Yankee Startet 20.Desember.2007 Del på Facebook Startet 20.Desember.2007 Jeg funderer litt på hva osm er beste og ikke minst ENKLESTE måte å konservere min mercruiser 7.4 bensin, saltvannskjølt. Der er jo noen propper jeg kan skru ut av manifoiler, blokk og oljekjøler. Men om jeg tapper der så må jeg vel likevel ta av slangen inn til sjøvannpumpa for å få tømt den og sjøvannsinntaksslangen? Vil det kunne stå vann i drevet som kan fryse og ødelegge? På ferskvannskjølt av samme slag har jeg brukt en "smokk" på drevet for ferskvannskjøring, til slutt har jeg koblet til en slange med trakt som jeg har tømt i frostvæske fra. Det har jo funka på et vis, men det tar litt tid før den suger opp væsken. Enkelt er det jo, men får jeg væske i blokka? kanskje ikke termostaten åpner når jeg kjører gjennom frostvæsken, og da blir det vel bare vann i blokka? eller blir det vannet bllåst ut av vannpumpa når termostaten ikke er oppe? Hva gjør dere andre med slike motorer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 Hei Her er det litt å lese på. Marinepower downloadcentre Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 (redigert) Hei På min forrige båt hadde jeg 7.4L Mercruiser saltvannskjølt og det jeg gjorde var å kjøre i 15-20 minutter med ferskvann via klokker på drevet deretter helte inn en dunk frostveske med trakt som du beskriver og til slitt åpnet jeg tappeskruene nederst på blokka ( en på hver side av blokka) og til slutt tok av slangene som går inn på riserene i underkant. Med blokka drenert og riserene tomme så kan kulda sette inn. Drevet skrudde jag av og lagret i varm garasje. Tar deg maks 10 minutter å skru av drevet og det er det vært, tenk om noen andre gjør det for deg! -Xlnt Redigert 20.Desember.2007 av xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 Ville byttet om på rekkefølgen jeg da. Tappet av gjennom tappeskruer i blokka, under manifolder, og eventuell oljekjøler. SÅ ville jeg kjørt gjennom frostvæske, og latt den være der. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 I så tilfelle må du kjøre inn ferdig blandet frostveske og ikke ren, for ellers så vet du ikke hvor godt det har blandet seg i motoren, ren frostvæske fryser nesten like lett som rent vann. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 Selvfølgelig. Noe annet har jeg ikke tenkt på at var mulig å tenke engang. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Import Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 kjør ferskvann igjennom med klokker på drevet til termostat har åpnet, og kjør litt til, la slangen fra klokken få suge blandet 50 - 50 vann og frostveske til du ser det er farve på vannet som kommer ut eksos. tappe av vannet slipper til luft i systemet og korrosjon blir større på manifolder og blokk,så ikke og anbefale. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 tappe av vannet slipper til luft i systemet og korrosjon blir større på manifolder og blokk,så ikke og anbefale. Poenget er at en motor har best av å stå lagret med frostvæske, fremfor å stå tom. For å sikre blandingen tapper man selvfølgelig motoren for vann, før man pumper frostvæske inn. Jeg vil uansett anbefale alle med saltvannskjøling å montere lukket kjøling. Bedre driftsforhold for motoren, mindre korrosjon, jevnere temperatur, lengre levetid på motoren, varmere vann til varmtvannsbereder og sikrere og enklere vinterkonservering. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Helt enig, jeg kjøpte komplett ferskvannskjøling brukt, av en fyr i Canada og betalte 4-5000 NOK ferdig inntollet og levert på døra. Enkelt å montere var det også. Selges på ebay nå til 6-700 dollar for nytt komplett sett. Jeg hadde ikke vært i tvil. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Det går under kategorien god investering! Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.