first367 Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Jeg liker ikke CB365 så det erke aktuelt. Er interessert i å se scanneren og se litt mer på hanse 350 , first 36,7 er en båt jeg liker og jeg har tidligere hatt 31,7 så jeg vet hva jeg går til. Skal bare bli kvitt den jeg har nå så er jeg igang Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 (redigert) Hva med dehler 36, elan 37 og grand soleil 37? Flotte og raske båter. Redigert 30.Desember.2007 av jeanneau (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
first367 Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Dehler 36 og elan 37 er fine båter , GS37 blir nok for dyr. Har ikke lyst å legge mellom mer enn 3-400 når jeg selger den jeg har nå Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Spennende å se hva du ender opp med, ser det er noe spennvidde mtp pris på de du nevner med Hansen som klart rimeligste... Vurderer du Elan 340/Dehler 34/X-34 osv? Hadde vi ikke hatt barn tror jeg vi hadde endt opp med en av disse, men også den rimeligste av disse ble ca 200 lapper over Hansen... Lykke til! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
first367 Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Jeg har et pristak men det gjør jo ikke noe om jeg sitter igjen med penger istedet for å bruke. Har ikke sett Dehler 34 enda , X 34 likte jeg ikke men elan 34 likte jeg godt. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 elan 34 likte jeg godt. Jeg likte også veldig godt denne båten, men cockpiten på 350en er jo mye større og mer praktisk til turbruk syns spesielt fruen ... Så det blir litt feil å sammenlikne dem direkte... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
first367 Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 350 sin cocpit er stor men elan 34 har bedre cocpit under seilas. Tilnærmet perfekt i mine øyne men det blir mye nybåtprat her , først må jeg bli kvitt båten jeg eier Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 1.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2008 (redigert) 350 sin cocpit er stor men elan 34 har bedre cocpit under seilas. Tilnærmet perfekt i mine øyne men det blir mye nybåtprat her , først må jeg bli kvitt båten jeg eier Er Bav 39en din normalt utstyrt så går den fort, det er jeg overbevist om... Smak og behag selvsagt, men interessant å høre hvilke ting du vektlegger i 340en? Jeg ser at det er mye bedre plass bak roret på 340en, men så er det lite barnevennlig med helt åpen hekk så det blir jo litt kompromiss for oss. Sitte bak roret gjør en jo aldri så strengt tatt er det bare tull å ha sitteplass der... Jeg liker at det er så stor plass i 350en, at du kan sitte flatt helt ut bak (ganske likt på begge). Jeg liker også at benken foran roret er vinklet så det blir god plass mellom benkene. Mye av dette er jo ulemper ved aktiv seiling så det blir kompromiss og 340en er jo mer en racer enn 350en som mer er en cruiser... MEN jeg syns genoavinsjene er bedre plassert på Hansen, (at de er ekstraustyr forteller jo en del om at vi ser på to forskjellige konsept og prisklasser her må vite;) Vel er er noen bilder... av begge. Beklager at tråden nå er langt borte fra Scanner, det kunne jo vært artig å sett denne sin cockpit med mer tradisjonell design. Jeg syns jo nye cockpiter er store fremskritt for comforten... Her tilbringes mye tid både under seil og i land... derfor er det veldig viktig også Cockpit i Elan 340 Cockpit i Hanse 350 (med og uten skjøte i cockpit) Redigert 1.Januar.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
first367 Svart 1.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2008 Tor Hove leverer alle Elan båtene i Norge med spectra tauverk , kulelagrede blokker og alt er Harken , rattet er i korrekt størrelse , benkene har fin avstand og utforming , harken vinsjene er strl 44. Hanse sine benker er vannrette og vinsjene er strl 40 levmar ,polyesterfall. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 1.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2008 Tor Hove leverer alle Elan båtene i Norge med spectra tauverk , kulelagrede blokker og alt er Harken , rattet er i korrekt størrelse , benkene har fin avstand og utforming , harken vinsjene er strl 44.Hanse sine benker er vannrette og vinsjene er strl 40 levmar ,polyesterfall. Polyesterfallene bør byttes til spectra på Hansene, det gjelder alle og gjelder vel også Bav for den del. Nei, det er klart at Elanen er mer påkostet en nydelig båt. Det er lett å se av cockpit at den er utformet med tanke på seiling og mindre ifht å ligge stille. Blir spennende å se hva du ender opp med:) Lykke til, hvis du er ute på div prøveseilaser er det jo interessant å høre hva du mener... Skal båten brukes til familie seilas eller er det mest regatta? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
first367 Svart 1.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2008 Jeg seiler 95% tur og er opptatt av at ting skal være dimensjonert for dette men samtidig er det klart at elanen koster et par hundre lapper mer enn hansen. Har brent meg en gang på å kjøpe båt som ikke er dimensjonert for turseiling og det skal jeg ikke gjøre igjen , hansen er nok mulig å få med oppgradert deksutstyr så om man legger rundt 40000.- på ekstra der så er den ikke langt fra elanen.<<nye fall,skjøter,ratt,oppgr vinsjer,løygang,blokker,snortrekk til genoaskinne osv>> Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 1.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2008 Sjekk også arcona 37. Det er også en flott og rask båt. Ligger vel i samme klasse som dehler og scanner. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2008 Jeg kjenner ikke de nyeste Elan, men har litt erfaring med tidligere modeller bl.a. 333. Jeg ble ikke noe særlig begeistret for båten i forhold til kvalitet og en del egenskaper, men dette kan selvfølgelig ha forandret seg mye på nye modeller. Men det kan være lurt sjekk detaljer i forhold til andre båter. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 2.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2008 (redigert) En del produsenter, kanskje særlig de mindre hvor produksjonen ikke er så standardisert, strekker seg gjerne langt for å imøtekomme kundenes behov. Men til sjuende og sist blir det et prisspørsmål. Utgangspunktet for Scanner 392 er f.eks hva jeg skjønner en kunde som var meget begeistret for 391, men som ønsket seg noe heftigere seilegenskaper. Siden Scanner 38 ble lansert, har konstruktøren stadig oppgradert båten med nye løsninger og utstyr. Det har vel blitt vesentlig rimeligere enn å lansere en helt nye båt. Nå er det ikke helt vanlig at et skrog har en levetid på 16-17 år (ca. 200 solgt så langt), og fortsatt etterspørres. Grunnen er en i utgangspunktet god konstruksjon og konstruktørens jakt etter forbedringer i takt med kundenes krav. Fordelen ved en lang levetid for hver modell er man man får rettet opp det som ikke fungerer optimalt, i motsetning til mange større produsenter som lanserer nye modeller annet hvert år og der justeringene sitter noe lengre inne. For de siste skyldes vel dette både ren markedsføringsstrategi og at formene slites ut over relativt kort tid. Ulempen er prisen. Den samme fleksibilteten regner jeg også kommer Scanner 361 til gode. I tillegg til en rekke andre som Comfortina, Arcona, etc. Generelt er vel valgfriheten omvendt proposjonal med verftets størrelse. Redigert 2.Januar.2008 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Er Scanner 361 bra båter? Prisen er satt til 1.255, men det kommer nok en del i tillegg, men syns ikke den prisen virket avskrekkende. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 20.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2008 Er Scanner 361 bra båter? Ja. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.