Seilaren Startet 17.Desember.2007 Del på Facebook Startet 17.Desember.2007 Hei! Sitter her i boden min og prøver å montere dynamo på hjelpemotoren til seilbåten min. Forhandler har aldri gjort dette selv, og jeg skal være prøvekanein.. Har en svær eske full av dinger og bomser som skal inn under dekselet på motoren. Har nå gravet meg inn til svinghjulet på motoren. Men det sitter jo bom fast Har tatt av bolten, men det henger enda. Hva er trikset for å få det av? Er det andre som har gjort tilsvarende arbeid på uenbordsmotor? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 17.Desember.2007 Del på Facebook Svart 17.Desember.2007 (redigert) Å ta av svinghjul på påhengsmotor kan være litt vanskelig av og til men som regel går det greit. Du må først av med bolten/mutteren, så må du ha en avtrekker. Avtrekker med 3 "kroker" som går under svinghjulet er visstnok ikke å anbefale men jeg har alltid brukt dette. (Kan visstnok knekke svinghjulet i to). Visst du bruker en slik avtrekker skrur du til du får litt press så gir du noen gode dunk med en hammer på bolten som holder svinghjulet (Kan være det løsner uten dunk også). Da pleier de å løsne. Men som jeg nevnte over kan svinghjulet knekke ved bruk av en slik avtrekker. Skal være andre metoder å gjøre det på ved bruk av noen hull som pleier å være på svinghjulet. Men det har jeg aldri gjordt så det får noen andre si noe om i tilfelle. Skulle det fortsatt sitte kan man varme opp svinghjulet med varme, men tviler at det sitter så godt på denne nye motoren. (En avtrekker å noen gode dunk så går det som regel av) Ta gjerne ett bilde av svinghjulet så kan folk se om det er mulig for å lage til en "tryggere" avtrekker. Avtrekker på biltema : Art.Nr 19-1128 Sleipner93 Redigert 17.Desember.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 17.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2007 Har bilder på annen PC, så de kan komme i løpet av kvelden. (Uken, året.... ) Jeg skal bytte hele svinghjulet med et nytt som har magneter på innsiden, så blir jeg sur nok i løpet av kvelden bruker jeg vinkelsliper... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Seilaren Svart 17.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2007 Trenger ikke spesialværktøy jeg Ørjan. Alt jeg trenge var en hammer og en trekloss Men er det noen andre som har montert dynamo på utenbordsmotor? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 17.Desember.2007 Del på Facebook Svart 17.Desember.2007 Det var da inderlig bra. Noen av disse svinghjulene kan sitte som pokker. Men nå er jo dette en veldig ny motor også! Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 17.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2007 2007 modell ja. Kjørte 1.5 tank i sommer... Rundt 15-20 liter bensin... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Joerg Becker Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 (redigert) Avtrekker på biltema : Art.Nr 19-1128 Alt du skrev før er riktig. Men denne avtrekkeren egner seg ikke for riktig framontering av svinghjul, og heller ikke svinghjul med magneter som sitter på uttere ringen. Originalt bruker man enten avtrekkskruer som trekker sentralt på mitten, eller avtrekkere det man man fester skruene nærmest på mitten av svinghulet. Kraften skal ledes nærmest mulig konussen. Bruker man en avtrekker på utesiden da forvrenges det svinghjulen og det finnes minst stort fare for at magnetene løses eller knekkes. Jørg Redigert 18.Desember.2007 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Blue_Dragon Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Trekloss metoden kan desverre slå ting skevt eller skade lagre. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 (redigert) Da får det heller bare gå i stykker..... Det var ikke kraftige slag akkurat... Redigert 18.Desember.2007 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Joerg Becker Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 (redigert) Det var ikke kraftige slag akkurat... Mja. Men man må vite at rotormagneter er stive og at den er opphengt stiv. Enten er magnetene festet i en ramme, eller som så ofte nå at den er festet med spesiallim. Begge deler er meget stiv og tilatter ikke forvrenging i det minste. Dette kan man forestille seg liksom en glasskive som heller ikke klarer slag i det minste når den kommer fra feil side. Og så sprekker magnetene