Jump to content

5 fotssyke, ny seilbåt rundt 40 ft


Framtia

Recommended Posts

Føler meg ikke helt frisk om dagen...

 

Vurderer å oppgradere fra SO35 til en seilbåt på omlag 40ft, og har i helgen sett på Jeanneau SO40.3 og den nye Oceanis 40. Sistnevnte skårer godt hos meg grunnet mye lys nede. En annen aktuell kandidat er Dufour GL 385 som jeg liker godt. Krav er 3 kabiner, to ratt, cockpittelt med full ståhøyde og en relativt ny modell (gjerne med en Yanmar under dørken). Ideelt sett bør mellomlegget ikke overstige 250 store, så det utelukker innkjøp av helt ny båt. Båten brukes mer som hytte på sjøen enn som regattaredskap.

 

I dagens marked er det vel lurt å selge det en har først, men jeg ser at det ligger 4 tilsvarende båter for salg på finn. Innbytte er selvfølgelig fristende, men det virker som om forhandlerne tar seg vel godt betalt for sånt, og på privatmarkedet er det liten interesse for å bytte til noe som er mindre...Jeg er derfor i tvil om jeg bør legge den ut nå, eller vente til våren. I prinsippet vil det vel lønne seg at markedet er tregt når en skal kjøpe noe som er dyrere.

 

Innspill, tips og råd imøteses med takk, men det er fint om denne tråden ikke utvilker seg til en ny bavariadiskusjon - de er det mange nok av.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Har ikke Heitmann liggende 1-2stk Sun 39i i Drøbak som er 1-2år gml , det er fine båter og de har ligget der en stund nå.

Tror ikke det trenger å bli så veldig dårlig handel ut av å gi de et bud på et mellomlegg , jeg gjorde det da jeg byttet inn båt der for 2år siden.

Har de båter de har tatt i innbytte og de har ligget en stund så kan det ikke være usannsynlig at de kunne vurdere å ta mot et mellomlegg for å få inn litt av summen de brenner inne med raskt og heller jobbe videre med å selge den båten som er billigere

Link to post

Jo, forhandlinger med Heitmann er underveis :-). Men, det rare er at prisforskjellen mellom en ny 36i og en 42i er omlag 300Kkr (mens for en 39i er forskjellen 150Kkr), mens forskjellen i prisforlangende mellom en 35 og en 40.3 er 400 kkr. Jeg kan ikke skjønne annet enn at 40.3 er overpriset i dagens marked, en får jo en ny 39i til omtrent samme pris.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Etter mitt skjønn er SO 40,3 en bedre båt en både 39 og 42. LYS-tallet er høyere på de nye men den virker bedre bygget. Jeg kjøpte nesten en ny 40.3. Båten virker veldig gjennomført. Så jeg ville nok tatt noen turer i tenkebåsen her.

 

Dufour 385 er en bra båt, men imp-leddet er usikkert. Ny imp i Norge fra i år(høst). Hvor gode de er aner jeg ikke. Men før valg av den båten ville jeg tatt en tlf.

til de. Oceanis 40 fra Benetau er en flott båt samtidig får du en god imp.

 

Men hvorfor ikke ta en titt på en Bav 39/40/42. Bra båter, god imp, bra 2.håndsverdi.

 

Av de nemte ville jeg vurdert Jeanneau, Benetau og Bavaria først. Ellers har du Cyclades(Benetau) Har fått litt mere treverk nå.

Vi sees!

Link to post

40,3 har vel den gamle generasjon innredning som er litt mer forseggjort mens 39i har en enklere finish men er mer moderne og raskere.

I dagens marked med den utviklingen som er så ville jeg personlig gått for den mest moderne/nye båten , det bør betale seg om noen år når båten skal videre til neste eier for da er 39i nest siste generasjon mens 40,3 er en generasjon eldre.

Men dette er veldig mye smak og behag , personlig hadde jeg kjøpt en sunfast 40 før en 40,3 eller en dufour 40 før en 385 og en 40,7 før en oceanis 40 men det er somsagt smaken og den er nok litt ulik fra meg til deg.

