Jump to content

Poseidon II i Stavanger Aftenblad


Poseidon

Recommended Posts

God dagen gode båtvenner,

 

Jeg har vært ute med Poseidon II hele helgen; på praksistur nordover kysten. Da jeg kom hjem fant jeg en stor og flott artikkel om båten og båtskolen min i Stavanger Aftenblad.

De hadde til og med tatt den inn i Nettugaven av Aftenbladet. . . .

Det var den første av fire slike turer nå før jul - og det ble desidert den friskeste :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at du virkelig har fått prøvd Poseidon II nå Jan! :wink:

 

Jeg har fått "referat" fra praksisturen til min far ikveld og det hørtes ut som han storkoste seg! Riktinok fikk han ikke prøvd sekstanten, fikk dere prøvd på noen av de andre praksisturene? :smiley:

 

Jeg har jo selv vært ombord og sett på alle "duppedittene" men jeg ser fram til den dagen jeg får være med på en liten tur med Poseidon II!

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...... fikk dere prøvd på noen av de andre praksisturene? :smiley:

Ja, sist fikk vi prøvet akkurat så vidt. I det minste nok til at de fikk forsøkt seg på å ta solen ned på horisonten - og erfart hvor vanskelig det kan være på et slingrende dekk ved Kvitsøy :sailing:

Jeg har jo selv vært ombord og sett på alle "duppedittene" men jeg ser fram til den dagen jeg får være med på en liten tur med Poseidon II!

Ja, det er jo noen duppeditter ombord, og mer kommer etter hvert. Jeg begynner allered å se for meg at det kommer til å bli plassmangel :wink:

 

.....Måtte smile når jeg leste den, endelig en artikkel med litt personlig preg og ironi :fishing: .....

Ja journalisten er virkelig flink til å uttrykke seg på en underfundig måte. Derfor hadde vi også stor glede av å ha ham med på D5L og senere D5LA-kurset.

Jeg regner med at du har lest artiklene hans som du finner bl.a. under Linker på min hjemmeside.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fin artikkel, men viser jo også at sekskant har lite å gjøre ombord i en fritidsbåt og er vel mer å regne som en kurositet og interesang historie enn reel navigasjon. (kunne godt tenkt meg å prøvd det selv)

Det spørs jo om fritidsbåten befinner seg midt i atlanteren med strømproblemer.... og sånn

Link to post
Share on other sites

Flott artikkel - blir det tilsvarende tur for BP-D5LA?

På det omtalte D5LA-kurset er bygget opp slik at mer enn halve kurstiden tilbringes ombord. Vi går gjennom det mest grunnleggende i klasserom og bruker den praktiske seilasen til å gå gjennom resten. Da har både de som er på vakt i styrehuset og de som "frivakt" fornuftig beskjeftigelse. Derfor har jeg lagt opp Navnet plotter/radar til TV'en i salongen, og i tillegg rigget lerret og "kanon" . . . .

Fin artikkel, men viser jo også at sekskant har lite å gjøre ombord i en fritidsbåt og er vel mer å regne som en kurositet og interesang historie enn reel navigasjon. (kunne godt tenkt meg å prøvd det selv)

Sekstantens praktiske anvendelse i kystfart er nok liten, la oss si det slik :smiley:

Men på lange havseilaser har den absolutt noe for seg; både som "back up" og fordi det er interessant å ha noe slikt å holde på med.

I tillegg kommer gleden ved å kjenne litt til slike gamle teknikker, og se de store sammenhenger mellom himmellegemenes innbyrdes bevegelser.

Hei Poseidon!

..... Er bildene tatt fra land eller en annen båt?

Det store bildet er tatt fra land. Det var en profesjonell fotograf som tilfeldigvis stod på land og fotograferte båter som kjempet seg over Slettå i stormbygene.

 

Ellers er jo D5LA-kurset mye mer enn den astronomiske navigasjonen som man ofte tenker på. Tar du en kikk på Baatskolen POSEIDONs hjemmesider så ser du litt av det som gjennomgåes . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...