Jump to content

Hvordan oppdatere software på Lowrance plotter?


vikers

Recommended Posts

Har en Lowrance 3500c (tror jeg den heter) med kartbrikke for hele europa. Når plotteren skal oppdateres til nyere software, er det da kartbrikken som skal brukes?

Jeg har jo ingen brikkeleser tilkoblet PC...? :confused:

 

Hvordan fikser jeg dette? Plotteren er i utgangspunktet stasjonært montert i båten....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om du ikke kan koble pc'en direkte til plotteren så er det vel ikke noen vei utenom en kortskriver til pc'en og en tom minnebreikke som du dytter i plotteren og fyrer opp... Nå kjenner ikke jeg Lowrance spesifikt, men slik er prossedyren for Garmin i allefall.

 

Formoder dette bra beskrevet på nettsiden til Lowrance som sikkert er stedet for å hente den nye softwaren...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Lowrance 5000C. Det blir som Sydvesten sier. Last ned fila og kopierer denne til en minnebrikke (ikke kartbrikken!). Du må være sikker på hvilken kartplotter du skal oppdatere (for å laste ned riktig fil). Du må ha en kortleser som passer til brikken, og den fulgte med min 5000C.

Hvis det er GlobalMap 3500C du har, finner du oppskriften her: GlobalMap 3500C software update

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke Lowrance plotter selv, men om den har c-map software bruker forhandlere å kunne sende deg en brikke med den nye versjonen på.

Du tar ut kartbrikken og setter inn den du fikk fra forhandleren. Slår plotteren på og den henter inn og installerer den nye versjonen.

Du må være oppmeksom på at du vil miste ruter/waypoints, språk instillinger når du oppgraderer.

Sjekk med Ketil hos Seatronic, han kan helt sikkert hjelpe deg.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har en Lowrance 3500c (tror jeg den heter) med kartbrikke for hele europa. Når plotteren skal oppdateres til nyere software, er det da kartbrikken som skal brukes?

Jeg har jo ingen brikkeleser tilkoblet PC...? :confused:

 

Hvordan fikser jeg dette? Plotteren er i utgangspunktet stasjonært montert i båten....

 

Nedlasting av oppdatering og en grei instruks finner du her, burde være ganske greit å installere men du trenger en kort/brikke leser. Og gjerne en tomt brikke selv om kartbrikken kan brukes om den har minst 8mb ledig plass. Men pass på så du ikke sletter kartet.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Supert. Her var det flere muligheter, og jeg skjønner straks mer. Takk alle! :santcheer1:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke C-Map men Navionics som brukes av Lowrance og Seatronic selger ikke Lowrance så det er nok ikke noe hjelp å hente der. Så enten må du gjøre det selv eller eventuelt få hjlep av forhandleren der du kjøpte plotteren.

 

Det anbefales ikke å bruke kartbirikka, men hvis du likevel velger å gjøre det må du for sikkerhets skyld lagre en backup av kartet på PCen før du begynner.

 

Når du laster softwareoppdateringen over på minnekortet får du to valg, det ene er om det skal sjekkes at softwareversjonen som skal lastes er nyere enn den som finnes på plotteren og det andre er om oppdateringen skal slettes i fra kortet etter at oppdateringen er gjort. Svar ja på begge disse. Hvis ikke oppdateringen slettes fra brikka vil jo nytt program bli lagt inn hver gang plotteren startes når denne brikka står i.

Link to post
Share on other sites

ok... Det er det nevnte GlobalMap 3500c jeg må oppdatere, men har ikke denne kortleseren, men dette er vel kanskje standard, så jeg kan sikkert få tilgang til en slik et eller annet sted. En tom brikke er vel greit å få kjøpt om jeg tar med kartbrikken til en forhandler og bestiller en av samme type. Vil ikke risikere å slette alle kart...den brikken koster nok som det er.

 

Så med nyeste software lastet ned på PC og overført på egen brikke, settes denne i, og plotter startes...og oppdatering skjer. Så byttes det over til kartbrikke igjen, og plotter skal så være oppdatert. Har jeg forstått dette riktig?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har nettop gjort oppdatering på min Lawrance LCX-25C. Fikk ikke til å oppdatere etter første forsøk p.g.a oppdateringa ikke var insallert på minnebrikken kun lagret.

Den enkleste måten å se om oppdateringa er installert på brikken er å sjekke at det er ei BIN-fil, ei LDR-fil og ei LOP-fil i tillegg til program fila.

Når du du trykker download update fra Lawrance får du valg om du vil lagre eller installere (save eller run), velg run.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...