ganske fort. Trekker man derimot nærmest konussen da blir det minst kraftpåvirkning på utterste ringen. Og da går også sentralt slagkraften av en hammer dit den skal: Sentralt på mitten av veivakslen nemelig. Ville bare henvise på det. Jørg Redigert 18.Desember.2007 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sleipner93 Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Alt du skrev før er riktig.Men denne avtrekkeren egner seg ikke for riktig framontering av svinghjul, og heller ikke svinghjul med magneter som sitter på uttere ringen. Originalt bruker man enten avtrekkskruer som trekker sentralt på mitten, eller avtrekkere det man man fester skruene nærmest på mitten av svinghulet. Kraften skal ledes nærmest mulig konussen. Bruker man en avtrekker på utesiden da forvrenges det svinghjulen og det finnes minst stort fare for at magnetene løses eller knekkes. Jørg Ja, jeg sa jo at avtrekkeren kunne skade svinghjulet.. Men, på min Johnson fra 1974 brukte jeg avtrekker og denne har magneter under svinghjulet. Det gikk helt fint.. Men som du sier er det best å trekke det av med de skruene som er rett ved midten. Men, han skulle jo sette på et nytt svinghjul så det hadde jo ikke gjordt noe uansett.. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Men, han skulle jo sette på et nytt svinghjul så det hadde jo ikke gjordt noe uansett.. Derfor sa jeg jo at alt er riktig som du skrev. Jeg tenkter bare at man kan gi alle andre informasjoner som er relevant ved avtrekking og. Forresten: Det er skjelden at originalavtrekkere er særlig dyre. Bare spør forhandleren til motoren din. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sleipner93 Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Derfor sa jeg jo at alt er riktig som du skrev.Jeg tenkter bare at man kan gi alle andre informasjoner som er relevant ved avtrekking og. Forresten: Det er skjelden at originalavtrekkere er særlig dyre. Bare spør forhandleren til motoren din. Jørg Ok, daså! Men selvfølgelig er det best å bruke en orginalavtrekker. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Dere fremstiller motoren som om den var bygget av smør.... Tror de slagene var bedre en både avtrekker og vinkelsiper uansett. Her er delene jeg skal få inn under dekselet; Nå som jeg har fått av svinghjulet skal den ringen på plass. (Hva heter den igjen? ) Det er hull i motoren som passer til hullene i ringen, men det er ikke gjenger hverken i ringen eller motoren, og det fylgte ikke med noe å feste med.. Noen som aner hva som skal brukes? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
SamH Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Bor og gjeng, M5(?) om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Som du sier, litt av et puslespill forhandleren har gitt deg. Men nå har jo SamH gitt deg et bilde å se etter. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Men, etter to regulatorer, så regulerer ikke min enda ... Post koblingskjema om du får tak i det. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Og "ringen" heter vel stator. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Hei SamH Har du borret opp gjengene selv du? Har du funnet ut hvor braketten til likeretteren skal plasseres? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
SamH Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Måtte både borre og gjenge. Den korte grå trakk jeg inn gjennom foringen hvor gasswire og ledning til rorkult går igjennom, dvs utenifra og inn :) Bildet ble ikke 100, mørkt på verkstedet, men du får en ide. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Likeretteren skal stå helt bak der ja.. Nå faller bitene på plass. BP på sitt beste! Har ikke værktøy til å gjenge, er dette dyrt? Kansje forhandler kan gjøre det for meg også.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
SamH Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Gjengesett f.eks Biltema 18-148 til 299,- eller 18-137 til 199,- Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Det var ikke verre nei. Da er det første pungt på årets ønskeliste som skal leveres videre til far.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Og visst det ikke blir noe av kan du låne av meg! Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 19.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2007 Fine! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.