HaHa Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 ...din gamle båt har alt for stort regattapotensiale til å bli brukt av en sånn som meg :-) Ktpriv, Jeg holder med Viggo - du undervurderer ditt eget framtidige potensiale til å sette pris på en velseilende båt: Bytt ut 'stort regattapotensiale' med 'gode seilegenskaper' og prøv å si setningen høyt... Jeg tror ikke dypgående er noe problem i havna: Det ligger en IMX 40 og en Pronavia 38 der allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Som det har blitt sagt her før: oppgitt pris på FINN er ikke nødvendigvis salgspris. Ville tro at det er 10-15% å gå på hvis du treffer den rette selgeren. Der er jeg helt enig. Men man kan jo ikke begynne å by på en båt før man hva man vil. Trådstarter vil jo selvfølgelig ha napp på sin nåværende båt først. Ikke alle er som meg, da.... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Framtia Svart 22.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 HaHa; du har kanskje rett, men jeg synes det virker grunt i sundet inn til oss, mener at min logg viser noe sånt som 2,5 m, og jeg vil gjerne ha litt å gå på i tilfelle det kommer en i mot i frisk fart. Ellers er jeg vel enig i det at det ikke er en ulempe at båten seiler godt, så SF er heretter på kandidatlisten. Jeanneau; er det slik at løygangen til storseilet er mulig å fjerne når en ligger i havn?. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Nei, men man fjerner storseilskjøtet fra løygangen og ut til rekka når man ligger i havn og skal ha kalesjen oppe. Da blir det slik: Med bordet i full størrelse. Eller slik: Hvis man kun skal nyte en ankerdram og litt snacks. Selv med løygangen blir denne cockpiten mye større enn på so 35 (som jeg hadde før selv). Det blir fire gode spiseplasser ved bordet ute. "Boksen" som bordbena settes i fungerer perfekt som fotstøtte under seilas, noe som so 35 manglet. Her er forresten et bilde av den fryktede performancekjølen. Selve finnen er stål, mens bulben er bly. Veldig lik den du har på so 35, bare dypere. Man går oppreist under hele skroget... Båtpuss i regn og kuling kurerer forresten fotsyken til en viss grad. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
HaHa Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Viggo: En eventuell 9-fotssyke blir nok fort kurert ved et rask blikk på kontoutskriften. Allikevel: Har du en link til en salgsannonse for Sun Fasten? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Annonsen er utløpt. Skal legge den ut igjen når januar blir februar. Tror du kan få den gamle fram ved å klikke her: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=10779228 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bjorngb Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 (redigert) Det var jo en hyggelig pris på båten jeanneau - ville ikke tro at det skulle være problemer å selge båten. Er den "ferdig pruttet" eller kan du selge den billigere? Ikke det at vi er på jakt etter ny båt, men det kan godt være at noe slikt kan bli vår neste båt. Redigert 23.Desember.2007 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Sitter igjen med en følelse av at den båten jeg har nå er veldig mye båt for pengene, og egentlig burde jeg vel legge 5 fotsprosjektet på is. Det vil i koste nærmere en halv mill. for å få et ratt til og litt romsligere cockpit. Men, jeg er ikke helt frisk enda kjenner jeg.... Det er fordeler og ulemper ved å gå opp i båtstørrelse. Liker man godt å seile alene i all slags vær vil 5 fot større båt garantert gi høyere puls når du skal manøvrere alene i havner. Jeg har kommet frem til (foreløpig konklusjon ) at mine 38 fot er en veldig ideell størrelse. Stor nok til å være en behagelig hytte, stor nok til behagelig skagerak kryss, liten nok til å seiles ok alene. Vurderte i sin tid 42fot, men kom fram til at den båtstørrelsen ville gi meg mange ulemper jeg ikke har i dag. Tyngre seilhåndtering vil gi mindre mulighet for seiling i skjærgård og trange farvann, samt unødvendig høy puls ved havnemanøvere. Man må vurdere litt ut i fra hva slags bruk man har, men jeg har lært at på "sjøen for alle" er ingen båt for stor. Når man har 12m/s i siden og skal legge til, er saken brått en annen. Gjestehavnene er ofte ikke tilrettelagt for mer enn 40 fot. (korte utriggere,smale plasser,etc.) Forstår godt at du vurderer opp mot 40 fot, for det er absolutt deilig med den ekstra plassen, men før du vurderer over 40 fot, ville jeg tenkt meg godt om. For noen passer det bra, andre jeg har truffet på min vei har endt opp med å bytte seg ned igjen i størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Er helt enig i dette Christabelle, ønsker absolutt ikke en båt som blir for stor. Den jeg har i dag er imidlertid helt uproblematisk å håndtere, så jeg føler at det er litt å gå på. Men, jeg seiler alene 95% av tiden, så jeg er mest bekymret for å få for stort seilareal og krefter i sving. 37-40 fot er derfor "riktig størrelse" for meg. Skulle gjerne også hatt selvslående fokk, men det er ingen båter(?) som kombinerer dette med to ratt i cockpit i denne størrelsen/prisklassen etter hva jeg har funnet ut. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Jeg har observert en sun od 43ds med ettermontert selvslående skinne. Den holder til i Ålesund og er til salgs for 1,8 mill. Tror at en proff kan ettermontere en på min båt. Skal jeg sende en forespørsel til karl otto book? Hadde vært gøy å vite.... Det er uansett smart å velge en båt med relativt høy rigg hvis en skal ha selvslående fokk. