Jump to content

Spennings- og frekvensomformer


trikkern

Recommended Posts

Hei! Mitt julegaveønske!

Er det noen som har kommet over omformere 230V/50Hz til 110V/60Hz - ca. 1500W ?

Ønsker å sette inn en slik for å slippe å bygge om Air Cond. pluss noe annet utstyr som er 110V/50Hz.

Har lett på nettsteder, men finner bare transformatorer 230 - 110V uten frekvensomforming. :santcheers:

Link to post

Jeg tror ikke det finnes noe til en billig penge. Mastervolt har Shore master, men da beregnet for større båter.

Men, jeg tror ikke frekvensen er noe problem for aircondition. Jeg har i vertfall ikke merket noe. Kompressorer kan svive litt fortere, men sikkerhetsvaktene og trykkstyringen virker jo som før.

NB! med slike systemer som bygges om fra USA utstyr til vårt 230 volt nett, opplyser vi alltid om at noe kan svikte, men aircondition har ikke vært noe problem til nå for meg i vertfall).

Jeg hadde forsøkt en marinetrafo.

Lykke til.

Link to post

Fint, Ole Petter. Dersom det funker hos deg, skal jeg prøve. Gjorde noen forsøk med en liten 110V/60Hz motorromsvifte tikoblet 110V/50Hz i en prøvebenk her, og da var det markant forskjell på hastigheten (17% lavere omdr.) Men nå har air cond'en to trinn regulerbar på blåsinga, så det holder kanskje. Det var kompressoren jeg var mest redd for. Da kjøper jeg trafo og legger under treet. :santa:

Link to post

AirCondition kompressorene hos meg er både på skilt og i dokumentasjon merket for 115 VAC ved 60 Hz ELLER 100 VAC ved 50 Hz. Ved kjøring på 50 Hz er effekten redusert med 17 %.

 

Jeg har tenkt å prøve dette med en autotransformator fra Noratel. Både rimeligere og mer effekttiv enn tradisjonell trafo med adskilt primær og sekundærvikling.

Link to post

Når man kjører en 60Hz motor på 50Hz oppstår følgende :

  • Motoren går 17% lavere turtall.
  • Strømforbruket stiger med 17%
  • Effektforbruket stiger med 17%
  • Og den mekaniske kjølingen reduseres grunnet lavere turtall
  • Effekten ut på motor akslingen blir lavere

I små kompakte anlegg der motorer er innekapslet e.l. er det spessielt viktig å merke seg punktet ang kjøling og effekt ut på aksling.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Jeg har lagt merke til at stadig mer utstyr levert i båtene fra USA er merket med 50-60Hz.

Dette mener jeg også i stor grad gjelder nyere utstyr lever i Europa.

Er det da forskjellige dataer oppgitt på turtall m.m. ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post

Vanskelig ønske du har Trikkern, men ikke uløselig.

Ta en titt på www.dtc.no, frekvensomformere, SMD, Katalog 1-3 fase 230Volt

Disse kan programmeres til den frekvens OG ut-spenning du ønsker, men koster fort en 2-3 lapper (2,2kW)

 

Send meg en IM hvis du har ytterligere spørsmål....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Nå er vel frekvensomformere primært tiltenkt og drive 3fas motorer, jeg vet ikke helt hvordan de vil oppføre seg med en ren ohmsk last. Men ring til Dtc, det er veldig hyggelige folk og kan sikkert svare deg på om en vanlig frekvensomformer kan brukes til dit formål.

Link to post

Nja... Nå er vel ikke dette REN OHMSK last da...

OG: I veldig mange tilfeller vil det funke med "skev belastning" (enfase) såfremt omformeren er endel større enn belastningen.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Marwin: elmotor består ganske riktig av både ohmsk og induktiv motstand. Takk for tipset om www.dtc.no - må se nærmere på det.

Paskal: Å benytte autotransformator i båt byr på en viss risiko hvis det oppstår jordfeil på landanlegget. Selv om det er 30 mA jordfeibryter installert kan jorfeilstrømmer under 30 mA forårsake galvaniske tæringer over tid. Dersom man benytter landtilkobling for batterilading og varme i vinterhalvåret er det derfor sikrest å benytte skilletrafo. Da er anlegget ombord adskilt fra landanlegget og jordfeilstrømmen stopper på primærsiden av trafoen. Slik trafo må ikke jordforbindes til motoren eller annet metall i plastbåter og trebåter.

Link to post

Du har helt rett i at en absolutt ikke bør bruke autotransformator mot landstrømforsyning. Den må selvfølgelig kobles ETTER et galvanisk isolasjon mot land. Jeg bruker med god erfaring switchmode elektronisk skilletrafo fra Mastervolt.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...