Link to post

Jeg har nå tittet en del på den nye Bavaria 40 cruiser, må si den ser lekker ut og den har en del detaljer som jeg liker godt. 40 cruiser kan også være et alternativ.

 

Som Enzo sier tror jeg at gamle modeller blir mindre attraktive når nyere modeller kommer på markedet. Slik er det også med min nå, tror den er neppe dårligere enn den nye 36, men den er vanskeligere å selge.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Var forresten og tittet på Cyclades 39.3 i helga. Normar vil ikke lengre importere disse, og jeg tror dette er båter som vil falle en del i bruktmarkedet da de er veldig enkle i utførelsen. Kvaliteten er helt sikkert OK, dette er jo båter som er laget for charterbransjen og veldig lettstelte.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Kan være enig resonnementet at en 39 I kan være mer attraktiv å selge en f eks 40,3. På lang sikt usikker. Derfor er det litt hvor lenge en tenker på å beholde

båten.

 

Når det gjelder Bav 40 synes jeg den også er flott, men 42 har en mye bedre cock-pit. Høyere karmer på både 39 og 42. Mere komfortabelt å sitte. Nå er ikke jeg

objektiv i det hele tatt men bare godt fornøyd

 

Ellers liker jeg bedre Oceanis 43 bedre en 40. Men den koster også en del mer.

 

Bruktmarkedet er der til alle årstider på populære båter. Jeg prøvde i 2006 å kjøpe noen lettere brukte 42. Begge gikk i løpet av noen få dager, under 1 uke.

Dette har også med hvordan de var utstyrt.

Vi sees!

Link to post

Hei,

 

Jeg kjenner godt til jeanneau's modellprogram fra ca 2000 og fremover. Min erfaring/smak går ut på at når 42ds kom, ble standarden lavere både på finish og i materialvalg. Prisene gikk også ned, selvsagt. Det var nok et trekk jeanneau gjorde for å konkurrere med de andre billigmerkene. Samtidig begynte de å injeksjonsstøpe dekkene, noe som gir lavere vekt og gjør det lettere å lage spesielle avrundede design som jo jeanneau er markedsledere på. Tror dessverre isolasjonen blir litt dårligere ved injeksjonsstøp enn med sandwich i dekk. Det er viktig for meg som bor i båten.

 

Det at jeanneau nå bygger båtene billigere gjør at det er vanskeligere å få tilbake pengene for båter som er kjøpt mellom 2000 og 2005. Men på sikt vil man se at disse båtene er bedre bygget. Hvis du sammenligner 40,3 med nye 39i, vil du nok se klare forskjeller. Forbedringene på de nye båtene ligger i stilig design og billigere produksjon. Ikke i bedre båter. Det er derfor jeg i min trefotssyke har gått for en 43-foter fra 2002. Hva med denne? http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=11992767

 

Ellers har jo jeg en godt utstyr båt til salgs... :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Tja, den er mere lettseilt og har langt bedre stabilitet enn enn alle de alternativene du nevner. Det kan vel ikke være noen ulempe. Siden jeg hadde lik båt som deg før vet jeg at den er tungvint å seile med i forhold til sf40. Men hvis du vil ha rullestorseil bør du se en annen vei. Samtidig er det heller ingen av alternativene som har mere/bedre motorkraft. Den er merkbart lettere å manøvrere i havn enn so 35.

 

Men uansett er det 43 ds'en til morten wichstrøm som jeg linket til som er "turbåt-kuppet" på finn.no denne uken. De båtene kostet nærmere 1,9 mill nye og er bedre enn dagens billigbåter. Dessuten er det ekte dekksalong med utsikt til mer enn fugler. Siden den ligger på andre siden av atlanteren vil den gå noen måneder å få den hit. Dermed får du bedre tid til å kvitte den du har.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

For oss stod det en tid og vippet mellom Ds eller sun fast. Vi vurderte Ds'en som en bedre bobåt pga. utsikten samt at den hadde bedre vannkapasitet og stueplass. Vanlig-versjon var ikke aktuelt siden den seilte like "dårlig" som ds'en men uten disse fordelene. Ds'ene fra denne perioden var for dyre for oss, så vi slo heller til da vi fant en sun fast til en "rimeligere-enn-forventet" pris. Angrer ikke på det, men innrømmer at vi gjerne skulle hatt de store vinduene om vinteren når det er lenge mellom seilturene. Sun fast'en har vist seg som en enkel båt å seile i alle værforhold. Forskjellen til standardutgaven er størst i veldig mye og veldig lite vind. Som bobåt fungerer den likt som en standardbåt.

