Jump to content

Bruktmarkedet, hva tror vi vil skje?


BEG

Recommended Posts

Rentene er på et historisk lavt nivå og synes å ville holde seg der en stund. Mange har dermed fått bedret sin kjøpekraft. Boligprisene er på vei opp. Inflasjonen er lav.

 

Men, hva med vår hobby, båten? Vil vi nå se økt omsetning av brukte båter, fordi flere ser at de har økonomisk mulighet til å kurere 3-fot syken? Eller, er de fleste av oss fornøyde med skuta vi allerede har? Hva kan vi forvente oss av prisnivået på brukte båter?

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Pan-melding nr. 2  040224 16:40

 

Aksepterer du, hvis det hendte deg, at:

 

* din Intern Mail legges ut på forumet uten ditt samtykke?

 

* din Interne Mail brukes av andre enn den du sendte den til uten ditt samtykke?

 

* admin bryter regelen om advarsel?

 

* admin prosederer sitt standpunkt mot deg med løse påstander på forumet, mens du blir kneblet, og nektes å føre din sak?

 

Hvis du synes noe bør forbedres på forumet så ta tak i det, og slutt å slå en som ligger nede.

 

Jeg synes utestengelsen og angrepene på min person går langt over streken, tar ut mine eiendeler og sier takk for meg!

 

Takk til alle som har støttet meg!

 

PanPan

 

PS: Tar selv stilling til om/når mitt medlemskap og signatur avsluttes.

 

 

Pan-melding nr. 1  040221 23:02

 

Da jeg ikke har mulighet til å forsvare meg etter forumets regler ved vanlig posting har jeg ikke annet alternativ enn å legge det ut i feltet for en tidligere posting. Ingar har på tråden "Melding fra PanPan" lagt ut sin melding om utestengelse av meg.

 

Ingars posting lyder:

 

Som mange av dere vet ut fra hva jeg har skrevet tidligere er vi opptatt av at alle skal kunne fremme sine synspunkter fritt på forumet uten å bli overstyrt av hverken moderator eller andre brukere.

 

PanPan er utestengt i en måned fra dags dato.

 

Det er gjort en rekke feil her av Ingar. Noen av dem vil jeg kommentere her.

 

1. Jeg har blitt utestengt uten å få noe varsel på forhånd.

 

I henhold til de få skrevne regler som finnes for dette forumet skal man varsles. Man skal ikke direkte utestenges

 

2. Jeg er blitt utestengt på basis av at KAD la ut en IM jeg hadde sendt ham og andre.

 

Det er ikke meningen at IM'er skal legges ut på noe forum uten samtykke fra opphavsmann. IM'er er for intern kommunikasjon. Man kan ikke stenge folk ute pga hva som står i en IM - de skrives i en annen form og med en annen aktpågivenhet enn ved åpen posting. Å påstå at jeg styrer andre gjennom hva jeg har skrevet i IM'en er i beste fall en meget tvilsom fortolkning. Det er absurd å hevde at folk kan styre noe eller noen som helst gjennom å yttre seg på dette forumet, det være seg i postinger og enda mindre i IM'er.

 

Det burde være lov å hevde meninger her på forumet. Desverre er det ikke det, og vår "Moderator" praktiserer ikke yttringsfrihet.

 

Takk til alle venner som har støttet meg via IM'er og telefoner.

 

Enkelte av disse lurer på om de helt tørr si hva de mener i fremtiden når det kan føre til utestengning som i dette tilfellet.

 

God helg fortsatt!

 

For yttringsfrihet innenfor rammen av norsk lov. :smiley:

PanPan

 

PS.  Jeg ser at Johnso idag 040221 kl. 22:41 skriver: "regner med at moderator har snakket med begge de impliserte om dette og forklart dem reglene." Det har ikke "moderator" gjort, men jeg har skriftlig påpekt overfor ham at han har brutt reglene.  

Link to post
Share on other sites

Rentene er på et historisk lavt nivå og synes å ville holde seg der en stund. Mange har dermed fått bedret sin kjøpekraft. Boligprisene er på vei opp. Inflasjonen er lav.

 

Men, hva med vår hobby, båten? Vil vi nå se økt omsetning av brukte båter, fordi flere ser at de har økonomisk mulighet til å kurere 3-fot syken? Eller, er de fleste av oss fornøyde med skuta vi allerede har? Hva kan vi forvente oss av prisnivået på brukte båter?

