Storskarv Startet 19.Desember.2007 Del på Facebook Startet 19.Desember.2007 (redigert) Er det noen her som våger å tippe fart det er mulig å oppnå med en betongbrygge på 15 tonn på slep? Båten er en liten sjark med 22 hk sabb og vribart anlegg. Skal nemlig slepe et stykke... Redigert 19.Desember.2007 av Storskarv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 19.Desember.2007 Del på Facebook Svart 19.Desember.2007 (redigert) Jeg hadde ett oppdrag i sommer for et gravefirma. Å flytte ei flytebrygge av stål som var firmaet brukte til å sette gravemaskin på når man mudret. Hva vekten var aner jeg ikke, men du verden hvor sakte det gikk. Vi var 2 båter som dro i hvert hjørne, En Fevik (25 HK) og min Sollux (25HK). Vi hadde store problemer med å få flytta den, men når vi engang fikk opp litt fart så gikk det på et vis... Det neste problemet, som var ganske ille, var å få denne kolosale brygga til å stoppe ved havna, og inntil en av bryggene der... Men det gikk det også, etter litt stress. Siste biten inn var Feviken bak og bremset, mens jeg prøvde å få styrt denne stålduppen inn mot havna. Jeg kan tippe vi lå i max 3-4 knop! Redigert 19.Desember.2007 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 19.Desember.2007 Del på Facebook Svart 19.Desember.2007 Tror ikke du bør gjøre det da det ikke er sikkert at du klarer å oppnå styrefart. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Svart 19.Desember.2007 Del på Facebook Svart 19.Desember.2007 tror ikke du vil oppnå høyere fart en 2-3 knop , det kommer litt ann på fasongen til bryggen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 19.Desember.2007 Del på Facebook Svart 19.Desember.2007 15 tonn høres stort ut, men det er tross alt ikke mer enn feks 2,5 m *10 * 0,6 meter som er under vann (15 kubikkmeter) Det er ikke så mye kraft som skal til hvis en ikke skal kjøre så fort at en lager bølger, så jeg tipper på etpar-tre knop i forhold til vannet. Det betyr at du må vurdere strøm og vind før du starter. Ville også tatt med etpar skikkelige dregger i tilfelle du blir nødt til å forlate den underveis. Styring får du hvis du lager en skikkelig hanefot som er festet omentrent på rekka over propellen på hver side. Dette må prøves, og du vil ha mye igjen for å få hanefoten riktig. Hanefot på betongen også. Det skumleste er at den knuser båten din hvis du går på skjær eller gjør feil når du skal til kai, men da har du jo en solid livbåt ;-) Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Håp Svart 19.Desember.2007 Del på Facebook Svart 19.Desember.2007 2-4 knop. Og det er det samme hvor stor motor/båt du bruker. Stoppe den klarer du også greit om du bare tar av den gamle farten tidsnok. Styrefart fra 0 knop om du gjør fast båten på siden akter på brygga, helst med akterenden på båten stikkende ut bak brygga. Best styring får du med påhengsmotor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 19.Desember.2007 Del på Facebook Svart 19.Desember.2007 Jeg har dratt på 60 meters betongbrygge en gang og jeg hadde 1 knops fart og kunne fint styre til tross for den supre slepebøylen min. Til vanlig når jeg drar rundt på kranlekteren min oppnår jeg 3,6 knop Og jeg har bare 8 HK Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 19.Desember.2007 Del på Facebook Svart 19.Desember.2007 Du oppnår neppe over 2 knop; men pass på å finne deg en dag med stille og fint vær. For skulle vind og sjø få tak i betongflyteren så kan den bli nokså balstyrig og da har du ikke stort å stille opp med en liten snekke som du kanskje også er redd for å få riper i . . . . . Jeg slepte engang denne lekteren ca 70 nm og var knapt over 4 knop, selv om jeg tok ut ca 300 HK: Der jeg skulle levere den fra meg var trangt og vanskelig, jeg fikk en akterlig kuling til "hjelp" - og alt i alt ble det litt mer spennende enn jeg egentlig satte pris på Men sørg for godt vær, godt tauverk og ordentlig fendrer så går det nok bra . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Storskarv Svart 19.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2007 Tusen takk for mange svar på kort tid! Da er dat bare å vente på fin vær.... Vi tar også en reservebåt med 45hk påhenger med oss. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 Ta bilder og gi oss en tilbakemeldig på det da! Alltid spennende med noe "anneledes" båtstoff! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 Tusen takk for mange svar på kort tid! Da er dat bare å vente på fin vær.... Vi tar også en reservebåt med 45hk påhenger med oss. Om det ikke er så mye bølger, så ville jeg heller brukt båten med påhengs til slepejobben, og brukt snekka som følgebåt. Du får en mye bedre manøvrering med påhengs - noe du sikkert vil trenge på et eller annet tidspunkt. Slepte en 33 fots Dorry på 6 tonn med en 9 fot og 9,9 engang - motstrøms opp Skienselven og det gikk jo på et vis, men jeg var glad for manøvreringsevnen med påhengs. