Jump to content

Rorhavari - hva nå?


Krimart

Recommended Posts

Hei,

 

Rorhavari er for meg den største "skrekken" ved seiling, i alle andre tilfeller har jeg backupløning (med mindre man får motorhavari OG mastebrekk samtidig).

 

Det finnes et utall mer eller mindre gode forslag til hva man kan gjøre for å styre en seilbåt dersom man skulle miste roret: Bruke spinnakerbom'en med en finerplate som ror, slepe et tau med et drivanker og styre ved å hale på hver side, mm. Har lest et par rapporter om folk som har opplevd virkelig rorhavari, og også en test i et båtblad som rett og slett demonterte roret. Det viser at forslagene med spinnakerbom mm. er svært lite verdt for en moderne turseiler på 40 fot. Å få balanse i båten og styre med seilene er det man gjerne ender opp med som eneste mulige, men det er ikke bare lett i bølger, og det gir gjerne en lang tur med mye sikk-sakk.

 

Men: det finnes spesialløsninger som f.eks. http://www.selfsteer.com/products/sos/index.php

 

Selv satser jeg på at det ikke skjer meg. Roret er solide saker. Jada.

 

 

Noen tanker/løsninger der ute?

Link to post
Share on other sites

Ganske snålt - jeg har faktisk laget en skisse av det nødroret som Krimart viser til. Det er egentlig ikke noe genialt med det, en rett frem konstruksjon. Det som krever litt tankevirksomhet er hvordan det kan "pakkes" sammen så den tar minst mulig plass, og "pakkes" ut og monteres i en fart. På min båt er det en logisk løsningen da jeg har dobble ror, men en nødrorstamme på ett av rorene er kanskje også en mulighet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...