 

Mvh. BEG

Hei

Jeg vil ikke uttale meg på vegne av "de fleste", men å lånefinansiere en

hobby er vel ikke en genistrek generellt.  :smiley:

Kanskje med unntak av hus, hytte (og båt??).

Dog er det i hvert fall mye lettere å selge en brukt båt enn brukte

sydenbilletter og restaurantregninger.  :confused:

Er man heldig, får man igjen sin investeringen når det gjelder båt.  :yesnod:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

:flag: Det hadde jo vært artig med en liten "situasjonsrapport" fra den norske båtbyggerbransjen. Er det fullt kjør nå mot årets sesong ?  De lave rentene har jo vart en stund nå så dette burde jo resultere i økt salg.  Er det noen i bransjen som kan gi en liten rapport fra deres ståsted ?
Link to post
Share on other sites

Bilprisene er visstnok på vei opp nå, både for nye og brukte biler. Det kan vel gi en pekepinn for båter også.

Bruktbåtprisene har jo vært utrolig stabile gjennom mange år, og regelen har jo stort sett vært at man får det samme igjen som man har betalt, i noen tilfeller også mer - i hvert fall for seilbåter. Etterhvert som Bavaria og andre produsenter har tatt i bruk samlebåndproduksjon, har prisgapet mellom nye og brukte båter blitt mindre. Jeg har lurt på hvor lenge det kan ta før bruktbåtprisene blir presset ned av nye Bavaria-båter.

Men akkurat nå har nordmenn sabla mye penger mellom hendene - og "alle" skal ha båt....

Link to post
Share on other sites

Det er mulig det er litt tidlig i sesongen ennå, for det er mange gjengangere som har ligget annonsert til salgs lenge rundt på forskjellige nettsteder. Mulig at de tror at de skal få mye mere for båten enn det som er reelt. Enten det, eller så er det mange som ikke gidder å oppdatere nettsidene sine. Ser ut som kurante båter til riktig pris går fort unna.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg vil ikke uttale meg på vegne av "de fleste", men å lånefinansiere en

hobby er vel ikke en genistrek generellt.  :smash:

Jeg er enig md deg i det, men båten er vel neppe bare  en hobby.  Jeg ser på båten som "hytta" mi, et sted hvor jeg kan slappe av, og hvor ingen i verden, hverken kunder eller ansatte kan få tak i meg om jeg ikke ønsker det selv. De fleste som har hytte har vel lånt pengene til den, så hvorfor ikke låne til båt?  De koster jo så mye, at å spere til en.....?  På en gjenomsnitsintekt kan det, avhengig av størrelsen, ta noe tid.

 

Etter å ha hatt  båt nesten hele livet er det historisk sett stor sjanse for at man får igjen pengene sine, nesten uansett hvor lenge man har hatt den, sålenge vedlikeholdet er gjennomført ordentlig. Jeg registrerer for eksempel at en Fram 25 med BMC Commander 1976 modell koster mere i dag enn hva en kamerat av meg betalte for en som var et år gammel i 1977. Selv har jeg hatt mange forskjellige båter, og kun en av dem har jeg fått mindre for da jeg solgte den enn da jeg kjøpte, og den hadde jeg hatt i 17 år.  Den ble kjøpt dyrt, og solgt billig på grunn av markedet. Samtidig fikk jeg den "nye" båten billig, så det var forsåvidt greit.  Med en nedgang på ca kr 30 000 ( ca 10%) over en så lang periode er neppe mye å si på.

 

 

Men, som PanPan sier, man bør nok ikke gape høyere enn at man lett klarer en renteoppgang på 3% i løpet av låneperioden.  En annen ting, skal man først låne penger, så lån med pant i fast eiendom, enten med pant i hus/leilighet, eller i en båt med målebrev, slik at man har et skjøte på den.  Da får man gunstig rente, og kan derved for samme månedlige utgifter betale ned raskere.  Om man ser på folk rundt seg i dag, så gremmes de som har spart opp masse penger, fordi de ikke tjener noe særlig på dem mere, mens de som har lån er glade, naturlig nok.  Iallefal så lenge de klarer å betjene lånene, og det er her hele saken ligger.  Lån ikke mere enn det du lett klarer å betjene selv om renten stiger.  Jeg har selv vært med på de tøffe tilstandene på slutten av jappetiden hvor jeg i løpet av et par dager pådro meg ca kr 45 000 mere i renteutgifter i året på grunn av at renten steg vanvittig fort. Mange ble gjeldsslaver den gangen fordi de hadde gapt for høyt. Ikke var det lett å selge eiendom heller, for prisene var nesten i fritt fall.

