Jump to content

Anskaffelse av ny kalesje


Batdilla

Recommended Posts

Hei!

 

Mange er i den heldige situasjonen at egen båtprodusent fremdeles er oppegående. Andre har båter hvor produsenten for lengst har lagt inn årene. Hvis man trenger kalesje, - hvor henvender man seg da?

 

Jeg tenkte vi i denne tråden kunne samle kontaktinformasjon, gode og dårlige erfaringer til hjelp for andre i samme situasjon. Jeg er selv i denne situasjonen. Det følger med kalesje med Selco 13 foteren, men den er såpass dårlig at jeg tror den er på grensen til at det lønner seg å koste på reparasjon. Alternativet er da å få sydd ny.

 

Noen som positivt vet om noen som har mal til Selco kalesje, eller som kan tenkes å ha det?

 

Jeg har kontaktet de jeg fikk sporet opp rent umiddelbart.

 

post@alfhansen.no - Kjapt svar. Tror han har mal til Selco (Og antagelig en rekke andre båttyper). Tilbydde seg å sende kontrollmål og fargeprøver.

 

mail@doyle.no - Kjapt svar. Kan lage kalesje enten etter gammel kalesje, eller tilpasse båten.

 

perole-r@online.no - Kan lage ny etter kontrollmål av den gamle.

 

I tillegg har jeg kontaktet de under, men siden det er bare noen minutter siden har jeg ikke fått svar fra disse ennå.

 

ivarelli@start.no

bos160@online.no

peter.slagnes@c2i.net

ibsen.lie@start.no

seilserv@online.no

jon.iversen@seilmaker-iversen.no

knuto.wettre@c2i.net

magne@seilmakerhelvig.no

B.Hubert@kristiansand.online.no

kalesje@jens-sagen.no

 

I tillegg søkte jeg igjennom GuleSider.no og fant en god del flere, men mange hadde ikke oppgitt email adresse, så jeg valgt i første omgang å kontakte de med email adresse.

 

Vet noen om andre som det kan lønne seg å kontakte? Gjerne med email adresse/web adresse.

 

Noen man av egen erfaring bør styre unna? Noen som har opplevd spesielt god service/gode priser?

 

Ting man som kunde bør være obs på ved bestilling av ny kalesje?

 

Mange standard kalesjer har få eller ingen vinduer. Jeg er av den oppfatning at det er greit å se litt mer av det som foregår på sjøen enn akkurat så langt nesen rekker. Derfor foretrekker jeg vinduer på babord og styrbord side, og gjerne bak også. Det blir også mer trivelig for de andre i båten hvis man har litt mer mulighet for utsyn fra cockpit enn bare igjennom frontruten. Er det for å spare penger at produsentene er så grådige på vinduer i sine kalesjer?

 

Et annet moment ved bestilling av ny kalesje er hvilke farge man skal velge. Et hensyn er hva møkk synes best/minst på. Et annet kan være hva måkene foretrekker, men her synes det å være delte erfaringer. - Hva mener du? Lys kalesje, mørk kalesje, farge som matcher båten?

 

Finnes det flere forskjellige typer kalesjetrekkstoff, eller er det samme type som går igjen? Hva er evt. fordeler og ulemper med forskjellige typer stoff?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om disse har mal eller hvordan de er på sying av hel kalesje men jeg nevner det likevel.

 

Har fått fikset på en gammel kalesje og sydd over gammelt seil + kjøpt nye spiler hos Fana Seilmakerverksted i Bergen. Kjøpte også et helt nytt bomtrekk til seilbåt hos dem som de sydde etter mal av det gamle.

 

Fikk god service og jeg mener de er de rimeligste i Bergen på slike ting.

 

Tlf. 55 13 61 60

Link to post
Share on other sites

Hei

Har selv fått sydd ny kallesje til min Saga27 hos:

 

Måløy Båt og Industrisøm AS    

Sæternes  6700 Måløy

57 85 12 30

 

Det er de som har originalmalen for Saga og mange andre. Jeg var meget godt fornøyd. Om de har noe for Selco'en, aner jeg ikke. De syr også båtputer.

