Jump to content

Scanner 392


Kosmix

Recommended Posts

Spennende å se hva du ender opp med, ser det er noe spennvidde mtp pris på de du nevner med Hansen som klart rimeligste... Vurderer du Elan 340/Dehler 34/X-34 osv? Hadde vi ikke hatt barn tror jeg vi hadde endt opp med en av disse, men også den rimeligste av disse ble ca 200 lapper over Hansen... Lykke til!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
350 sin cocpit er stor men elan 34 har bedre cocpit under seilas. Tilnærmet perfekt i mine øyne men det blir mye nybåtprat her , først må jeg bli kvitt båten jeg eier

 

Er Bav 39en din normalt utstyrt så går den fort, det er jeg overbevist om...

 

Smak og behag selvsagt, men interessant å høre hvilke ting du vektlegger i 340en? Jeg ser at det er mye bedre plass bak roret på 340en, men så er det lite barnevennlig med helt åpen hekk så det blir jo litt kompromiss for oss. Sitte bak roret gjør en jo aldri så strengt tatt er det bare tull å ha sitteplass der... Jeg liker at det er så stor plass i 350en, at du kan sitte flatt helt ut bak (ganske likt på begge). Jeg liker også at benken foran roret er vinklet så det blir god plass mellom benkene. Mye av dette er jo ulemper ved aktiv seiling så det blir kompromiss og 340en er jo mer en racer enn 350en som mer er en cruiser...

 

MEN jeg syns genoavinsjene er bedre plassert på Hansen, (at de er ekstraustyr forteller jo en del om at vi ser på to forskjellige konsept og prisklasser her må vite;)

 

Vel er er noen bilder... av begge. Beklager at tråden nå er langt borte fra Scanner, det kunne jo vært artig å sett denne sin cockpit med mer tradisjonell design. Jeg syns jo nye cockpiter er store fremskritt for comforten... Her tilbringes mye tid både under seil og i land... derfor er det veldig viktig også

 

Cockpit i Elan 340

340cock.jpg

340mainsheet.jpg

 

Cockpit i Hanse 350 (med og uten skjøte i cockpit)

img_2670.jpg

redigert__cockpit.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Tor Hove leverer alle Elan båtene i Norge med spectra tauverk , kulelagrede blokker og alt er Harken , rattet er i korrekt størrelse , benkene har fin avstand og utforming , harken vinsjene er strl 44.

Hanse sine benker er vannrette og vinsjene er strl 40 levmar ,polyesterfall.

 

Polyesterfallene bør byttes til spectra på Hansene, det gjelder alle og gjelder vel også Bav for den del. Nei, det er klart at Elanen er mer påkostet en nydelig båt. Det er lett å se av cockpit at den er utformet med tanke på seiling og mindre ifht å ligge stille. Blir spennende å se hva du ender opp med:) Lykke til, hvis du er ute på div prøveseilaser er det jo interessant å høre hva du mener... Skal båten brukes til familie seilas eller er det mest regatta?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Jeg seiler 95% tur og er opptatt av at ting skal være dimensjonert for dette men samtidig er det klart at elanen koster et par hundre lapper mer enn hansen.

Har brent meg en gang på å kjøpe båt som ikke er dimensjonert for turseiling og det skal jeg ikke gjøre igjen , hansen er nok mulig å få med oppgradert deksutstyr så om man legger rundt 40000.- på ekstra der så er den ikke langt fra elanen.<<nye fall,skjøter,ratt,oppgr vinsjer,løygang,blokker,snortrekk til genoaskinne osv>>

Link to post

En del produsenter, kanskje særlig de mindre hvor produksjonen ikke er så standardisert, strekker seg gjerne langt for å imøtekomme kundenes behov. Men til sjuende og sist blir det et prisspørsmål.

 

Utgangspunktet for Scanner 392 er f.eks hva jeg skjønner en kunde som var meget begeistret for 391, men som ønsket seg noe heftigere seilegenskaper. Siden Scanner 38 ble lansert, har konstruktøren stadig oppgradert båten med nye løsninger og utstyr. Det har vel blitt vesentlig rimeligere enn å lansere en helt nye båt. Nå er det ikke helt vanlig at et skrog har en levetid på 16-17 år (ca. 200 solgt så langt), og fortsatt etterspørres. Grunnen er en i utgangspunktet god konstruksjon og konstruktørens jakt etter forbedringer i takt med kundenes krav.

 

Fordelen ved en lang levetid for hver modell er man man får rettet opp det som ikke fungerer optimalt, i motsetning til mange større produsenter som lanserer nye modeller annet hvert år og der justeringene sitter noe lengre inne. For de siste skyldes vel dette både ren markedsføringsstrategi og at formene slites ut over relativt kort tid. Ulempen er prisen.

 

Den samme fleksibilteten regner jeg også kommer Scanner 361 til gode. I tillegg til en rekke andre som Comfortina, Arcona, etc. Generelt er vel valgfriheten omvendt proposjonal med verftets størrelse.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...