Jump to content

Yanmars nye kraftverk


Careka

Recommended Posts

Dette viser hvor gode de er til og tenke marine. :flag: Rett og slett genialt :yesnod:yanmar_in_line_gen.jpg

 

Yanmar is now selling a bolt-on generator, the KMG65E generating system, that fits on the back of a Yanmar diesel, sitting between the engine and the transmission (its the blue unit in the photo). There are two options, an output of either 3 or 6 kW. The product is targeted toward the European market for now and produces 50 Hz power.

 

From the press release: Sailors with limited space aboard no longer need to forgo electricity when their batteries die. Providing a compact, economical solution for electricity supply aboard sailboats, Yanmar Marine USA Corp introduces the state-of-the-art KMG65E generating system. It was developed for use with Yanmar's 39 hp 3JH4 and 54 hp 4JH4-AE diesel engines.

Traditional bulky, heavy gen-sets can take up valuable room on board and slow craft down. The unique KMG65E measures just 41-1/3" deep and weighs only 46 lbs. It fits perfectly between the engine and transmission, whether a standard gearbox or SD50 Saildrive is used.

Boat owners have the choice of one or two remote power boxes, delivering 3 kW or 6 kW of power at 230 volts, 50 Hz. With the KMG65E, enough electricity is generated to run air conditioning, kitchen equipment, a computer, television and stereo, regardless of engine speed or load. It can also be used to charge the boat's batteries.

A fraction of the cost of competitive systems, the Yanmar KMG65E is easy to install, simple to use and requires little maintenance. It will initially be available with new engines and targeted for European markets.

Edited by THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Med denne løsningen montert, blir man nok alle havners mest populære båt. Det blir skikkelig bra med hovedmotoren igang for å få strøm. Som en sa helt genialt eller.................................................... :crazy:

Link to post

Nå kan det jo diskutetres hva som bråker minst... et lite fise aggregat med knallert lyd og 3000-4000 rpm eller hovedmotor på 750 rpm..????? Når man har begrenset plass i en båt så må man jo velge mellom to onder.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Dette må da være fint for de med seilebåt som går mye for seil og har lite ladetid og begrenset plass til eksternt aggregat. Man ser jo ofte i uthavn at folk starter opp for og lade.. da må det jo være flott med 230v i samme pakka. :santcheer1:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Nå kan det jo diskutetres hva som bråker minst... et lite fise aggregat med knallert lyd og 3000-4000 rpm eller hovedmotor på 750 rpm..????? Når man har begrenset plass i en båt så må man jo velge mellom to onder.

 

Du må nok opp i litt turtall for å få noe ut av den.

Samme prinsipp som det lille aggregatet til Honda.

Link to post

Etter pressemeldingen står det dette: With the KMG65E, enough electricity is generated to run air conditioning, kitchen equipment, a computer, television and stereo, regardless of engine speed or load. It can also be used to charge the boat's batteries.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Jeg er jo selv litt med på denne dansen, men i utgangspunkt går for meg litt av båtlivets sjarm fløyten, når du plugger inn landstrømskontakten. Neste biten forsvinner når du har 230V vekselstrøm ombord under gange.

 

Det som mangler nå er 3 hydrauliske bein som kan kjøres ut fra bunnen av båten slik at båten står støtt på sjøbunnen og ikke gynger så forferdelig av disse helvetets småbølger på overflaten. :crazy:

Link to post
Etter pressemeldingen står det dette: With the KMG65E, enough electricity is generated to run air conditioning, kitchen equipment, a computer, television and stereo, regardless of engine speed or load. It can also be used to charge the boat's batteries.

 

Det er mulig det, men frekvensen er i bunn og grunn avhengig av turtall. Altså kan man ha f.eks. 750-, 1500-, eller 3000 rpm. Hvis 750 rpm leverer 50 Hz, vil 1500 rpm levere 100 Hz. Det er i hvert fall slik jeg trodde det funket. Det er muligens noen smarte løsninger for å fikse det også. Hvis så, så kunne jeg tenkt meg det på aggeregatet mitt som hyler avgårde på 3000 rpm.

