Careka Startet 21.Desember.2007 Del på Facebook Startet 21.Desember.2007 Nå kan man få kraftverk på Yanmars 3JH4 og 4JH4AE på 3 KW (2 ganger 3KW) http://www.yanmarmarine.com/ Nytt adapter/gearkasse med navn KMG65E for seildrev og aksling. skal være billigere en å montere på ekstra generator. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 (redigert) Dette viser hvor gode de er til og tenke marine. Rett og slett genialt Yanmar is now selling a bolt-on generator, the KMG65E generating system, that fits on the back of a Yanmar diesel, sitting between the engine and the transmission (its the blue unit in the photo). There are two options, an output of either 3 or 6 kW. The product is targeted toward the European market for now and produces 50 Hz power. From the press release: Sailors with limited space aboard no longer need to forgo electricity when their batteries die. Providing a compact, economical solution for electricity supply aboard sailboats, Yanmar Marine USA Corp introduces the state-of-the-art KMG65E generating system. It was developed for use with Yanmar's 39 hp 3JH4 and 54 hp 4JH4-AE diesel engines. Traditional bulky, heavy gen-sets can take up valuable room on board and slow craft down. The unique KMG65E measures just 41-1/3" deep and weighs only 46 lbs. It fits perfectly between the engine and transmission, whether a standard gearbox or SD50 Saildrive is used. Boat owners have the choice of one or two remote power boxes, delivering 3 kW or 6 kW of power at 230 volts, 50 Hz. With the KMG65E, enough electricity is generated to run air conditioning, kitchen equipment, a computer, television and stereo, regardless of engine speed or load. It can also be used to charge the boat's batteries. A fraction of the cost of competitive systems, the Yanmar KMG65E is easy to install, simple to use and requires little maintenance. It will initially be available with new engines and targeted for European markets. Redigert 21.Desember.2007 av THORLYN (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mini Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Med denne løsningen montert, blir man nok alle havners mest populære båt. Det blir skikkelig bra med hovedmotoren igang for å få strøm. Som en sa helt genialt eller.................................................... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Tror jeg heller ville investert i skikkelig batteribank og kombi-maskin. DA blir det 220volt uten noe som helst støy. Dessuten er det kjekt med 100 amp lader også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Nå kan det jo diskutetres hva som bråker minst... et lite fise aggregat med knallert lyd og 3000-4000 rpm eller hovedmotor på 750 rpm..????? Når man har begrenset plass i en båt så må man jo velge mellom to onder. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 VP hadde en sånn på repertoiret for mange år siden. Riktignok montert i forkant av maskinen. Ingen suksess. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Hjelper vel lite med en slik hvis batteribanken allerede er tappet, og en knapt hører klikk fra startreleet? Da er det greit med et separat aggregat med snorstart (og en lader) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Trodde ikke at båteiere brukte start batteriet til forbruk??? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Dette må da være fint for de med seilebåt som går mye for seil og har lite ladetid og begrenset plass til eksternt aggregat. Man ser jo ofte i uthavn at folk starter opp for og lade.. da må det jo være flott med 230v i samme pakka. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Jeg har 100A dynamo i seilbåten, kan man lade med noe særlig mer enn det da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Nå kan det jo diskutetres hva som bråker minst... et lite fise aggregat med knallert lyd og 3000-4000 rpm eller hovedmotor på 750 rpm..????? Når man har begrenset plass i en båt så må man jo velge mellom to onder. Du må nok opp i litt turtall for å få noe ut av den. Samme prinsipp som det lille aggregatet til Honda. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Etter pressemeldingen står det dette: With the KMG65E, enough electricity is generated to run air conditioning, kitchen equipment, a computer, television and stereo, regardless of engine speed or load. It can also be used to charge the boat's batteries. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Jeg er jo selv litt med på denne dansen, men i utgangspunkt går for meg litt av båtlivets sjarm fløyten, når du plugger inn landstrømskontakten. Neste biten forsvinner når du har 230V vekselstrøm ombord under gange. Det som mangler nå er 3 hydrauliske bein som kan kjøres ut fra bunnen av båten slik at båten står støtt på sjøbunnen og ikke gynger så forferdelig av disse helvetets småbølger på overflaten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Jeg tenkte først litt på om dette kunne være et alternativ til dynamo, jfr diskusjonen vi har om remdrift av dynamo i en annen tråd nå for tiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Kan jo se ut som en god ide. Hvor mye effekttap i HK får man (hvis motoren samtidig brukes til fremdrift). