Oliver Startet 19.Desember.2007 Link til dette innlegget Startet 19.Desember.2007 Har bestilt ny motor (IVECO 87 hk) til en Saga 7000. Jeg vil helst fortsatt bruke eksisterende 30 mm aksel. Motoren som skal ut er en Perkins M 4.108, så det blir en kraftig effektøkning. Fra ulike leverandører får jeg ulike anbefalinger på alt fra utveksling til antall propellblader, stigning og diameter på propell og aksling. Er det noen eksperter på dette som kan gi råd? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2007 Hei. Det finnes en del beregningsprogrammer for å finne riktig propell. For at resultatet skal bli best mulig må man ha mest mulig opplysninger om båten. Utgangspunktet kan være hva fart du har i dag med den motor som står i båten. Har du en del opplysninger om hva farten er ved forskjellige turtall og hva propell du har. Utveksling på gear mm, kort sagt så mye som mulig. Kommer du med mange opplysninger får du de beste svar. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2007 Ekpserter er det sikkert her, men også glade amatører som meg og jeg kan gi deg litt informajon om du kommer med data om båten som: lengde vannlinje vekten av båten normalt lastet med folk og fe motorens effekt og ved hvilket turtall gear reduskjon antall blader du vil ha (3 eller 4) skorgform (deplassement, halvplaner etc,) Informasjon om dagens innstallsjon, maks hastighet med dagens motor, gear og propell) Når det gjelder akseldiameter så er den avhenging av utvesklingen, (høyere utevskling i tallverdi dess større aksel) Generelt så gjelder det at dess mere informajon en har dess bedre resultat vil en få Har du disse data så skal jeg se hva finner ut.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Oliver Svart 20.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2007 Informasjon om dagens innstallsjon, maks hastighet med dagens motor, gear og propell) Her er noen detaljer. Det er en halvplaner. Lengde vannlinje: 5,90, bredede 2,50, vekt lastet 2200 kg (1500 kg netto). Ny motor 87hk, ved 3200 omdr. Gear reduskjon 1:2 - aksel diameter 30mm - 3bladet propell. Gammel motor er en 47 hk Perkins (79 mod) som gir max 10 knop. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 20.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2007 19x13 er et et rimelig utgangspunkt for propell , topphastighet like over tolv og cruise rundt 9.5 ved 2600 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.