 

Jeg tror at prisene på båter og hus og biler vil stige, krona er betydelig svekket, og økonomene snakker om deflasjon.  Det er jo heller ikke bra.  

 

 

Selv lånte jeg i sin tid til båt, og det har jeg aldri angret på.  Selv når det var som vanskligst kunne jeg når som helst solgt skuta for mere enn lånet, og kommet ned på bena. Men, det ble heldigvis aldri aktuellt.  Uten båten hadde jeg nok vært en annen person. Nå er det imidlertid deilig å tenke på at jeg kan selge båten, om det skulle bli nødvendig (måtte Gud forby), og sitte igjen med hele salgsummen selv.

 

Nå er snart februar slutt også.  Båtsesongen nærmer seg med raske skritt. :cryin:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig md deg i det, men båten er vel neppe bare  en hobby.  Jeg ser på båten som "hytta" mi, et sted hvor jeg kan slappe av, og hvor ingen i verden, hverken kunder eller ansatte kan få tak i meg om jeg ikke ønsker det selv. De fleste som har hytte har vel lånt pengene til den, så hvorfor ikke låne til båt?  De koster jo så mye, at å spere til en.....?  På en gjenomsnitsintekt kan det, avhengig av størrelsen, ta noe tid.

 

Etter å ha hatt  båt nesten hele livet er det historisk sett stor sjanse for at man får igjen pengene sine, nesten uansett hvor lenge man har hatt den, sålenge vedlikeholdet er gjennomført ordentlig. Jeg registrerer for eksempel at en Fram 25 med BMC Commander 1976 modell koster mere i dag enn hva en kamerat av meg betalte for en som var et år gammel i 1977. Selv har jeg hatt mange forskjellige båter, og kun en av dem har jeg fått mindre for da jeg solgte den enn da jeg kjøpte, og den hadde jeg hatt i 17 år.  Den ble kjøpt dyrt, og solgt billig på grunn av markedet. Samtidig fikk jeg den "nye" båten billig, så det var forsåvidt greit.  Med en nedgang på ca kr 30 000 ( ca 10%) over en så lang periode er neppe mye å si på.

 

 

Men, som PanPan sier, man bør nok ikke gape høyere enn at man lett klarer en renteoppgang på 3% i løpet av låneperioden.  En annen ting, skal man først låne penger, så lån med pant i fast eiendom, enten med pant i hus/leilighet, eller i en båt med målebrev, slik at man har et skjøte på den.  Da får man gunstig rente, og kan derved for samme månedlige utgifter betale ned raskere.  Om man ser på folk rundt seg i dag, så gremmes de som har spart opp masse penger, fordi de ikke tjener noe særlig på dem mere, mens de som har lån er glade, naturlig nok.  Iallefal så lenge de klarer å betjene lånene, og det er her hele saken ligger.  Lån ikke mere enn det du lett klarer å betjene selv om renten stiger.  Jeg har selv vært med på de tøffe tilstandene på slutten av jappetiden hvor jeg i løpet av et par dager pådro meg ca kr 45 000 mere i renteutgifter i året på grunn av at renten steg vanvittig fort. Mange ble gjeldsslaver den gangen fordi de hadde gapt for høyt. Ikke var det lett å selge eiendom heller, for prisene var nesten i fritt fall.

 

Jeg tror at prisene på båter og hus og biler vil stige, krona er betydelig svekket, og økonomene snakker om deflasjon.  Det er jo heller ikke bra.  

 

 

Selv lånte jeg i sin tid til båt, og det har jeg aldri angret på.  Selv når det var som vanskligst kunne jeg når som helst solgt skuta for mere enn lånet, og kommet ned på bena. Men, det ble heldigvis aldri aktuellt.  Uten båten hadde jeg nok vært en annen person. Nå er det imidlertid deilig å tenke på at jeg kan selge båten, om det skulle bli nødvendig (måtte Gud forby), og sitte igjen med hele salgsummen selv.