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Hvor mye effekttap i HK får man (hvis motoren samtidig brukes til fremdrift). Ubetydelig vil jeg tro, pluss den effekten man tar ut i form av strøm i KW multiplisert med 1,36 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Yanmar har tydeligvis funnet opp kruttet på ny.... HURRA!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Etter pressemeldingen står det dette: With the KMG65E, enough electricity is generated to run air conditioning, kitchen equipment, a computer, television and stereo, regardless of engine speed or load. It can also be used to charge the boat's batteries. Det er mulig det, men frekvensen er i bunn og grunn avhengig av turtall. Altså kan man ha f.eks. 750-, 1500-, eller 3000 rpm. Hvis 750 rpm leverer 50 Hz, vil 1500 rpm levere 100 Hz. Det er i hvert fall slik jeg trodde det funket. Det er muligens noen smarte løsninger for å fikse det også. Hvis så, så kunne jeg tenkt meg det på aggeregatet mitt som hyler avgårde på 3000 rpm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Riktig dette Hulda, antall polpar i generatoren og tutallet bestemmer frekvensen. Siden man med disse systemene produserer varierende frekvens må man ha en omformer som likeretter til likestrøm. Deretter hakker man opp likesrømmen vil pulser og lager 50Hz vekselstrøm. Enkelt forklart så blir dette en reversert frekvensomformer. På dagens båter med dieselelektrisk framdrift produserer vi 60Hz som likerettes og deretter hakkes opp i pulser. Antallet pulser vi tar ut bestemmer turtallet på de elektriske framdriftsmotorene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Brosjyren forteller at kraftverket er på 3kW og består av 2 enheter. Generator som veier 21kg og Power box som veier 13kg. Tipper denne "Power box", som Hydrox sier, ikke er noe annet enn en vekselretter eller frekvensomformer som "spiser" variabel frekvens inn og gir 50Hz ut. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Det var det jeg tenkte. Man trenger 'sann sinus' ut for å kunne kjøre PC og finere elektronikk, men det har vel ikke noe å si for prisen i dette tilfellet. Generatoren min har ikke noe slikt, kun seks polpar og en kjerne som raser avgårde på 3000 rpm. Mulig jeg hadde foretrukket et aggeregat som hadde fast frekvens og hastighet som varierte med lasten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 (redigert) Dette er en løsning som er helt i tråd med resten av verden. Få spenningen opp og spar effekttap. Asynkron drift er ikke noe problem. Det som er meningen, er at når man kjører motoren, så får man 230 volt i stedet for 12 volt. Lader har man jo allerede, det er bare å justere størrelsen på denne litt etter behov. Resten av 12 eller 24 volt anlegget beholder man som før. Det neste skrittet er å sette inn vannkjøling i generatordelen, kapsle inn hele greia og bli kvitt lyden fra motoren en gang for alltid. Redigert 21.Desember.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 (redigert) Nå kan det jo diskutetres hva som bråker minst... et lite fise aggregat med knallert lyd og 3000-4000 rpm eller hovedmotor på 750 rpm..? Jeg er ihvertfall ikke i tvil om hva som bråker mest. En del av aggregatene brukt i dag bråker sinnsykt og ikke minst skaper irritasjon for andre. Har til og med opplevd flere ganger i gjestehavna på Jomfruland hvor det er god tilgang på landstrøm at enkelte driver og kjører aggregatene i tillegg. Hvorfor skjønner jeg ikke helt. Er det for mye duppeditter ombord eller er det kun for å vise styrke??? Redigert 21.Desember.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Mulig jeg hadde foretrukket et aggeregat som hadde fast frekvens og hastighet som varierte med lasten. Aggregat/ generator med fast frekvens varierer ikke hastighet/ turtall etter lasten. Motoren er innstillt på fixed speed som gir riktig frekvens. Ved høyere belastning økes pådrag for at frekvensen skal opprettholdes. Overbelaster man generatoren vil turtallet falle og motoren går i kne. Faller turtallet/ frekvensen for mye så legger generatorbryteren ut automatisk og skuta blir svart. "Black Out" som vi kaller det. Dette skjer fordi vi ønsker å beskytte elektrisk utstyr som tar skade av for lav frekvens. Vi har også oppdelt forbrukerne i "viktig" og "uviktig" last. Nærmer generatoren seg overbelastning kaster bryteren først ut uviktig last for at vi ikke skal få black out på viktige systemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Nærmer generatoren seg overbelastning kaster bryteren først ut uviktig last for at vi ikke skal få black out på viktige systemer. Jaddda, den kjenner jeg fra min tid offshore. De som greide å fikse en Black Out ble først medlemmer (automatisk) av millionærklubben. Deretter ble de kalt inn på teppet. Ved særlig uheldig utvikling inne på teppet, fikk de også første flight på land. Det er noe eget når man hører turbinene daler i turtall, ventiler og spjeld klapper igjen med dumpe drønn og nødstrømmen starter opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.