Jump to content

Avgifter på import av veteranbåt??


Platt

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en trebåt fra Sverige. Båten er bygget i 1956.

Lurer på følgende:

Er det det vanlige regelverket som gjelder ved import av "Veteranbåt"?

Altså, mva av innkj. pris/inkl. frakt + HK avgift.

Eller er man fritatt dette på noen måte, grunnet båtens alder???

:eek:

En venn av meg mente det, og at det var noe lignende ifm import av veteranbiler!?

 

Trenger litt ekspertise her!  :eek:

Link to post
Share on other sites

Hei Frank,

 

Jeg tror ikke at du skal regne med noen lettelser for "veteranbåt".....

 

Så vidt jeg kjenner til finnes ikke engang begrepet "veteranbåt" i noe offentlig regelverk.

 

Det begrepet som brukes er "verneverdig skip" og det er resultatet av en vurdering fra Riksantikvaren. Hvis fartøykonsulenten hos Riksantikvaren etter vurdering finner at et fartøy er så spesielt at det bør bevares kan man inngå en avtale hvor Riksantikvaren utsteder en "attest" på at fartøyet er verneverdig  -  og fartøyeieren får visse fordeler og tilhørende forpliktelser.

 

mvh

Poseidon

(Godkjent som verneverdig skip av Riksantikvaren)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg vil jo tro at det er vanskelig for en menig tolltjenestemann å vurdere verdien på en gammel trebåt. Er den verdt 5000, 50 000 eller mer? Vanskelig å si......

 

Saken med veteranbiler er at du slipper engangsavgift hvis den er eldre enn 30 år. Nå er det heldigvis ikke noen slik avgift på båter enda (med untak av hk avgift), men det kommer nok.

 

 

:eek:

Link to post
Share on other sites

Jeg hentet båt i sverige i februar i fjor, denne betalte jeg 5000,- svenske kroner for og tok hjem helt avgiftsfritt da jeg hadde hvert i sverige mere en 24 timer, mener grensen var 3000 for under 24 timer. Det var ikke motor i denne, denne må det betales hk avgift på uansett alder. Når jeg skriver avgift lenger opp er det 24% Mva jeg mener. Denne må betales på alle båter med verdi over nevnte beløp. Tror nok at det egentlig skal regnes Mva på det det koster å hente båten og selv om dette er noe du gjør selv. Lykke til

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...