 

Nå er snart februar slutt også.  Båtsesongen nærmer seg med raske skritt. :headbang:

Hei

Det sto vel noe mer i innlegget enn det som fremkommer her. IKKE NÅ LENGER

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg vil ikke uttale meg på vegne av "de fleste", men å lånefinansiere en

hobby er vel ikke en genistrek generellt.  :headbang:

Kanskje med unntak av hus, hytte (og båt??).

Dog er det i hvert fall mye lettere å selge en brukt båt enn brukte

sydenbilletter og restaurantregninger.  :headbang:

Er man heldig, får man igjen sin investeringen når det gjelder båt.  :headbang:

mvh

giver

Bifalles. Dette var også bankenes oppfattning da vi la frem at vi ville bruke "noe" penger på båt, selv om vi sikkert heller burde betale mer på studielån, huslån etc. Når man er rundt de 30 er det ikke lett å skaffe seg masse egenkapital til båtkjøp. Vi hadde ca 95000 i egenkapital, resten er lånt. Alternativet for oss var en mindre / billigere båt.

 

Vi regner med å få igjen pengene våre den dagen vi selger. Hvis ikke har vi hatt mange fine turer SOM IKKE KAN MÅLES I PENGER..

 

Suzuk

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ser i alle fall at en del båter jeg vurderte i fjor høst før jeg kjøpte min Scand Baltic er kommet inn på nytt på FINN med omternt samme pris nå, så forhåpningene om høyere pris i år er vel ikke til stede hos disse.  :sad:

Kjenner ikke detaljene her, men kan det tenkes at de både er og var overpriset siden de ikke ble solgt?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg er og blir ( ser det ut til ) seilbåtmann, så det er prisnivået på seilbåter jeg følger med på.

I fjor vår, virket det som om båter i "midlere" prisklasser var mer "tunge", kjenner til flere Comfort 30 og tilsvarende båter, som måtte ned i pris for å få solgt.

 

I år igjen virker det midlertid som om kurrante båter somCOMFORT, BALLAD, BALLAD II, BALLAD III, MAXI 100PS utannonseres til svært høye priser.

 

Kjenner til konkrete tilfeller; der M77 og B31 ( Bostrøm; ikke Bavaria ) har blitt solgt relativt raskt, til superbra priser.

 

Så den såkalte "Bavaria effekten" alle venter på, lar vente på seg. Personlig tror jeg kurrante båter til bra priser vil stå seg enda bedre når renta stiger. Det ER tross alt stor forskjell på en oppgradert, fin M95 med masse saker til 350K og en Bavaria 30 som helt snau starter på 540K.

 

Spennende det blir det i alle fall..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvis folk har mye penger i dag er det vel heller nybåtene som går først. Mange bytter sin "gamle" båt til noe nytt. Tror det kan bli mye billig (og bra) brukt i løpet av året, og neste år.

 

Låne til båt....ja hvorfor ikke. Har man litt selv + låner 50% så er vel det greit.

Alle mine fine båt/frilufts-opplevelser i båtene jeg har hatt er vært hver eneste krone, og de hadde jeg ikke solgt for "gull og grønne skoger". Det finnes ingen pris for opplevelser - de har du resten av livet!

Link to post
Share on other sites

Over et år er gått siden denne tråden ble startet. Og hva er status i båtbransjen i dag?

 

Jeg får vel sitere bilaget til dagens Agderposten.

 

Rekordfart i båtbransjen

Båtinteressen slår alle rekorder.

Produsentene melder om ellevill kjøpelyst.

Bransjen fosser mot all time high.

 

Det fosser friskere enn noensinne rundt baugen på båtbransjen. Alt tyder på at 2005 blir et rekordår for produsentene, som nå jobber under høytrykk for å tilfredsstille kjøpekåte kunder som drømmer om en sommer på nyervervet kjøl.

 

 

Det stemmer nok bra ja. Aldri har nye båter vært dyrere. Aldri har brukte båter vært dyrere. I brødteksten til artikkelen kommer uttalelser som:

- Vanvittig.

- Bare opplevd lignende tilstander én gang tidligere - nemlig 1985-86.

- Kanonbra.

- Full fart.

- Sterkt hjemmemarked.

- Nordmenn kommer til å bruke mer enn 3 milliarder på fritidsbåt i år.

- Større båter er i skuddet.

- Bobåter er i skuddet.

 

Spørsmålet er om dette vokser inn i himmelen...... eller at det går som i 1998..... :smiley:

 

 

Lotus

(dessverre uten krystallkule for tiden)

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...