 

Kjenner ikke e-postadressen deres.  

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har meget god erfaring med Kalesjemakeren, tlf 63960662 eller 91108605 både på kalesje og puter.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hauge produkter Nestun - Bergen.

 

http://www.gulesider.no/gsi/tolink.do?line...=00&firma=hauge

 

OBS !!! denne var laaang.

 

Han hadde mal til min Fjordcriuser fra 77' (tidl. Selco)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Er du god til å sy, kan du eventuelt sy en selv. I sin tid sydde jeg kalesjen til min SELCO 13 selv. Jeg hadde kun stengene og vindskjermen som utgangspunkt. En standard eldre Bernina symaskin ble benyttet. Det gikk en del nåler, men oppgaven er ikke umulig. Kalesjen fikk vinduer på begge sider samt bak, og nødvendige glidelåser der det trengtes. Resultatet ble bra, både visuelt og teknisk, og kalesjen satt stramt og fint på.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Så langt er Alf Hansen den eneste som sier han har mal til Selco'n. Han skulle ha 5500,- inkl. mva. pluss 600,- for å sy i vinduer. Ikke noe å si på servicen fra ham så langt. Kjapt svar. Tilbød seg å sende kontrollmål og stoffprøver før evt. avtale.

 

Mange av de andre i listen min i et tidligere innlegg har også svart, men felles for alle er at de må ha enten en gammel kalesje å sy etter, eller en båt å ta mål av. Ingen av dem har tippet på hvilken pris de vil ha for jobben.

 


MortenK: ...I sin tid sydde jeg kalesjen til min SELCO 13 selv. Resultatet ble bra, både visuelt og teknisk, og kalesjen satt stramt og fint på.

 

Du tar kanskje oppgaven med å sy ny kalesje til meg og da, siden du har gjort det før?  :cheers:

 

Jeg vet om en lokal kalesjemaker som jeg også skal sjekke med. Det er han som har laget kalesjen på Sjømannen. Han driver bare på hobbybasis, men den virker utrolig proff ut fra det jeg kan se. Tror han er rimeligere enn mange andre. Men før dette ville jeg sjekke litt i markedet for å se hva andre forlanger. Og - NEI - jeg vil ikke oppgi hvem den lokale er. Ihvertfall ikke før han har gjort ferdig jobben med ekstra vinduer på kalesjen til Sjømannen og evt. ny kalesje til Selco'n. Vil jo ikke at han skal bli så nedlesset i oppdrag at han ikke får tatt mitt  :cool: Er noen interessert, kan jeg formidle kontakt når jeg har mine egne avtaler med ham i havn.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha en kalesje som passer "perfekt" - bør du nok satse på en leverandør som har mal liggende. Men pass samtidig på at du får en "garanti" for at det hele passer - det eneste som stemmer når det gjelder båt er at ingenting stemmer og ingenting er originalt og alt fraviker fra "standard"......... Synes du har fått en meget OK pris fra Alf Hansen, basert på størrelse osv. Har selv bestilt flere kalesjer "opp i gjennom" fra flere leverandører, og prisen varierer veldig mye fra den ene til den andre - sett i forhold til type. Alf Hansen var f.eks. dobbel så dyr som Jens Sagen på min forrige båt, men til en annen modell kan det være helt motsatt. Har forøvrig undersøkt litt att. pris på kalesje til min nye Yamarin 7910. Originalkalesje koster i overkant av 9000, så kommer bøyler +++ i tilegg. Synes dette var "dryg kost" selv for en Tønsbergenser. Kontakter derfor flere "store", men ingen av de kunne levere uten reise/oppmåling osv., og da snakket man om ca. 23000..... Tok derfor kontakt med 2 lokale leverandører i Tønsberg - de anslo begge en pris på ca. 18000 komplett m/rør/fester/alt........ Derfor - Originalt ble da rimeligste løsning. Med litt "pruting på denne" sammen med "totalpris på ny båt" ble det hele da ikke så helt galt.

