Jump to content

Propellvalg Saga 7000


Oliver

Recommended Posts

Har bestilt ny motor (IVECO 87 hk) til en Saga 7000. Jeg vil helst fortsatt bruke eksisterende 30 mm aksel. Motoren som skal ut er en Perkins M 4.108, så det blir en kraftig effektøkning. Fra ulike leverandører får jeg ulike anbefalinger på alt fra utveksling til antall propellblader, stigning og diameter på propell og aksling. Er det noen eksperter på dette som kan gi råd?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det finnes en del beregningsprogrammer for å finne riktig propell. For at resultatet skal bli best mulig må man ha mest mulig opplysninger om båten.

 

Utgangspunktet kan være hva fart du har i dag med den motor som står i båten. Har du en del opplysninger om hva farten er ved forskjellige turtall og hva propell du har. Utveksling på gear mm, kort sagt så mye som mulig. Kommer du med mange opplysninger får du de beste svar.

Link to post
Share on other sites

Ekpserter er det sikkert her, men også glade amatører som meg og jeg kan gi deg litt informajon om du kommer med data om båten som:

 

lengde vannlinje

vekten av båten normalt lastet med folk og fe

motorens effekt og ved hvilket turtall

gear reduskjon

antall blader du vil ha (3 eller 4)

skorgform (deplassement, halvplaner etc,)

Informasjon om dagens innstallsjon, maks hastighet med dagens motor, gear og propell)

Når det gjelder akseldiameter så er den avhenging av utvesklingen, (høyere utevskling i tallverdi dess større aksel)

 

Generelt så gjelder det at dess mere informajon en har dess bedre resultat vil en få

 

Har du disse data så skal jeg se hva finner ut..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Informasjon om dagens innstallsjon, maks hastighet med dagens motor, gear og propell)

Her er noen detaljer. Det er en halvplaner. Lengde vannlinje: 5,90, bredede 2,50, vekt lastet 2200 kg (1500 kg netto). Ny motor 87hk, ved 3200 omdr. Gear reduskjon 1:2 - aksel diameter 30mm - 3bladet propell.

Gammel motor er en 47 hk Perkins (79 mod) som gir max 10 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...