Jump to content

Seiltøy?

Carpediem

Recommended Posts

XM er vel bra greit det... men vi kjøpte Musto jeg og fruen... på tilbud i Skagen, men det er ikke offshore utgaven...Musto leverer jo mye forskjellig... Det vi kjøpte heter vel Coastal tror jeg... og er greit nok til vårt bruk vil jeg tro.. betalte vel rundt 2000 DKK for et sett (1700 for jakken og 1200 for buksen, mu\inus 30%)... synes offshore utgaven virket litt stiv for oss godværsseilere....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kjøpte XM-yachting Ocean T-8000 i våres og har brukt det mye på overdekk. Har blitt nedspylt av bølger og regn, men like tørr på kroppen i etterkant. Mest behagelig for meg har vært "pusteegenskapene" hvor jeg selv etter mange timers seilas fremdeles er tørr på kroppen. Sømmene er tapet slik at fuktigheten ikke har gått gjennom verken bukse eller jakke. I tillegg har jeg brukt Biscay XPD støvler. Dette har vært bra nok for meg.

XM 8000 er et bra sett. Seatronic er en bra levrandør.

Settet tror eg er veldig bra, men sjekk at Seatronic er leveringsdyktige. Min bror kjøpte sett der i sommer, har ennå ikkje fått den siste delen (husker ikkje om det var jakka eller buksa som mangler). 6 mnd levering er for lenge, og oppfølging av selgerne har vært dårlig. De opptrer avvisende når han ringer, og har ingen leveringsdato å gi han.

Har de ikke størrelsen og fargen på lager hadde eg vegret meg for å bestille.

Redigert av Tempest (see edit history)

Takk for alle svar!

Har prøvd musto offshore og dette var jo et fantastisk bra sett! Men syntes prisen er litt stiv altså! Så spørsmålet er vell heller hvor mye dårligere XM er? Vi er ute etter noe som holder oss varm og tørr når været er som værst! Klær til finvær å litt dusk regn har vi i masse vis... a la soft shell, 3 og to lags goretex osv... Syntes soft shell er fantastisk bra! Men er jo dårlig mot regn og sjøsprøyt...

Har også XM 8000 og er meget godt fornøyd. Har alle detaljer jeg er opptatt av, gummimansjetter, høy foret(behagelig) krage, hette som lett lar seg regulere, god passform, varmelommer med for, refleks, høy selebukse, mm. Hatt mitt i 3 år nå. Har aldri hatt Musto, men før XM hadde jeg Henri Lloyd. Det er klart bedre enn dette, men så begynte HL settet å bli gammelt.

. Har aldri hatt Musto,

XM står for Ex Musto. Mitt HL begynner også å trekke på årene. Jeg kjøpte nytt HL til fruen ifjor. Hun er meget godt fornøyd.

Denne gangen er jeg ikke sikker. Har også sett på XM. Men mulig jeg handler på Messen i Gøteborg.

Ellers ved duskregn bruker jeg Soft-shell jakke.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

XM står for Ex Musto.

Det er vås. Hvor har du det fra?

Xm er produsent av prisgunstig båtutstyr i mange kategorier. Xm's vhf'er har fint lite med Musto's seiltøy å gjøre.

http://www.xm-yachting.co.uk/da/15354

Forøvrig bruker en del av mannskapet som seiler med meg xm 5000 og xm 8000. Det er ikke like holdbare som de dyre merkene. Men helt greit altså.

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Har også hørt at XM er X Musto men det vel bare et rykte det som mye annet i båtverden... har mere tro på det som linken til jeanneau har lagt ut til firmaet som produserer dette...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har også hørt det, men kun fra flåsete xm-brukere som syns det er bortkastede penger å kjøpe Musto. Kanskje også enkelte mindre sympatiske selgere også kan finne på å bruke uttrykket. Man finner ingenting slikt på hjemmesiden til xm. Jeg var tidligere ganske bestemt på å kjøpe xm selv men ombestemte meg da jeg så hvor fort det ble slitt hos kompisene. Men 8000-settet er merkbart mer solid enn 5000-settet. Jeg har enda ikke kjøpt seiltøy selv. Bruker gammeldags regntøy fra Ålesund oljekledefabrikk om sommeren og fladen "alt-for-varm-og-fuktig-" dress om vinteren. :smiley:

Seiltøy og seiltøy.

Kommer vel litt an på.

Sånn til daglig bruker jeg Oslofjordbunad. Allværsjakke og shorts.

Ellers så har jeg lett regntøy fra HH.

Også har jeg Musto Coastal når det passer.

Til skikkelig drittvær har jeg offshore arbeidsdress fra Mustang. Flyter fint.

På beina er det enten dåkksaiders eller Sebago støvler som brukes.

Kjøpte nytt seiltøy fra XM (5000) i fjor og har brukt dette nå i en sesong. Forløpig er jeg godt fornøyd med tøyet og det tilfrdstiller de forventinger jeg hadde. Holder vann ute og lufter ut fuktigheten innefra på en grei måte. Godt og varmt og fint å jobbe i.

Musto er helt sikkert enda bedre, men for min del ble den store prisforskjellen for fristende. Fornøyd med mitt valg, men håper ikke jeg blir tillagt jeanneaus liste av flåsete xm-brukere av den grunn :wink:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Kjøpte nytt seiltøy fra XM (5000) i fjor og har brukt dette nå i en sesong. Forløpig er jeg godt fornøyd med tøyet og det tilfrdstiller de forventinger jeg hadde. Holder vann ute og lufter ut fuktigheten innefra på en grei måte. Godt og varmt og fint å jobbe i.

Musto er helt sikkert enda bedre, men for min del ble den store prisforskjellen for fristende. Fornøyd med mitt valg, men håper ikke jeg blir tillagt jeanneaus liste av flåsete xm-brukere av den grunn :wink:

Det er notert... :smiley:

Jeg har Musto men er ikke sikker på hva det heter , kostet rundt 5-6lapper for settet så det er sikkert ikke det feeteste men er veldig fornøyd sammenlignet med settet jeg hadde fra HH tidligere , dette er sterkere,lettere,smartere designet og det er mer comfortabelt å bruke.

Kjenner en som hadde dette seatronic tøyet av den billigste typen og det viste seg å ikke holde mål på slitestyrken (spesielt buksa) men det er mulig det dyreste settet er betydelig bedre , han kjøpte nytt tøy etter 2sesonger fra HL til rundt 6lapper og sier det er verdt hver eneste krone.

Det nye HL tøyet til fruen er veldig bra, mitt gamle HL tøy fungerer også bra. Men har nådd toppen. Jeg har sett på offshore settet til Pelle P. Men de var utsolgt for farger utenom hvit. Meg og hvit er ikke bra. holder ca 15 min til 14 dager.

Jeg er opptatt av fargene skal lett synes, derfor knallfarger.

Voffen gir meg en trådløs fjernkontroll til jul. Har ennå ikke sett hva kaninen gir meg så her er det store muligheter.

Vi sees!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...