 

En charterbåt vil alltid bære preg av bruken, men har også hatt jevnlig tilsyn og vedlikehold. Det at det er en nordmann som selger kan også være positivt. Den aktuelle båten har jo nye puter og nye seil. Serviceteknikeren hos heitmann sa til meg at skroget på so 43/43ds/sf43 er det beste jeanneau har laget ihvertfall de siste 15 åra. Og siden det er enkeltlaminat skal det veldig mye "bøy-og-tøy" til før det delaminerer. Så der trenger man ikke være redd for slitasjen. Vinduer vil alltid krakellere litt med tiden. Og det er den største innvendingen mot å kjøpe ds-båt i "syden" da eksponering for sterk sol ikke er det beste. Aner ikke hvor komplisert det er å skifte slike vinduer.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

nettopp kommet hjem fra Leangbukta etter å ha brukt et par timer oppe og nede i diverse modeller. Driver og fordøyer inntrykkene, men tror konklusjonen blir at 40 vision er uaktuell siden jeg følte vinduene kom litt for høyt, 38 cruiser likte jeg veldig godt nede, men jeg synes den nye "bakluka" blir helt feil og derfor blir også den nye 40 cruiser uaktuell av samme grunn. Helt uaktuelt å måtte kjøre el-motor hver gang en skal om bord aktenfra, for man kan jo ikke ligge i båsen med luka nedsenket. 42 cruiser likte jeg godt og den kan være aktuell. Men, jeg liker egentlig Oceanis 40 litt bedre... problemet er at det vil gjøre oppgraderingen av båt uktuell enda noen år siden prisen er minst + 200 store.

 

Så jeg er mest interessert i å kjøpe en brukt SO40.3. Normar har en fin en i provisjon, problemet er at de ikke tar innbytte ved kjøp av brukte båter. Videre ønsker de 6% provisjon om jeg annonserer min gamle gjennom dem. For 60.000 må de yte mer service enn det de har vist mhp å få solgt den de allerede har i kommisjon i hvertfall. Dersom de skal ta min gamle i innbytte sier de at de skal ha omlag 20%. Det skulle bli noe sånt som 200.000 kroner det....

 

Et annet "problem" er jo at min nåværende båt har det meste av utstyr - det har ikke de nyere jeg har sett på. Med andre ord, mellomlegget vil bli enda større enn det ser ut til på papiret.

 

Jeg kommer trolig til å legge min ut på finn i utgangen av januar, så får vi se om det napper.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jeg har kikket litt på den nye Oceanis serien og synes 40 er en flott båt sammen med 43 da.... disse har også Yanmar med fast aksel? noe som ikke er noen ulempe det heller etter mitt syn.. Når det gjelder seilegenskapene til Oceanis så er vel ikke akkurat de "først i løypa" men fine turbåter er det i allefall. Enkelt laminat laminat (ikke sandwich over vannlinjen) med de fordeler/ulemper det medfører. Synes båtene har fine linjer også....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Da har jeg gjort en grundig jobb med å sette opp priser for båt, utstyr og tjenester for de mest aktuelle alternativene, ganske morro og veldig lærerikt.

 

Har tatt utgangspunkt i min nåværende båt som er veldig godt utstyrt, så har jeg sammenlignet denne spec'en med det det vil koste å få tilsvarende for to nye båter hhv. SO39i og Oceanis 40, i tillegg har jeg sett på tre brukte SO40.3 som ligger på finn.

 

Konklusjoner;

 

- Prislistene viser kostnader for båter med utstyrspakker og det gis inntrykk av at utstyrsnivået er høyt, men selv med såkalt "messepakke" så vil tilleggskostnaden for å utruste tilsvarende til det jeg nå har være over 300.000!

