Jump to content

Enkleste måte å konservere Mercruiser 7.4L


Yankee

Recommended Posts

Jeg funderer litt på hva osm er beste og ikke minst ENKLESTE måte å konservere min mercruiser 7.4 bensin, saltvannskjølt. Der er jo noen propper jeg kan skru ut av manifoiler, blokk og oljekjøler. Men om jeg tapper der så må jeg vel likevel ta av slangen inn til sjøvannpumpa for å få tømt den og sjøvannsinntaksslangen? Vil det kunne stå vann i drevet som kan fryse og ødelegge?

 

På ferskvannskjølt av samme slag har jeg brukt en "smokk" på drevet for ferskvannskjøring, til slutt har jeg koblet til en slange med trakt som jeg har tømt i frostvæske fra. Det har jo funka på et vis, men det tar litt tid før den suger opp væsken. Enkelt er det jo, men får jeg væske i blokka? kanskje ikke termostaten åpner når jeg kjører gjennom frostvæsken, og da blir det vel bare vann i blokka? eller blir det vannet bllåst ut av vannpumpa når termostaten ikke er oppe?

 

Hva gjør dere andre med slike motorer?

Link to post

Hei

På min forrige båt hadde jeg 7.4L Mercruiser saltvannskjølt og det jeg gjorde var å kjøre i 15-20 minutter med ferskvann via klokker på drevet deretter helte inn en dunk frostveske med trakt som du beskriver og til slitt åpnet jeg tappeskruene nederst på blokka ( en på hver side av blokka) og til slutt tok av slangene som går inn på riserene i underkant. Med blokka drenert og riserene tomme så kan kulda sette inn.

 

Drevet skrudde jag av og lagret i varm garasje. Tar deg maks 10 minutter å skru av drevet og det er det vært, tenk om noen andre gjør det for deg!

 

-Xlnt

Edited by xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

I så tilfelle må du kjøre inn ferdig blandet frostveske og ikke ren, for ellers så vet du ikke hvor godt det har blandet seg i motoren, ren frostvæske fryser nesten like lett som rent vann.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

kjør ferskvann igjennom med klokker på drevet til termostat har åpnet, og kjør litt til, la slangen fra klokken få suge blandet 50 - 50 vann og frostveske til du ser det er farve på vannet som kommer ut eksos.

 

tappe av vannet slipper til luft i systemet og korrosjon blir større på manifolder og blokk,så ikke og anbefale.

Link to post
tappe av vannet slipper til luft i systemet og korrosjon blir større på manifolder og blokk,så ikke og anbefale.

 

Poenget er at en motor har best av å stå lagret med frostvæske, fremfor å stå tom. For å sikre blandingen tapper man selvfølgelig motoren for vann, før man pumper frostvæske inn.

 

Jeg vil uansett anbefale alle med saltvannskjøling å montere lukket kjøling. Bedre driftsforhold for motoren, mindre korrosjon, jevnere temperatur, lengre levetid på motoren, varmere vann til varmtvannsbereder og sikrere og enklere vinterkonservering.

 

 

Ben Sin

Link to post

Helt enig, jeg kjøpte komplett ferskvannskjøling brukt, av en fyr i Canada og betalte 4-5000 NOK ferdig inntollet og levert på døra. Enkelt å montere var det også. Selges på ebay nå til 6-700 dollar for nytt komplett sett. Jeg hadde ikke vært i tvil.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...