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Det var jo en hyggelig pris på båten jeanneau - ville ikke tro at det skulle være problemer å selge båten. Er den "ferdig pruttet" eller kan du selge den billigere? Ikke det at vi er på jakt etter ny båt, men det kan godt være at noe slikt kan bli vår neste båt. Det som betyr noe for meg er det totale regnestykket i forbindelse med båtbyttet. Så den totale prisen på den neste båten vil avgjøre hvor billig vi kan selge denne. Siden den nye er bruktimport vet jeg ikke dette helt enda. Overtagelsestidpunktet er også av betydning. Siden vi bor i båten vil vi ha en uke "overlapp" med de to slik at flyttingen går problemfritt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Framtia Svart 3.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2008 (redigert) Jeg har nå funnet en båt jeg kan tenke meg, det er prutingsmonn, så mellomlegget kan bli akseptabelt. Problemet er at jeg må kjøpe før jeg har solgt den jeg har, så da må jeg ta høyde for at jeg i verste fall må selge til dumpingpris. Prisforventningen jeg har på min nåværende båt er i overkant av 1 mill i dagens marked, men det ser ut til at jeg kan gå helt ned mot 950kkr i salgssum for den jeg har uten å måtte gråte alt for mye (kjøpt i 2007 for 1050kkr og senere påkostet en del). Tilsvarende båter som ligger på finn nå annonseres for ca 1050kkr, men ingen av disse er så velutsyrt som den jeg har (og ingen er solgt...). At jeg taper 100.000 på et år er drøyt, men samtidig er det i den størrelsesorden "nybåten" har gått ned i pris også. Hvis jeg da kan få til en ordning hvor jeg f.eks betaler et høvelig forskudd, men avtaler eierskifte til 1. mai (for å slippe å sitte med to båter på hånden) så kan jeg bare vente på oppgang i bruktmarkedet til våren og forhåpentligvis en akseptabel salgssum - da kan drømmen realiseres :-). Noen som tror at det skulle vise seg vanskelig å få solgt en strøken, velutstyrt SO35 til våren for 950.000?, det ville jo i tilfelle representere et lite krakk i markedet... Redigert 3.Januar.2008 av ktpriv (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 12.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Undertegnede kan da melde at han er friskmeldt. Kuren kom i form av en Dufour 385 Grand Large (2006 mod). Retter samtidig en takk til HaHa, Mini, Logos og Enzo som alle på ulikt vis har vært til hjelp underveis. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
baatsman Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Undertegnede kan da melde at han er friskmeldt. Kuren kom i form av en Dufour 385 Grand Large (2006 mod). Retter samtidig en takk til HaHa, Mini, Logos og Enzo som alle på ulikt vis har vært til hjelp underveis. Gratulerer så mye med ny båt. Flott båt. Det blir spennende å høre videre. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
bjorngb Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Så det var 3 fot syken likevel??? Dette er en båt jeg selv har hatt i bakhodet for fremtidig medisin :-) Gratulere! Skal bli spennende å høre dine erfaringer med båten Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Ajajaj , gratulerer med ny båt og så rett merke også Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Nå, jeg vet iallefall om minst to som snart kommer innpå og sier det er helt feil merke. Ellers vil jeg også ønske tillykke med fin båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Gratulerer så mye med ny båt, det er alltid hyggelig med ny anskaffelser av båter... Regner med at du og dine blir knaknende godt fornøyd med denne båten Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Gratulerer med ny båt. Det er en fin feriebåt du har kjøpt. Da fikk du vel solgt den gamle? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Framtia Svart 12.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Den gamle selger jeg til våren, regner med ett opphetet marked og mye høyere priser da (vi er vel i samme båt :-). Selger var heldigvis villig til å godta eierskifte litt frem i tid. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Ja, det er vi. Satser på å legge min ut igjen omtrent samtidig med lillestrøm-messen som ofte fungerer som en "kick-off" for vårsesongen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Undertegnede kan da melde at han er friskmeldt. Kuren kom i form av en Dufour 385 Grand Large (2006 mod). Retter samtidig en takk til HaHa, Mini, Logos og Enzo som alle på ulikt vis har vært til hjelp underveis. GRATTIS til nyförvärvet!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
gimi Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Undertegnede kan da melde at han er friskmeldt. Kuren kom i form av en Dufour 385 Grand Large (2006 mod). Retter samtidig en takk til HaHa, Mini, Logos og Enzo som alle på ulikt vis har vært til hjelp underveis. Gratulerer med ny skute - håper du får unna den "gamle" til en akseptabel pris. Er det en fullstendig friskmelding, eller er det en såkalt delvis friskmelding/aktiv sykmelding eller hva det nå heter i dag? Er det fare for tilbakefall? Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Gratulerer med ny båt, jeg er viss på at Blue Peter vil kunne hjelpe skulle noe skje i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Er det en fullstendig friskmelding, eller er det en såkalt delvis friskmelding/aktiv sykmelding eller hva det nå heter i dag? Er det fare for tilbakefall? 3-fotssyke (eller mer) er skumle greier, og tilbakefall kan neppe utelukkes. Men, når jeg titter på saldoen bør det bli en stund til neste anfall. Tror forøvrig ikke at neste oppgradering blir vesentlig mhp størrelse, men skulle jeg bli velstående en dag, kan det jo være at jeg kjøper noe litt mer eksklusivt. Heldigvis ingen Maxi1300 i bruktmarkedet enda.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.