- Oceanis ligger ca 60.000 over 39i i pris, begge koster omlag 1,5 mill

- Det skiller 100.000 mellom dyreste og billigste SO40.3 (alle er 2005 mod). Den dyreste av de tre er den som er dårligst utstyrt (forhandles av Heitmann)

- skulle de tre SO40.3 utrustes slik at de matcher den jeg har nå i utstyrsnivå vil de bli dyrere enn de nye SO39i og Oceanis 40. - Ny SO39 er altså billigere enn tre år gamle brukte SO40.3. Disse er med andre ord overpriset i dagens marked.

 

Sitter igjen med en følelse av at den båten jeg har nå er veldig mye båt for pengene, og egentlig burde jeg vel legge 5 fotsprosjektet på is. Det vil i koste nærmere en halv mill. for å få et ratt til og litt romsligere cockpit. Men, jeg er ikke helt frisk enda kjenner jeg....

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Jeg har kikket litt på den nye Oceanis serien og synes 40 er en flott båt sammen med 43 da.... disse har også Yanmar med fast aksel? noe som ikke er noen ulempe det heller etter mitt syn.. Når det gjelder seilegenskapene til Oceanis så er vel ikke akkurat de "først i løypa" men fine turbåter er det i allefall. Enkelt laminat laminat (ikke sandwich over vannlinjen) med de fordeler/ulemper det medfører. Synes båtene har fine linjer også....

 

Har Oceanis serien sandwich i dekket? Ut mot skrogsidene kan man med litt plunder få lagt på armaflex matter eller lignende, men under dekk blir det gjerne litt vanskligere.

Jeg bruker båten hele året, og mener at det er stor fordel med et best mulig isolert skrog (det gjelder for så vidt hele året med det klimaet vi har her oppe...)

Link to post

 

Dufour 385 er en bra båt, men imp-leddet er usikkert. Ny imp i Norge fra i år(høst). Hvor gode de er aner jeg ikke. Men før valg av den båten ville jeg tatt en tlf.

til de. /quote]

 

Blue Peter som forhandler Dufour, får svært god støtte fra verftet så jeg mener at det dårlige ryktet fra D-Yachts gjelder ikke lenger.

Redigert av Mini (see edit history)
Link to post
Sitter igjen med en følelse av at den båten jeg har nå er veldig mye båt for pengene, og egentlig burde jeg vel legge 5 fotsprosjektet på is. Det vil i koste nærmere en halv mill. for å få et ratt til og litt romsligere cockpit. Men, jeg er ikke helt frisk enda kjenner jeg....

Kul'ann ned litt... hehe.. den der følelsen har jeg hatt flere ganger.

Når jeg ser "billige" store båter dukker opp på finn.no. Når det nærmer seg realitetene, har jeg fått "kalde bein" og bakket ut fra hele greia.

Fant ut at båten er jo bra nok som den er. Og som deg, har jeg lagt lagt ut uhorvelig mye penger i utstyr på den og det er kun vi som syntes det er verdt noe...

Kos deg med båten du har. Den er sikkert helt topp !

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Jeanneau; er ikke uenig i at SF40 kan være et alternativ. Men et konkret problem jeg har er at det er begrenset dybde inn til båthavna der jeg har plass, har alle SF samme dypgående (mener å huske at din i hvertfall stikker dypt)?.

 

GeirT; du har selvfølgelig helt rett (....men jeg mye glede av sykdommen min også).

 

K

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Den er 55 cm dypere enn den du har nå. Men skjønner at 2,4 høres mye ut. Hvor dypt er det i havna di, da? Det finnes en versjon av sf40 med samme kjøl som so 40. Men de som ville ha den i Norge kjøpte vel rett og slett so 40 i stedet. Slike finnes jo her: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=11975050 og her: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=11190321. Men du sparer ingenting på på å velge so foran sf økonomisk til tross for at sf har rigg og dekksutstyr som er verdt 100 000,- mer.

 

Men det er jo en mulighet hvis dypgående diskvaliserer sf 40 men du liker båten forøvrig.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...