Jump to content

Spennings- og frekvensomformer


trikkern

Recommended Posts

Jeg tror ikke det finnes noe til en billig penge. Mastervolt har Shore master, men da beregnet for større båter.

Men, jeg tror ikke frekvensen er noe problem for aircondition. Jeg har i vertfall ikke merket noe. Kompressorer kan svive litt fortere, men sikkerhetsvaktene og trykkstyringen virker jo som før.

NB! med slike systemer som bygges om fra USA utstyr til vårt 230 volt nett, opplyser vi alltid om at noe kan svikte, men aircondition har ikke vært noe problem til nå for meg i vertfall).

Jeg hadde forsøkt en marinetrafo.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Fint, Ole Petter. Dersom det funker hos deg, skal jeg prøve. Gjorde noen forsøk med en liten 110V/60Hz motorromsvifte tikoblet 110V/50Hz i en prøvebenk her, og da var det markant forskjell på hastigheten (17% lavere omdr.) Men nå har air cond'en to trinn regulerbar på blåsinga, så det holder kanskje. Det var kompressoren jeg var mest redd for. Da kjøper jeg trafo og legger under treet. :santa:

Link to post
Share on other sites

AirCondition kompressorene hos meg er både på skilt og i dokumentasjon merket for 115 VAC ved 60 Hz ELLER 100 VAC ved 50 Hz. Ved kjøring på 50 Hz er effekten redusert med 17 %.

 

Jeg har tenkt å prøve dette med en autotransformator fra Noratel. Både rimeligere og mer effekttiv enn tradisjonell trafo med adskilt primær og sekundærvikling.

Link to post
Share on other sites

Når man kjører en 60Hz motor på 50Hz oppstår følgende :

  • Motoren går 17% lavere turtall.
  • Strømforbruket stiger med 17%
  • Effektforbruket stiger med 17%
  • Og den mekaniske kjølingen reduseres grunnet lavere turtall
  • Effekten ut på motor akslingen blir lavere

I små kompakte anlegg der motorer er innekapslet e.l. er det spessielt viktig å merke seg punktet ang kjøling og effekt ut på aksling.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Vanskelig ønske du har Trikkern, men ikke uløselig.

Ta en titt på www.dtc.no, frekvensomformere, SMD, Katalog 1-3 fase 230Volt

Disse kan programmeres til den frekvens OG ut-spenning du ønsker, men koster fort en 2-3 lapper (2,2kW)

 

Send meg en IM hvis du har ytterligere spørsmål....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin: elmotor består ganske riktig av både ohmsk og induktiv motstand. Takk for tipset om www.dtc.no - må se nærmere på det.

Paskal: Å benytte autotransformator i båt byr på en viss risiko hvis det oppstår jordfeil på landanlegget. Selv om det er 30 mA jordfeibryter installert kan jorfeilstrømmer under 30 mA forårsake galvaniske tæringer over tid. Dersom man benytter landtilkobling for batterilading og varme i vinterhalvåret er det derfor sikrest å benytte skilletrafo. Da er anlegget ombord adskilt fra landanlegget og jordfeilstrømmen stopper på primærsiden av trafoen. Slik trafo må ikke jordforbindes til motoren eller annet metall i plastbåter og trebåter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...