Jump to content

kobberpasta


LM 605

Recommended Posts

Jeg smørte på et tynt lag m. kobberpasta på tennplugg gjengene etter at jeg hadde kontrollert dem.Motoren er en mercury 115 m. alu.topp.Har i ettertid hørt delte meninger andgående bruk av kobberpasta på plugg gjenger.Enkelte sier det er lurt ,andre det motsatte Er der andre som har erfaringer andgående bruk av slik pasta?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Kobber på Alu er ikke bra allerede.

Tilsammen med tennpluggens stål ordner man en "fin" elektrolyse.

Rens det helst omgående.

 

Hvis du mener at du må ha noe som smører på gjengene da bør du bruke noe neutralt.

Det finnes høytemperaturpaste for slik på markedet.

Spør deg fram.

 

God jul !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig overhodet vitsen med og smøre tennplugg gjengene da??

3 forhold er viktige her.

For det første vil kopper/Alupasta sørge for effektiv varmeoverføring fra plugg til den vannkjølte toppen.

For det andre har skruer som trekkes til tørt i aluminium en tendens til å sette seg, og etterhvert gro fullstendig fast, når bolten blir sittende i en stund.

For det tredje bli momentavlesningen feil hvis man ikke setter inn gjengene med et friksjonsreduserende stoff som fett, olje eller pasta.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun hatt en motor som har hatt behov for smøring av tennpluggjengene. Det var en bilmotor, i en Ford Granada jeg hadde for mange år siden. Pluggene på denne hadde kon i stedet for pakning, og de originale Motorcraft pluggene var svarte og rustet lett. Disse satte seg fast som fy hvis man ikke hadde litt copaslip på dem. Med uoriginale plugger derimot gikk det helt greit, da disse var forkrommede og derfor ikke rustet fast. Og som sagt samtlige andre motorer jeg har hatt har pluggene gått greit ut igjen uten smøring av noe slag. Så jeg tror jeg heller hadde spart den kopperpastaen til noe annet. Pluggene trenger den ikke.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg lærte i sin tid at kobberpasta er bra for å hindre fastbrenning og rusting. Jeg har fått som vane å ta kobberpasta på boltene som fester klemflensen til giret og boltene på selve klemflensen. Jeg har også tatt kobberpasta på endel bolter til ankervinsjer og til kjettingsystem hvor det kommer til saltvann. Så langt synes jeg dette har gått bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også tatt kobberpasta på endel bolter til ankervinsjer og til kjettingsystem hvor det kommer til saltvann. Så langt synes jeg dette har gått bra.

 

Det går bra så lenge fettet i pastaen isolerer vekk vannet fra forbindelsen kopper til stål. Når dette fettet har forsvunnet, vil du se andre boller. Vi hadde en masse slike boller offshore, inntil man fant ut av årsakssammenhengen. Da ble stoffet forbudt, og vi fikk et annet ikke-metallisk stoff, fra USA- husker ikke navnet. Det er grunnen til denne kopper-til-stål-forbindelsen at kopperpasta er bannlyst på Hulda. Aluminiumpasta gjør samme nytten, og er helt ufarlig.

 

Bolter man rustfritt til rustfritt, så spiller det naturligvis ingen roll hva man bruker.

Link to post
Share on other sites

Dette begynner å ta helt av.

 

Som tråstarter spør han om kopperpasta er bra eller ikke.

 

Det er masse uenigheter rundt dette. Syntes derfor at det er feil av enkelte medlemmer å komme med ting som at: " Ikke bruk det der!!!". eller " Da blir det bare værre".

 

Da vil jeg heller si det slik. Når du skrur sammen to ting blir gjengene strekt. Når disse blir utsatt for stor varme vil de på en måte bli smeltet i sammen. Dette fordi metallene har direkte kontakt med hverandre. Vis du smører på kopperpasta vil du få " luft" imellom. Dermed vil du da få en isolator. Det er derfor lurt å bruke kopperpasta. Vis du bruker grease vil dette bli mye værre. Grease leder strøm. Dere må ikke bli lurt av at kopper leder strøm, kopper pasta fungerer på denne måten: Kopper luft kopper, altså ingen kontakt

