Jump to content

Fart med 15 tonn betongbrygge på slep? (22 hk sabb)


Storskarv

Recommended Posts

Jeg hadde ett oppdrag i sommer for et gravefirma. Å flytte ei flytebrygge av stål som var firmaet brukte til å sette gravemaskin på når man mudret. Hva vekten var aner jeg ikke, men du verden hvor sakte det gikk.

 

Vi var 2 båter som dro i hvert hjørne, En Fevik (25 HK) og min Sollux (25HK). Vi hadde store problemer med å få flytta den, men når vi engang fikk opp litt fart så gikk det på et vis... Det neste problemet, som var ganske ille, var å få denne kolosale brygga til å stoppe ved havna, og inntil en av bryggene der... Men det gikk det også, etter litt stress. Siste biten inn var Feviken bak og bremset, mens jeg prøvde å få styrt denne stålduppen inn mot havna.

 

Jeg kan tippe vi lå i max 3-4 knop!

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

15 tonn høres stort ut, men det er tross alt ikke mer enn feks 2,5 m *10 * 0,6 meter som er under vann (15 kubikkmeter)

 

Det er ikke så mye kraft som skal til hvis en ikke skal kjøre så fort at en lager bølger, så jeg tipper på etpar-tre knop i forhold til vannet. Det betyr at du må vurdere strøm og vind før du starter.

Ville også tatt med etpar skikkelige dregger i tilfelle du blir nødt til å forlate den underveis.

Styring får du hvis du lager en skikkelig hanefot som er festet omentrent på rekka over propellen på hver side. Dette må prøves, og du vil ha mye igjen for å få hanefoten riktig. Hanefot på betongen også.

Det skumleste er at den knuser båten din hvis du går på skjær eller gjør feil når du skal til kai, men da har du jo en solid livbåt ;-)

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

2-4 knop. Og det er det samme hvor stor motor/båt du bruker. Stoppe den klarer du også greit om du bare tar av den gamle farten tidsnok. Styrefart fra 0 knop om du gjør fast båten på siden akter på brygga, helst med akterenden på båten stikkende ut bak brygga. Best styring får du med påhengsmotor.

Link to post
Share on other sites

Du oppnår neppe over 2 knop; men pass på å finne deg en dag med stille og fint vær. For skulle vind og sjø få tak i betongflyteren så kan den bli nokså balstyrig og da har du ikke stort å stille opp med en liten snekke som du kanskje også er redd for å få riper i . . . . .

 

Jeg slepte engang denne lekteren ca 70 nm og var knapt over 4 knop, selv om jeg tok ut ca 300 HK:

_red_Slep_Egs_Bokn_125.JPG

 

Der jeg skulle levere den fra meg var trangt og vanskelig, jeg fikk en akterlig kuling til "hjelp" - og alt i alt ble det litt mer spennende enn jeg egentlig satte pris på :sailing::sailing:

 

Men sørg for godt vær, godt tauverk og ordentlig fendrer så går det nok bra . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for mange svar på kort tid! Da er dat bare å vente på fin vær.... Vi tar også en reservebåt med 45hk påhenger med oss.

 

Om det ikke er så mye bølger, så ville jeg heller brukt båten med påhengs til slepejobben, og brukt snekka som følgebåt.

Du får en mye bedre manøvrering med påhengs - noe du sikkert vil trenge på et eller annet tidspunkt.

Slepte en 33 fots Dorry på 6 tonn med en 9 fot og 9,9 engang - motstrøms opp Skienselven og det gikk jo på et vis, men jeg var glad for manøvreringsevnen med påhengs.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Du manørverer vel uansett dårlig om det er ror eller påhenger, her er det nok hane foten som gjelder.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Påhengsen har en forholdsvis liten propell, med stor stigning. Du får ikke ut tilnærmelsesvis den effekten og slepekraften som antallet HK skulle tilsi. Jeg vil tro at en 22 HK med langsomtgående vridbar propell som får "tak i sjøen" vil gi langt mer slepekraft enn en 45 HK påhengs som bare "pisker luft".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Påhengsen har en forholdsvis liten propell, med stor stigning. Du får ikke ut tilnærmelsesvis den effekten og slepekraften som antallet HK skulle tilsi. Jeg vil tro at en 22 HK med langsomtgående vridbar propell som får "tak i sjøen" vil gi langt mer slepekraft enn en 45 HK påhengs som bare "pisker luft".

 

 

Tenkte akkurat samme tanke. Så et program på TV i her om dagen fra et amerikansk byggefirma som prefabrikkerte hus og fraktet ferdig oppsatte hus på lekter. Til å slepe disse brukte de en åpen båt på 18-20 fot med stor utenbords motor. Når strømmen fikk tak i lekteren var båten totalt ubrukelig, motoren pisket vann som en gjennomsnittlig kjøkken maskin, null fremdrift.

 

Tror nok 22HK SABB med vridbar propell fungerer bedre til slepet enn 45HK utenbords

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Dumt spørsmål sikkert men shit au , hvordan liker en så liten motor så tungt slep ? Trudde kansje ikke det var så lurt jeg men, sikkert noen som kan litt om det også .

 

Tine III

 

Det blir ikke tungt i det hele tatt; det er akkurat her problemet ligger.

Motoren får omtrent samme belastning som den ville få med propellen piskende i løse luften - og "bollard pull" blir deretter . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ta bilder og gi oss en tilbakemeldig på det da! Alltid spennende med noe "anneledes" båtstoff!

Siden responsen var så stor skylder jeg vel en liten rapport….

 

I dag tidlig ble bryggen på 18 tonn (med vekt av noen betonglodd) slept 16,5 nm med stor suksess. Startet først med kun snekka, men farten ble ikke mer en 1,6-2,1 knop. Vi prøvde så å hukke den ”lille” foran den store båten men dette ble bare fiasko. Dermed var tipset fra båtplassen med å surre den lille båten akterut på brygga som ble prøvet. Hondaen ble fyrt opp og farten steg straks til ca 3,5 knop! Påhengeren gikk på 3200 rpm. Etter hvert ble vi veldig hjulpet av tidevannet + at vi gav litt mer gass. Sabben fikk også litt mer vinger. Det beste vi klokket inn var 4,7 knop (GPS). Tipper strømmen ut fjorden rant med ca 1 knop. Påhengsmotoren har en stålpropell beregnet for helt andre driftsbetingelser, men såg ut til å takle denne kjøringa fint. Litt slurpelyder av og til, men ikke noe tegn til ”spinning”. Hele slepeturen turen med litt testing, saktekjøring under ”felles” matpause tok 5 timer! Det er for øvrig veldig fint å styre en brygge med en påhenger. Selv om propellen er liten så har den godt grep og skyv så lenge den ikke spinner. Hvem som har mest trekkkraft av 22 sabb og 45 Honda påhenger vet jeg ikke. Jeg tror faktisk at påhengeren overrasker og kanskje er like sterk.

 

Ja jeg vet at utenbords motoren gikk under dårlige betingelser, og de fleste ville nok ikke anbefalt en slik løsning. Men Hondaen fra 1994 skuffer ikke.

 

dscn0414.jpg

 

dscn0417.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg så en mudderlekter i Stavern i sommer, 2 x 175hk outboard, en i hvert hjørne bak, montert på noen egenlagde fester ca 1 meter bak selve prammen. Så merkelig ut, men fungerte sikkert veldig bra også ved fin-manøvrering.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...