Jump to content

Scanner 392


Kosmix

Recommended Posts

Interessant å se at de også bruker selvslående fokk, forstår egentlig ikke hvorfor ikke flere bruker dette. Antar det har med penger å gjøre, dette krever jo høyere og dyrere rigg...

 

Ellers var det også interessant å se at det iallefall på tegningene ikke er standard med gjennomgående spiler, heller ikke på 392 som skulle være mer ytelsesorientert.. dvs på 392 har de gjennomgående øverst... Noen forklaring på dette? Disse går vel ikke i billigkategorien? Har ikke studert priser så aner ikke...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ellers var det også interessant å se at det iallefall på tegningene ikke er standard med gjennomgående spiler, heller ikke på 392 som skulle være mer ytelsesorientert.. dvs på 392 har de gjennomgående øverst

 

Bjoris !

Det er vel for ytelsens skyld de dropper gjennomgående spiler lenger ned i seilet kanskje

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror mange foretrekker komforten med selvslående fokk. Det må jo være veldig kurant i shorthanded og familieseilas?

Er det lite vind, er det jo (til en viss grad) mulig å krysse med spinn-/gennaker.

 

Kunne godt tenkt meg selvslåer selv, men (og av alle bort i natta tanker...) hvordan holder man varmen på kalde dager hvis man seiler uten skjøter og lensetakler? :sweat:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Ja, er for å få bedre/flere trimningsmuligheter på storseilet.

 

Her kommer altså min uvitenhet til overflaten, men hvorfor brukes da også gjennomgående spiler nede? Er det da fordi disse båtene har mindre trimmemulighet? Stusset også over lys på 1,25, er ikke det lavt på en 39 foter? Sikkert en flott båt, misforstå meg rett...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Her kommer altså min uvitenhet til overflaten, men hvorfor brukes da også gjennomgående spiler nede? Er det da fordi disse båtene har mindre trimmemulighet? Stusset også over lys på 1,25, er ikke det lavt på en 39 foter? Sikkert en flott båt, misforstå meg rett...

 

Med gjennomgående spiler kan seilet bli for flatt i lite vind. Eller? Tror det ihvertfall... Er enig i at 1,25 på 391 ikke høres mye ut, men det er jo sikkert med kryssfokk. 392 har visstnok dypere og tyngre kjøl samt mer seil. Da blir det sikkert 1,27 som er bra for en turbåt.

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Tror heller ikke scanneren er noen renbarka regattabåt. Regner med at den har skikkelig skrog (ikke strykejernsformet) og såpass med laminat og skikkelig innredning at den ikke er blant de letteste i klassen heller. Er en kjempeflott båt, men tror ikke de konkurerer i regattasegmentet, kun som en rask og komfortabel turbåt. Absolutt en båt som står på ønskelisten.

Link to post
Share on other sites

Her kommer altså min uvitenhet til overflaten, men hvorfor brukes da også gjennomgående spiler nede? Er det da fordi disse båtene har mindre trimmemulighet? Stusset også over lys på 1,25, er ikke det lavt på en 39 foter? Sikkert en flott båt, misforstå meg rett...

 

Gjennomgående spiler hele veien gir fordeler når du skal ha seilet ned i lazyjacks , det øker levetiden på seilet også , rent seilmessig så vil det ofte stå bedre med fullspiler om seilet begynner å bli slitent.

Men uten fulle spiler vil det være flere muligheter til å trimme seilet.

 

Scanner 391 har ifølge www.seiling.org 1,25 i lys , på båtmessen snakket jeg med scanner folka og de mente 361 skulle ha ca 1,28 , vil tippe at 392 vil legge seg oppe på det samme som 361 da.

 

Om 1,25 er lavt på en 39 foter er jo en uendelig diskusjon , dette er jo turbåt så det er vel ikke så voldsomt ille men personlig så synes jeg det er noe lavt om man sammenligner med de det er naturlig å sammenligne med. (dehler 39,comfortina 39 er det flere ?)

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tilgi meg min ignorans, men hvorfor det?

 

Jeg snakket med seilamkeren om dette for et par uker siden da jeg var i vippeposisjon på å bestille meg et nytt storseil selv og han sa omtrent ordrett om jeg husker rett noe slikt som at et seil med spiler som ikke strekker seg mer enn 1/3 av seilet vil reagere på små endringer i trim bedre , så mye mer enn det kan jeg ikke si men jeg kan godt spørre igjen når jeg snakker med han om han konkret man si noe lettfattelig om dette.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er scanner en drømmebåt helt der oppe med swedestar 370 og comfortina 39 :cool:

 

Comfortina 39 er i en klasse over disse, er nå min mening.

En nydelig båt.

Søster til en av de nydeligste Comfortina 42. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Scanner 391 har ifølge www.seiling.org 1,25 i lys , på båtmessen snakket jeg med scanner folka og de mente 361 skulle ha ca 1,28 , vil tippe at 392 vil legge seg oppe på det samme som 361 da.

 

Om 1,25 er lavt på en 39 foter er jo en uendelig diskusjon , dette er jo turbåt så det er vel ikke så voldsomt ille men personlig så synes jeg det er noe lavt om man sammenligner med de det er naturlig å sammenligne med. (dehler 39,comfortina 39 er det flere ?)

Vrient å si hvor mye mer seil og kjølvekt vil slå ut på LYS. Undervannsskroget på 392 er tross alt det samme som på Scanner 38 som kom på slutten av 80-tallet. Den gang var 1.25 relativt kjapt for en turbåt.

 

Scanner 361 er en mer moderne konstruksjon med et relativt sett bredere akterskip og brattere stevn. Og vil nok tjene på det med surfer i unnavind. Scanner 391/392 er mer IOR-preget, er veldig lettdrevet, men bør reves relativt tidlig.

 

Tror ikke den L-formede bulpen skaper særlig problemer i og med at kjølen er så pass bred med solid innfestning.

Link to post
Share on other sites

Tror det kun er solgt er par Scanner 361 til Norge.

Snakket med en av de i Fisckebäckskil i slutten av juni i år, det er var et voksent par i 50 årene vil jeg tro.. De hadde hentet båten noen uker tidligere og var fortsatt på jomfruturen....en meget flott båt....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skal kontakte de og høre om de har noen visningsbåter i Norge , skal ha ny båt og legger den scanneren på listen sammen med Hanse 350 og first 36,7 som aktuelle kandidater.

 

Hvis du skal lage en liste på tilsvarende båter burde du også vurdere CB365 13 båter levert i Norge til nå. Det finnes bra kompetanse på båtene og de aller fleste seiler aktivt regatta. Selv om båten kanskje ikke ser så "hot" ut. Scanner 361 er jo en pen båt det også. Men hvorfor tegner noen en 80 talls båt nå? En påstand som sikkert provoserer men jeg mener faktiskt noe av det samme om Swedestar 370.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...