Link to post
Share on other sites

Grunnen for at jeg smørte et tynt lag med pasta på tennplugg gjengene var vel for at slik sto det i vedlikeholdsmanualen til Mercury.Jeg har en 115 hk efi 4-takt 07 mod. av den nye serien.(80-100-115).Der står at man skal ha et tynt lag m/anti -seize pasta på gjengene før man trekker dem til med riktig moment(27 Nm).Da jeg hadde liggende en tube kobberpasta fra Biltema står det følgende på den vedlagte info folderen som følger med:Bl. a. Brukes med fordel ved montering av tennplugger på motorer med aluminiumstopplokk,eller som det står på dansk:Meget velegnet til bruk etc..Jeg har også forespurt meg på et par Mercury verksteder som uttaler at det ikke er noen fare med bruk av dette,men det hadde sikkert gått like greit uten p.g.a. de fleste har vel ute pluggene årlig for innspeksjon.Så det var i grunnen dette jeg ville lufte,for der er tydelig mange meninger der ute.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen fare, det er jo tross alt for å beskytte!

 

Hva jeg vil få frem er at det egentlig ikke er noen vits med kobberpasta på pluggene. Jeg har aldri sett det har blitt brukt og har heller aldri hatt problemer med å få av tennplugger.. Trekker de heller aldri til med moment-nøkkel heller. Det går helt bra med å bare stramme til. (Så denne lille skiva klemmer seg litt flat)

Link to post
Share on other sites

Grunnen for at jeg smørte et tynt lag med pasta på tennplugg gjengene var vel for at slik sto det i vedlikeholdsmanualen til Mercury.

 

Her på baatplassen.no er det mange meninger om det meste. Poenget er jo at du følger instruksjonsboken korrekt i dette tilfellet. Når det gjelder 'anti seize', så får man dette med forskjellige metaller innblandet, eller man kan også få produkter som er fri for metaller. Blant annet så har Roccol (tror det staves slik), en pasta som ble erstatningen for Copaslip (kopperpasta) da jeg jobbet offshore. Mercury forholder seg ikke til disse detaljene, slik du gjenngir instruksjonen.

Link to post
Share on other sites

Mye teorier ute og går ser jeg.Du har ikke gjort noe galt. Ser det er enkelte som ikke bruker smøremiddel i det hele så lenge de er happy med det er det helt OK. Jeg derimot skrur aldri i en skrue uten at gjengene er smurt. MEN få ikke kobberpasta på tennpluggisolatoren for da får du overslag og motorfusk.

Link to post
Share on other sites

Grunnen for at jeg smørte et tynt lag med pasta på tennplugg gjengene var vel for at slik sto det i vedlikeholdsmanualen til Mercury.Jeg har en 115 hk efi 4-takt 07 mod. av den nye serien.(80-100-115).Der står at man skal ha et tynt lag m/anti -seize pasta på gjengene før man trekker dem til med riktig moment(27 Nm).Da jeg hadde liggende en tube kobberpasta fra Biltema står det følgende på den vedlagte info folderen som følger med:Bl. a. Brukes med fordel ved montering av tennplugger på motorer med aluminiumstopplokk,. de fleste har vel ute pluggene årlig for innspeksjon.

 

Hei, har en 115 hk Mercury Optimax 115 2004 mod. I min vedlikeholdsmanual står det ikke noe om å benytte pasta av noe slag. Mulig Mercury har endret syn på dette? Som du også nevner, De fleste sjekker vel pluggene en gang i året og da er det vel ikke noe problem. Ellers enig med `Hulda`, skal man absolutt bruke pasta, bruk aluminiumpasta.

Link to post
Share on other sites

Dessuten pleier det jo ofte og komme litt olje på gjengene fra konserveringsoljen (2-t), og er det noen her som har hatt behov for kraftig verktøy for og få løsna en plugg noensinne? (med unntak av deg med granadaen)

 

"Registerer at man på Dekkmann konsekvent sprayer med kobberpasta når man skifter felg på bilen. Dette er helt bortkastet da?"

 

Dette er jo to vidt forskjellige ting, kan jo ikke sammenlignes.....

Link to post
Share on other sites

Kopperpasta fungerer nok helt greit på pluggene også, selv om jeg ikke har følt behov for det. Selv pleier jeg å benytte kopperpasta på innsprøytningsdyser og bolter til eksosanlegg, dvs der rust og varme kan få saker og ting til å sette seg fast. På hjulbolter etc pleier jeg å bruke vanlig grease. Men det fungerer sikkert greit med kopperpasta her også. Så ta det med ro, du har ikke gjort noe galt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...