Link to post
Share on other sites

"Terron" nevner 2 leverandører i Tønsberg, uten å spesifisere hvem han valgte. Holder selv til i Oslo, men valgte Oscar Meier i Tønsberg til å sy kalesje m/bøyler til min Nordwest 900. Han måtte ha båten liggende hos seg de 5 dagene dette tok. Til gjengjeld fikk jeg en meget godt tilpasset vare, ferdig montert med bøyler, fester osv.

 

Pris = NOK 12.000,- for dette, men i tillegg også trekk over frontruter og omgjøring av trekk over Flybrigde.

 

Min konklusjon; Godt fagarbeid og god service (kjørte meg til togstasjonen som ekstraservice på en søndag!)

 

Tlf. 3336 5184

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites


Pirus: Jeg har meget god erfaring med Kalesjemakeren, tlf 63960662 eller 91108605 både på kalesje og puter.

 

Det var beroligende og høre, da jeg har bestillt ny kalesje til vår båt på samme sted. Synes også det er greit med en leverandør i nærheten da de kan komme å ta målene direkte på båten. Regner med at det blir best passform da.

Link to post
Share on other sites

Joda, Brumle, det går sikkert bra.

 

Han har laget nye puter til uteplassen på en tidligere Skarpnes jeg hadde, og han har "moddet" kalesjen på FLIII til meg.  Litt avhengig av økonomien utover vinteren, har jeg en liten plan om at han skal sy nye puter til uteplassen i FLIIII.  Etter erfaringen min med han, kommer jeg neppe til å spørre andre.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...


Pirus: Jeg har meget god erfaring med Kalesjemakeren, tlf 63960662 eller 91108605 både på kalesje og puter.

 

Det var beroligende og høre, da jeg har bestillt ny kalesje til vår båt på samme sted. Synes også det er greit med en leverandør i nærheten da de kan komme å ta målene direkte på båten. Regner med at det blir best passform da.

Kjenner til flere som har fått sydd kalesje hos Kalesjemakeren, ikke hørt noen som har vært misfornøyd så langt.

Ellers har jeg god erfaring med Alf Hansen. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Fikk selv levert vår kalesje fra Jens Sagen i Kristiansand. Båten vår hadde aldri hatt kalesje tidligere men via Sandvik båtbyggeri i Horten ble kalesjen bestilt. Monteringsanvisninger samt kalesjeknapper fikk vi direkte fra Sandvik. kalesjen kom ferdig sydd og montert på stativ i posten fra Sagen. Kostet ca. 10.000 kroner.

 

Monterte selv etter anvining og den passer helt perfekt.

 

Forøvrig kan du evt. kontakte et firma i Oslo som syr, som har annonse i klubbhuset vårt. (Har ingen referanser).

 

Arild Broberg - salmaker.

tlf 22197744

a-brob@online.no

www.salmaker.com

Redigert av Charente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare en digresjon. Alf Hansen skal montere kalesje på min båt nå i jula og når jeg snakket med han var han helt klar på at Viksund ikke kunne montere kalesjen min. Den var så vanskelig å montere (den vanskeligste av alle han hadde levert) at det måtte han gjøre selv, når han var på nede på vestlandet. Jeg har ventet noen mnd selvsagt, men har heller ikke tenkt å ha den på om vinteren så det er ikke farlig.

 

Grunnen til at den er vanskelig er først og fremst det at styrhuset står på babord side og kalesjen går fremfor døren på siden. Blir artig å se hvordan det blir seende ut. Praktisk på tur har jeg tro på at det blir. Båten får jo 7 kvm mer inneplass:)

 

Vitner om at han er opptatt av at ting skal bli bra iallefall...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...