Jump to content

Hvordan behandle nytt teak interiør?


Rolf

Recommended Posts

Så var forpiggen adskilt til separat lugar med nytt skott og dør, alt i teakfiner med teaklister.

Spørsmålet nå er; lakk eller olje?, eller begge?

 

Det nye treverket er nok noe lysere en det gamle som står der fra før, hvordan utligne fargeforskjell best mulig?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Du vet sikkert om det, men BM har en rekke artikler om behandling av teak. Du søker i artikkeldatabasen her:

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...Form?SearchView

 

Foreløpig er dette det jeg er istand til å bidra med. Jeg har selv teak i båten og en masse å lære om hvordan jeg vedlikeholder dette. Har også planer om å bygge pentry i teak i løpet av vinteren. Så i mellomtiden skal jeg forsøke å suge til meg alt jeg kan både her og andre steder om behandling av teak.  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei*

 

Jeg ville utvilsomt brukt olje var jeg Deg, det trenger tross alt inn i treet, og legger seg ikke bare som en tynn forseglet hinne utenpå. Samtidig vil nok det gjøre at teaken blir mørkere og. Pluss at dette er mye enklere og vedlikeholde, og flasser ikke av.

 

Du kan i hvert fall trygt prøve noen strøk av dette, og skulle Du ikke bli fornøyd kan Du jo bare finne frem lakboksen i stedet. Noe Du ikke kan om Du begynner med lakk.

 

Og ved bruk av f.eks. Owatrols edelolje blir det så blankt og fint og att. Det er i hvert fall min erfaring. Den er suveren.

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Har valgt å bruke lakk. Matt trestjernes lakk. Vask teaken godt med rødsprit og tynn ut det første strøket med  20 - 30 % withe sprite. Teaken vil bli en god del mørkere men vil lysne noe over tid. Spesielt der sola kommer til. Dette har stått i noen år nu og er like fint, ingen sprekker eller flassing.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg mener å huske fra tidligere diskusjoner at det er lett å få jordslag i oljede flater.

 

Jeg fikk også se en oljet dørk i våres hvor fjerning av soppen var svært tidkrevende/nesten umulig. I denne båten var det kun det oljede området som var angrepet.

 

Som bmo har jeg brukt lakk i alle år. Helt problemfritt.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg brukt lakk, så hadde jeg i hvert fall valgt Epifanes, de har ldeles suverene produkter til båt. Ingen over ingen ved siden.

 

Disse produktene kan Du lese mer om her:

 

http://www.korsvikbaatsenter.no/rekvisita/Epifanes.htm

 

Her står det også utførlig forklart hvilken lakk som skal brukes til hva, og også fremgangsmåten ned i minste detalj.

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

Hei,

Hvorvidt en skal bruke lakk eller olje er faktisk mer avhengig av hvilken type du er.

Lakk gir den glatteste overflata og minst vedlikehold, men får du en ripe eller du må gå over hele greia har du en stor jobb foran deg.

Olje gir mer glød og treverk ser ut som treverk, tåler mindre, men får du en ripe er det bare å stryke lett over med en oljet fille, så er det like fint. Behandling må nok gjentas ca hvert 3. år for å unngå sopp.

 

Fargeforskjell på treverket:

Owatrol D1 er nesten fargeløs, mens Owatrol teakolje er teakfarget.

Link to post
Share on other sites


bmo: Har valgt å bruke lakk. Matt trestjernes lakk. Vask teaken godt med rødsprit og tynn ut det første strøket med  20 - 30 % withe sprite. fint, ingen sprekker eller flassing.

 

I gml Rhea slipte jeg ned og lakkerte opp med 4-6 strøk matt  lakk. Etter mitt syn blir det finest med lakk hvis det bare er mange nok strøk.

 

En som mente han hadde greie på det fortalte at en skulle aldri bruke mattlakk før i siste strøk. Mattlakken inneholder voks som gir neste strøk dårligere heftemuligheter.   Uansett holdt det noen år og var fortsatt ganske fint da gml Rhea forlot oss.

Link to post
Share on other sites


rhea: I gml Rhea slipte jeg ned og lakkerte opp med 4-6 strøk matt  lakk. Etter mitt syn blir det finest med lakk hvis det bare er mange nok strøk.

Enig med Deg i at det blir nok et hakk finere med lakk ja. Og siden dette er innendørs så vil det nok stå i mange, mange år. Forutsatt at det blir gjort skikkelig ja, og det blir det nok.

 

Og at man bruker et godt produkt, som f.eks Epifanes.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen. Det ble lakk... min gamle fader har lakket et strøk tynnet med whitespirit. Flere strøk ble det ikke tid til da jeg fikk mulighet til å ta en øyeoperasjon jeg har ventet på. Nå er strømmen i havna tatt for vinteren så uten varme får vel neste strøk vente til våren. Imellom tiden sitter jeg her som en enøyet pirat...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hørtes ut til å bli en hard vinter Rolf, ett øye ikke lys og varme  :lol:

Håper det går bra med øyet, lykke til  :lol:

Det jeg lurer på er hvordan jeg får fjernet olje som har vert på smurt i 10 år (og ikke har sopp).

Har tenkt å prøve med rødsprit, men noen mener jeg må ha i sterkere saker (smitter farge hver gang jeg vasker med grønnsåpe)

Blir veldig i tvil om hva jeg skal behandle med etter fjerningen når jeg leser inleggene her  :lol:

tror jeg tester litt for å se hva jeg personlig liker (øø Admiralen liker mener jeg)  :lipssealed

:nono:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...