adanedehl Svart 25.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 ingen som vet dette? Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Å holde bestikk, eller å føre bestikk betyr å føre logg i kartet over tilbakelagt distanse. Avhengig av avstanden man skal gå er det vanlig at man fører inn possisjon og tidspungt i kartet hver halv eller hver time. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 (redigert) Et nytt spørsmål: hvorfor skal man ikke basere seg på bare elektroniske navigasjonsutstyr? Redigert 25.Desember.2007 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Et nytt spørsmål: hvorfor skal man ikke basere seg på bare elektroniske navigasjonsutstyr? "Når sikringen er gått er alt gått" med andre ord: det kan svikte og det har en lei tendens til å svikte akkurat når man trenger det mest Nytt spørsmål i samme gaten: Hva er "sikring" i u-elektrisk VHF-sammenheng .... ? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Nytt spørsmål i samme gaten: Hva er "sikring" i u-elektrisk VHF-sammenheng .... ?"Securite-Securite-Securite. All ships. This is Rogaland Radio with gale warning...". Noe sånt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 .....Noe sånt? Ja, det må absolutt kunne godkjennes ... og dermed ble det vel din tur til å komme med et nytt spørsmål . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 ... og dermed ble det vel din tur til å komme med et nytt spørsmål . . . .Oh Shit. Det hadde jeg ikke tenkt på... Da slår jeg til med noen som muligens er litt lokale. Hva er: keip nuglå rongjå tiljå flåen auren busset Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Coast Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 keip - tollepinne nyglå - bunnpropp rongjå - akter tiljå - tilje, bunnplate i robåt også pass på resten Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 keip - tollepinne - nyglå - bunnpropp - rongjå - akter - muligens litt upresist, min oppfatning er at det er fremste eller bakerste spant i en færing - fin plass å sitte for en liten "pilt" som er med faren og fisker tiljå - tilje, bunnplate i robåt - Var tydeligvis ikke så lokalt likevel! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Oh Shit. Det hadde jeg ikke tenkt på... Da slår jeg til med noen som muligens er litt lokale. Hva er: keip nuglå rongjå tiljå flåen auren busset Flåen = den øverste, "flytende" delen av et fiskegarn Auren = den nederste, "synkende" delen av garnet Busset = selve notlinen i fiskegarnet / noten Med det samme vi er inne på denne delen av båtlivet kan vi ta med: ile hodda boms skimla snurpelyn Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Flåen = den øverste, "flytende" delen av et fiskegarnAuren = den nederste, "synkende" delen av garnet Busset = selve notlinen i fiskegarnet / noten Javisst! ile - ankerfeste, etter gammelt med stor stein (tror jeg) - brukt om utlagt "moring" med bunnfeste og bøye bla. PASS på resten... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adanedehl Svart 27.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2007 spørs om du ikke må røpe svaret poseidon Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 27.Desember.2007 Del på Facebook Svart 27.Desember.2007 spørs om du ikke må røpe svaret poseidon Det kan jeg godt: hodda = det tverrstykket av tykk ståltråd som man har nederst på et bunnsnøre. Hoddå er ofte forsynt med et påstøpt blylodd for å synke fort, og den har vanligvis et "forsyn", altså et kort snøre med krok, i hver ende. boms = "hjelpar" = en båt som assisterte "hjelpte" snurpebåtene. Det kunne være med sleping for å holde snurperen i posisjon i forhold til snurpenoten. (Dette var jo før sidepropellene). I tillegg tok bomsen / bomsebåten ombord den delen av fangsten som snurpebåten selv ikke hadde plass til. skimla = en hvitmalt bordbit, med bly i nederste enden. Denne ble festet i en lang line og så slapp man den ned langs åpningen av noten, og halte den opp og ned, for å "skremme" silden tilbake i noten hvis den var i ferd med å stikke ut. snurpelyn = en elektrisk variant av skimlå. Den ble oppfunnet av en tusenkunstner i Vedavågen, Sverre Vea. Det var som en vanntett lyskaster, men isteden for fast lys hadde han laget litt elektronikk som førte til at den gav ifra seg raske og intense lysglimt. Dette høres enkelt ut idag, men det var en virkelig stor sak på fiskefeltet den gangen . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Hvem er norges største båtprodusent? ingen som vet dette? Trodde Skibsplast var størst jeg, men "størst" kan jo ha forskjellig svar avhengig om man ser på antall båter eller omsetning. Nytt spørsmål: Hva er "Blue Peter" og hvordan brukes den/det? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 "Blue Peter" i havn; Alla skall ombord, skippet er klart för avgang til havs; setter en fiskebåt det om nettet/trawlen fastnet i noe..... på regatta; husker ikke riktigt men förr var det vel 5-min til start Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
adanedehl Svart 28.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Askeladden er norges største båtprodusent, men den mest produserte båten er pioner Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post Share on other sites More sharing options...
Catlina Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Blue Peter senkes 1. minutt før regattastart. Spørsmål: Hva brukes den røde ringen i periferien til en radioromklokke med røde og grønne silent sectors. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adanedehl Svart 29.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 (redigert) aner ikke, hikk Redigert 29.Desember.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjell E Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 (redigert) Ah, autolarmen! Den var aldri kjekk å bli vekket av - ikke hadde den slumreknapp heller. Dette handler om tiden da telegrafi var hovedkommunikasjonen mellom skip og land og skip i mellom. Nød- og kallefrekvensen var 500 khz. Det var stort sett bare passasjerskip som hadde bemannet radiorom døgnet rundt, på de andre var det bare en radiooffiser. Denne helten kunne ikke jobbe døgnet rundt, så på frivaktene skulle autoalarmen være slått på. Det som utløste autolarmen var 4 sekund lange "morsestrek" (holde morsenøkkelen nede) avbrutt av ett sekunds stillhet. Derav de røde markeringene. Regelen var da at man skulle sende 12 slike strek, så vente to minutter (as if.....) før man gikk i gang med SOS. Når autolarmen slo ut, startet den to svære alarmklokker ombord, den ene hang i bestikklugaren, mens den andre sto på skottet omtent to fot over hodet på stakkaren som (til nå) var i sin søteste søvn. Å si at man våknet en fot over køya er ingen overdrivelse. Da var det bare å komme seg ut i radiorommet og få visshet i hva som foregikk. Grunnen til at det også var en alarmklokke i bestikken var at vakthavende styrmann kunne få tak i gnisten om hun eller han ikke var på lugaren. Spørsmål: Hva, eller rettere sagt hvem, var en sirihaler? Mvh, Kjell Redigert 29.Desember.2007 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post Share on other sites More sharing options...
adanedehl Svart 30.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post Share on other sites More sharing options...
Pee49 Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 (redigert) En Sirihaler er vel han som tømmer Siri. Dobøtta Redigert 31.Desember.2007 av Pee49 (see edit history) Sitér dette innlegget CBK 538 LE5871-EINARSEN Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.