Jump to content

maritim relatert jule quiz


adanedehl

Recommended Posts

Å holde bestikk, eller å føre bestikk betyr å føre logg i kartet over tilbakelagt distanse. Avhengig av avstanden man skal gå er det vanlig at man fører inn possisjon og tidspungt i kartet hver halv eller hver time.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Et nytt spørsmål: hvorfor skal man ikke basere seg på bare elektroniske navigasjonsutstyr?

 

"Når sikringen er gått er alt gått" med andre ord: det kan svikte og det har en lei tendens til å svikte akkurat når man trenger det mest :headbang::headbang:

 

Nytt spørsmål i samme gaten: Hva er "sikring" i u-elektrisk VHF-sammenheng .... ?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

keip - tollepinne - :yesnod:

nyglå - bunnpropp - :yesnod:

rongjå - akter - muligens litt upresist, min oppfatning er at det er fremste eller bakerste spant i en færing - fin plass å sitte for en liten "pilt" som er med faren og fisker

tiljå - tilje, bunnplate i robåt - :yesnod:

 

Var tydeligvis ikke så lokalt likevel!

Link to post
Share on other sites

Oh Shit. Det hadde jeg ikke tenkt på... Da slår jeg til med noen som muligens er litt lokale. Hva er:

 

keip

nuglå

rongjå

tiljå

flåen

auren

busset

 

Flåen = den øverste, "flytende" delen av et fiskegarn

Auren = den nederste, "synkende" delen av garnet

Busset = selve notlinen i fiskegarnet / noten

 

 

Med det samme vi er inne på denne delen av båtlivet kan vi ta med:

 

ile

hodda

boms

skimla

snurpelyn

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

spørs om du ikke må røpe svaret poseidon

 

Det kan jeg godt:

 

hodda = det tverrstykket av tykk ståltråd som man har nederst på et bunnsnøre. Hoddå er ofte forsynt med et påstøpt blylodd for å synke fort, og den har vanligvis et "forsyn", altså et kort snøre med krok, i hver ende.

 

boms = "hjelpar" = en båt som assisterte "hjelpte" snurpebåtene. Det kunne være med sleping for å holde snurperen i posisjon i forhold til snurpenoten. (Dette var jo før sidepropellene). I tillegg tok bomsen / bomsebåten ombord den delen av fangsten som snurpebåten selv ikke hadde plass til.

 

skimla = en hvitmalt bordbit, med bly i nederste enden. Denne ble festet i en lang line og så slapp man den ned langs åpningen av noten, og halte den opp og ned, for å "skremme" silden tilbake i noten hvis den var i ferd med å stikke ut.

 

snurpelyn = en elektrisk variant av skimlå. Den ble oppfunnet av en tusenkunstner i Vedavågen, Sverre Vea. Det var som en vanntett lyskaster, men isteden for fast lys hadde han laget litt elektronikk som førte til at den gav ifra seg raske og intense lysglimt. Dette høres enkelt ut idag, men det var en virkelig stor sak på fiskefeltet den gangen . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvem er norges største båtprodusent?
ingen som vet dette?

Trodde Skibsplast var størst jeg, men "størst" kan jo ha forskjellig svar avhengig om man ser på antall båter eller omsetning.

 

Nytt spørsmål: Hva er "Blue Peter" og hvordan brukes den/det?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ah, autolarmen! Den var aldri kjekk å bli vekket av - ikke hadde den slumreknapp heller.

 

Dette handler om tiden da telegrafi var hovedkommunikasjonen mellom skip og land og skip i mellom. Nød- og kallefrekvensen var 500 khz. Det var stort sett bare passasjerskip som hadde bemannet radiorom døgnet rundt, på de andre var det bare en radiooffiser. Denne helten kunne ikke jobbe døgnet rundt, så på frivaktene skulle autoalarmen være slått på.

 

Det som utløste autolarmen var 4 sekund lange "morsestrek" (holde morsenøkkelen nede) avbrutt av ett sekunds stillhet. Derav de røde markeringene. Regelen var da at man skulle sende 12 slike strek, så vente to minutter (as if.....) før man gikk i gang med SOS. Når autolarmen slo ut, startet den to svære alarmklokker ombord, den ene hang i bestikklugaren, mens den andre sto på skottet omtent to fot over hodet på stakkaren som (til nå) var i sin søteste søvn. Å si at man våknet en fot over køya er ingen overdrivelse. Da var det bare å komme seg ut i radiorommet og få visshet i hva som foregikk.

 

Grunnen til at det også var en alarmklokke i bestikken var at vakthavende styrmann kunne få tak i gnisten om hun eller han ikke var på lugaren.

 

Spørsmål: Hva, eller rettere sagt hvem, var en sirihaler?

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...