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 Du manørverer vel uansett dårlig om det er ror eller påhenger, her er det nok hane foten som gjelder. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 Påhengsen har en forholdsvis liten propell, med stor stigning. Du får ikke ut tilnærmelsesvis den effekten og slepekraften som antallet HK skulle tilsi. Jeg vil tro at en 22 HK med langsomtgående vridbar propell som får "tak i sjøen" vil gi langt mer slepekraft enn en 45 HK påhengs som bare "pisker luft". Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 Dumt spørsmål sikkert men shit au , hvordan liker en så liten motor så tungt slep ? Trudde kansje ikke det var så lurt jeg men, sikkert noen som kan litt om det også . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 Påhengsen har en forholdsvis liten propell, med stor stigning. Du får ikke ut tilnærmelsesvis den effekten og slepekraften som antallet HK skulle tilsi. Jeg vil tro at en 22 HK med langsomtgående vridbar propell som får "tak i sjøen" vil gi langt mer slepekraft enn en 45 HK påhengs som bare "pisker luft". Tenkte akkurat samme tanke. Så et program på TV i her om dagen fra et amerikansk byggefirma som prefabrikkerte hus og fraktet ferdig oppsatte hus på lekter. Til å slepe disse brukte de en åpen båt på 18-20 fot med stor utenbords motor. Når strømmen fikk tak i lekteren var båten totalt ubrukelig, motoren pisket vann som en gjennomsnittlig kjøkken maskin, null fremdrift. Tror nok 22HK SABB med vridbar propell fungerer bedre til slepet enn 45HK utenbords Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 Dumt spørsmål sikkert men shit au , hvordan liker en så liten motor så tungt slep ? Trudde kansje ikke det var så lurt jeg men, sikkert noen som kan litt om det også . Tine III Det blir ikke tungt i det hele tatt; det er akkurat her problemet ligger. Motoren får omtrent samme belastning som den ville få med propellen piskende i løse luften - og "bollard pull" blir deretter . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 For Sabben er det neppe noe problem å dra med fulle vinger om det så skulle sitte fast. Det er i hvertfall erfaringen med 10hk`n. Ble ikke noe varmgang der i gården. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Storskarv Svart 20.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 Ta bilder og gi oss en tilbakemeldig på det da! Alltid spennende med noe "anneledes" båtstoff! Siden responsen var så stor skylder jeg vel en liten rapport…. I dag tidlig ble bryggen på 18 tonn (med vekt av noen betonglodd) slept 16,5 nm med stor suksess. Startet først med kun snekka, men farten ble ikke mer en 1,6-2,1 knop. Vi prøvde så å hukke den ”lille” foran den store båten men dette ble bare fiasko. Dermed var tipset fra båtplassen med å surre den lille båten akterut på brygga som ble prøvet. Hondaen ble fyrt opp og farten steg straks til ca 3,5 knop! Påhengeren gikk på 3200 rpm. Etter hvert ble vi veldig hjulpet av tidevannet + at vi gav litt mer gass. Sabben fikk også litt mer vinger. Det beste vi klokket inn var 4,7 knop (GPS). Tipper strømmen ut fjorden rant med ca 1 knop. Påhengsmotoren har en stålpropell beregnet for helt andre driftsbetingelser, men såg ut til å takle denne kjøringa fint. Litt slurpelyder av og til, men ikke noe tegn til ”spinning”. Hele slepeturen turen med litt testing, saktekjøring under ”felles” matpause tok 5 timer! Det er for øvrig veldig fint å styre en brygge med en påhenger. Selv om propellen er liten så har den godt grep og skyv så lenge den ikke spinner. Hvem som har mest trekkkraft av 22 sabb og 45 Honda påhenger vet jeg ikke. Jeg tror faktisk at påhengeren overrasker og kanskje er like sterk. Ja jeg vet at utenbords motoren gikk under dårlige betingelser, og de fleste ville nok ikke anbefalt en slik løsning. Men Hondaen fra 1994 skuffer ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lanber Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Det vil helst gå bra! Med mudringslekter på 280m3 lass drar vi 6-7 knop med 300 hk TAMD på pytteliten slepebåt med gigantisk propell. Maks 10 knop uten belastning, da med akterskipet under vann i hekkbølgen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Jeg så en mudderlekter i Stavern i sommer, 2 x 175hk outboard, en i hvert hjørne bak, montert på noen egenlagde fester ca 1 meter bak selve prammen. Så merkelig ut, men fungerte sikkert veldig bra også ved fin-manøvrering. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.