Jump to content

Telemarkskanalen egnet for små barn?


TNS

Recommended Posts

Sitter og dagdrømmer om sommerferien 2008 og har veldig lyst til å ta turen i Telemarkskanalen, ihvertfall de først slusene slik at man kommer til norsjø. Har med to barn på tur på 3 og 6 år, så spørsmålet er om det er egnet for barn i den alderen som foretrekker sand.

 

Har vært i kanalen ved et par anledninger men det var uten barn og blues i fokus, så jeg speidet ikke etter gode plasser for barn. Er det egnet, bortsett fra Norsjø ferieland og evt buss til Sommarland i Bø? Tips/meninger mottas med takk.

 

Man kan jo eventuellt bruke 3-4 dager, for så å komme seg ut i saltvann igjen.

 

TNS

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vi var i kanalen i 2006.

Vi gikk hele kanalen opp, men snudde i Kviteseid.

 

Vi var ikke i Nordsjø.

 

Oppover i kanalen er det ikke aktiviteter som er spesielt egnet for barn, men Prinsessa på 6 (den gangen) storkoste seg likevel.

 

Hun var aktiv med på slusingen, vi stoppet ofte for å bade, hun brukte jolla litt, vi fisket litt, gikk tur i land osv.

 

Dersom værgudene er med oss, og tiden strekker til, tar vi en tur til i sommer.

 

Det kan helt klart anbefales.

 

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Har vel åpna en natur familie park i Lunde mener jeg , og du har sandstrand som er laaaang grunn for små unger i Ulefoss . Norsjø ferieland er sikkert flott for barn , men er vel den vannskibanen som trekker unger der . For min del er det et grusomt sted med dårlig brygger dyrt og kaos med folk , så¨derfor likte jeg meg dårlig der . Men sikkert et flott sted med unger litt opp i tenåra pga vannskibanen osv , sikkert mye greier der . For min del så er Lunde plassen , der er det såpass fint at jeg klarer å være der i mange dager år etter år . Sist sommer skulle vi nedover til kanalen for 3 året på rad , men kom aldrig så langt pga været . Ikke umulig at det blir kanalen iår igjen , stille rolig dem fleste stedene ikke stress å mas . Sies at det var ca 600 båter i kanalen sist vi var der , men du måter ikke mange på veien midt i fellesferien .Reis til kanalen og kos dere , rimelig sikker på at du finner mange fine plasser der for ungene . Kansje vi er flere som treffes oppi der til sommer'n .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

....Man kan jo eventuellt bruke 3-4 dager, for så å komme seg ut i saltvann igjen.

TNS

3-4 dager blir noe i snaueste laget tror jeg. Sett deg godt inn i historie og eventyr langs ruta. Utrolig mye rart. Ta en tur opp i StMichaelskirken. Spennende for de små. Prøv å finne Fantehula på Flåvann. Strender finner du mange av bortsett fra inne på Bandak hvor det er noe færre. Norsjø Ferieland, Kilen og indre ende av Kvitseidvannet for å nevne noen av de største .

Er det mye trafikk så beregn deg en hel dag fra Ulefoss til Lunde (over slusa). Sørg for å komme rett etter rutebåtene opp fra Ulefoss. Da ender du som regel med å ligge ei stund på vent under Vrangfoss mens de slipper to rutebåter ned. Ta gjerne turen opp i helga. Mye trafikk og mye å se på. Ikke glem fiskestanga. Stor ørrett inne på vanna, men den går dypt.

Legg turen langs land. Kikk etter beverhytter. Masse dyreliv hvis en bare tar seg tid til å se etter det.

Bandak regnes for mange som lang og kjedelig, men ta det med ro og hold deg tett på land. Hver lille odde og koie har ei eller annen historie eller eventyr bak seg.

Har du plass til å ha med sykler er det en stor fordel.

Ikke noe problem å ta den turen med to på 3 og 6 år. Bare legg opp ruta på deres premisser. Ett par vinterkvelder på nettet og du har mengder med bakgrunsstoff.

Vi tar turen ca annet hvert år. Blir aldri lei. Skal opp til sommeren. Kjempefint for å ta kverken på eventuell groe.

Link to post
Share on other sites

Telemarkskanalen er jeg veldig begeistret for, men jeg synes den passer best for unger fra 5 år og oppover. Vi var i kanalen første gang i 1998 og da var ungene på 6 og 4 år, midt i den alderen som det er badestrender som gjelder. Det jo noen strender men ikke så mange. Da vi så var der fire år senere så fikk vi tilbakemeldinger på at det forsatt var litt kjedelig men det at de kunne kjøre litt jolle var vist greit. Så i sommer var vi der igjen, da gikk vi hele veien opp til dalen. Vi var også da innom Nordsjø Ferieland for første gang, noe som var helt topp for ungene, litt dårlige bryggeforhold la en demper for far men ungene stor trivdes i alle fall. Turen opp til Mikaelshulen var spennende for både barn og voksne. Å kjøre videre oppover ved Bandak synes jeg bare var fantastisk nydelig, noe ungene synes var litt kjedelig. Selve slusingen har i alle fall vært moro hver gang, da har ikke ungene mine kjedet seg mye, men heller hjulpet aktivt til.

 

Bare man har med jolle og ikke ligger for lenge i havn på samme plassen så tror jeg ikke ungene kjeder seg så alt for mye. Etter siste turen vi var der så var mine små fornøyd.

 

Vi kommer nok til å gå opp telemarkskanalen til sommeren igjen, en sånn opplevelse er for fin til og bare ta en gang. Med ny båt blir det sikkert enda bedre :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...