkefjordene er flott, over Sletta (Røvær ved Haugesund er flott) kommer du til Sunnhordlandsregionen der du har hav og kystmiljø med mange perler, men også Hardangerfjorden og mange muligheter innover mot Halsnøy, Fjellberg, Romsa, osv. Hvis en skal prioritere ville jeg gjort det ut fra været, er det mye vind og kaldt så er det varmere og lunere innover fjordene, omvendt holder jeg en knapp på ytrestrøk, men så er jeg jo innhabil da jeg er født og oppvokst her ute i havet...;)

 

Mitt tips er å hente familien i Stavanger og ta disse områdene første gangen, hvis du da ikke har noe spesielt du MÅ se...;) Har du god tid er det jo relativt korte distanser med den båten du har frå Stavanger til Ålesund/Kristiansund... så du kan altså lett klare både sør for og nord for Bergen. Gled deg, har du gått x antall ganger i Sverige, Tyskland og Danmark så ville jeg sett meg om etter ny utfordringer. Vestlandet anbefales... :flag:

 

Enig med Ask, du MÅ ikke nord for Stadt for å ha sett vestlandet, men er det Geiranger som lokker f.eks så må du jo rundt. Bør ikke være noe problem med din båt på sommerstid...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...