Link to post

Riktig dette Hulda, antall polpar i generatoren og tutallet bestemmer frekvensen. Siden man med disse systemene produserer varierende frekvens må man ha en omformer som likeretter til likestrøm. Deretter hakker man opp likesrømmen vil pulser og lager 50Hz vekselstrøm. Enkelt forklart så blir dette en reversert frekvensomformer.

 

På dagens båter med dieselelektrisk framdrift produserer vi 60Hz som likerettes og deretter hakkes opp i pulser. Antallet pulser vi tar ut bestemmer turtallet på de elektriske framdriftsmotorene.

Link to post
Brosjyren forteller at kraftverket er på 3kW og består av 2 enheter. Generator som veier 21kg og Power box som veier 13kg. Tipper denne "Power box", som Hydrox sier, ikke er noe annet enn en vekselretter eller frekvensomformer som "spiser" variabel frekvens inn og gir 50Hz ut.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Det var det jeg tenkte. Man trenger 'sann sinus' ut for å kunne kjøre PC og finere elektronikk, men det har vel ikke noe å si for prisen i dette tilfellet. Generatoren min har ikke noe slikt, kun seks polpar og en kjerne som raser avgårde på 3000 rpm. Mulig jeg hadde foretrukket et aggeregat som hadde fast frekvens og hastighet som varierte med lasten.

Link to post

Dette er en løsning som er helt i tråd med resten av verden. Få spenningen opp og spar effekttap. Asynkron drift er ikke noe problem.

Det som er meningen, er at når man kjører motoren, så får man 230 volt i stedet for 12 volt. Lader har man jo allerede, det er bare å justere størrelsen på denne litt etter behov.

Resten av 12 eller 24 volt anlegget beholder man som før.

Det neste skrittet er å sette inn vannkjøling i generatordelen, kapsle inn hele greia og bli kvitt lyden fra motoren en gang for alltid.

Edited by Ole Petter (see edit history)
Link to post
Nå kan det jo diskutetres hva som bråker minst... et lite fise aggregat med knallert lyd og 3000-4000 rpm eller hovedmotor på 750 rpm..?

Jeg er ihvertfall ikke i tvil om hva som bråker mest. En del av aggregatene brukt i dag bråker sinnsykt og ikke minst skaper irritasjon for andre. Har til og med opplevd flere ganger i gjestehavna på Jomfruland hvor det er god tilgang på landstrøm at enkelte driver og kjører aggregatene i tillegg. Hvorfor skjønner jeg ikke helt. Er det for mye duppeditter ombord eller er det kun for å vise styrke???

Edited by Hansi (see edit history)
Link to post
Mulig jeg hadde foretrukket et aggeregat som hadde fast frekvens og hastighet som varierte med lasten.

Aggregat/ generator med fast frekvens varierer ikke hastighet/ turtall etter lasten. Motoren er innstillt på fixed speed som gir riktig frekvens. Ved høyere belastning økes pådrag for at frekvensen skal opprettholdes. Overbelaster man generatoren vil turtallet falle og motoren går i kne. Faller turtallet/ frekvensen for mye så legger generatorbryteren ut automatisk og skuta blir svart. "Black Out" som vi kaller det. Dette skjer fordi vi ønsker å beskytte elektrisk utstyr som tar skade av for lav frekvens.

Vi har også oppdelt forbrukerne i "viktig" og "uviktig" last. Nærmer generatoren seg overbelastning kaster bryteren først ut uviktig last for at vi ikke skal få black out på viktige systemer.

Link to post
Nærmer generatoren seg overbelastning kaster bryteren først ut uviktig last for at vi ikke skal få black out på viktige systemer.

 

Jaddda, den kjenner jeg fra min tid offshore. De som greide å fikse en Black Out ble først medlemmer (automatisk) av millionærklubben. Deretter ble de kalt inn på teppet. Ved særlig uheldig utvikling inne på teppet, fikk de også første flight på land.

 

Det er noe eget når man hører turbinene daler i turtall, ventiler og spjeld klapper igjen med dumpe drønn og nødstrømmen starter opp.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...