Jump to content

Yanmars nye kraftverk


Careka

Recommended Posts

Nå kan man få kraftverk på Yanmars 3JH4 og 4JH4AE på 3 KW (2 ganger 3KW)

 

http://www.yanmarmarine.com/

 

Nytt adapter/gearkasse med navn KMG65E for seildrev og aksling.

skal være billigere en å montere på ekstra generator.

 

:santcheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Dette viser hvor gode de er til og tenke marine. :flag: Rett og slett genialt :yesnod:yanmar_in_line_gen.jpg

 

Yanmar is now selling a bolt-on generator, the KMG65E generating system, that fits on the back of a Yanmar diesel, sitting between the engine and the transmission (its the blue unit in the photo). There are two options, an output of either 3 or 6 kW. The product is targeted toward the European market for now and produces 50 Hz power.

 

From the press release: Sailors with limited space aboard no longer need to forgo electricity when their batteries die. Providing a compact, economical solution for electricity supply aboard sailboats, Yanmar Marine USA Corp introduces the state-of-the-art KMG65E generating system. It was developed for use with Yanmar's 39 hp 3JH4 and 54 hp 4JH4-AE diesel engines.

Traditional bulky, heavy gen-sets can take up valuable room on board and slow craft down. The unique KMG65E measures just 41-1/3" deep and weighs only 46 lbs. It fits perfectly between the engine and transmission, whether a standard gearbox or SD50 Saildrive is used.

Boat owners have the choice of one or two remote power boxes, delivering 3 kW or 6 kW of power at 230 volts, 50 Hz. With the KMG65E, enough electricity is generated to run air conditioning, kitchen equipment, a computer, television and stereo, regardless of engine speed or load. It can also be used to charge the boat's batteries.

A fraction of the cost of competitive systems, the Yanmar KMG65E is easy to install, simple to use and requires little maintenance. It will initially be available with new engines and targeted for European markets.

Redigert av THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Nå kan det jo diskutetres hva som bråker minst... et lite fise aggregat med knallert lyd og 3000-4000 rpm eller hovedmotor på 750 rpm..????? Når man har begrenset plass i en båt så må man jo velge mellom to onder.

 

Du må nok opp i litt turtall for å få noe ut av den.

Samme prinsipp som det lille aggregatet til Honda.

Link to post
Share on other sites

Jeg er jo selv litt med på denne dansen, men i utgangspunkt går for meg litt av båtlivets sjarm fløyten, når du plugger inn landstrømskontakten. Neste biten forsvinner når du har 230V vekselstrøm ombord under gange.

 

Det som mangler nå er 3 hydrauliske bein som kan kjøres ut fra bunnen av båten slik at båten står støtt på sjøbunnen og ikke gynger så forferdelig av disse helvetets småbølger på overflaten. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Etter pressemeldingen står det dette: With the KMG65E, enough electricity is generated to run air conditioning, kitchen equipment, a computer, television and stereo, regardless of engine speed or load. It can also be used to charge the boat's batteries.

 

Det er mulig det, men frekvensen er i bunn og grunn avhengig av turtall. Altså kan man ha f.eks. 750-, 1500-, eller 3000 rpm. Hvis 750 rpm leverer 50 Hz, vil 1500 rpm levere 100 Hz. Det er i hvert fall slik jeg trodde det funket. Det er muligens noen smarte løsninger for å fikse det også. Hvis så, så kunne jeg tenkt meg det på aggeregatet mitt som hyler avgårde på 3000 rpm.

Link to post
Share on other sites

Riktig dette Hulda, antall polpar i generatoren og tutallet bestemmer frekvensen. Siden man med disse systemene produserer varierende frekvens må man ha en omformer som likeretter til likestrøm. Deretter hakker man opp likesrømmen vil pulser og lager 50Hz vekselstrøm. Enkelt forklart så blir dette en reversert frekvensomformer.

 

På dagens båter med dieselelektrisk framdrift produserer vi 60Hz som likerettes og deretter hakkes opp i pulser. Antallet pulser vi tar ut bestemmer turtallet på de elektriske framdriftsmotorene.

Link to post
Share on other sites

Brosjyren forteller at kraftverket er på 3kW og består av 2 enheter. Generator som veier 21kg og Power box som veier 13kg. Tipper denne "Power box", som Hydrox sier, ikke er noe annet enn en vekselretter eller frekvensomformer som "spiser" variabel frekvens inn og gir 50Hz ut.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det var det jeg tenkte. Man trenger 'sann sinus' ut for å kunne kjøre PC og finere elektronikk, men det har vel ikke noe å si for prisen i dette tilfellet. Generatoren min har ikke noe slikt, kun seks polpar og en kjerne som raser avgårde på 3000 rpm. Mulig jeg hadde foretrukket et aggeregat som hadde fast frekvens og hastighet som varierte med lasten.

Link to post
Share on other sites

Dette er en løsning som er helt i tråd med resten av verden. Få spenningen opp og spar effekttap. Asynkron drift er ikke noe problem.

Det som er meningen, er at når man kjører motoren, så får man 230 volt i stedet for 12 volt. Lader har man jo allerede, det er bare å justere størrelsen på denne litt etter behov.

Resten av 12 eller 24 volt anlegget beholder man som før.

Det neste skrittet er å sette inn vannkjøling i generatordelen, kapsle inn hele greia og bli kvitt lyden fra motoren en gang for alltid.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå kan det jo diskutetres hva som bråker minst... et lite fise aggregat med knallert lyd og 3000-4000 rpm eller hovedmotor på 750 rpm..?

Jeg er ihvertfall ikke i tvil om hva som bråker mest. En del av aggregatene brukt i dag bråker sinnsykt og ikke minst skaper irritasjon for andre. Har til og med opplevd flere ganger i gjestehavna på Jomfruland hvor det er god tilgang på landstrøm at enkelte driver og kjører aggregatene i tillegg. Hvorfor skjønner jeg ikke helt. Er det for mye duppeditter ombord eller er det kun for å vise styrke???

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig jeg hadde foretrukket et aggeregat som hadde fast frekvens og hastighet som varierte med lasten.

Aggregat/ generator med fast frekvens varierer ikke hastighet/ turtall etter lasten. Motoren er innstillt på fixed speed som gir riktig frekvens. Ved høyere belastning økes pådrag for at frekvensen skal opprettholdes. Overbelaster man generatoren vil turtallet falle og motoren går i kne. Faller turtallet/ frekvensen for mye så legger generatorbryteren ut automatisk og skuta blir svart. "Black Out" som vi kaller det. Dette skjer fordi vi ønsker å beskytte elektrisk utstyr som tar skade av for lav frekvens.

Vi har også oppdelt forbrukerne i "viktig" og "uviktig" last. Nærmer generatoren seg overbelastning kaster bryteren først ut uviktig last for at vi ikke skal få black out på viktige systemer.

Link to post
Share on other sites

Nærmer generatoren seg overbelastning kaster bryteren først ut uviktig last for at vi ikke skal få black out på viktige systemer.

 

Jaddda, den kjenner jeg fra min tid offshore. De som greide å fikse en Black Out ble først medlemmer (automatisk) av millionærklubben. Deretter ble de kalt inn på teppet. Ved særlig uheldig utvikling inne på teppet, fikk de også første flight på land.

 

Det er noe eget når man hører turbinene daler i turtall, ventiler og spjeld klapper igjen med dumpe drønn og nødstrømmen starter opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...