Jump to content

Etterstramming kjølbolter


Lindita

Recommended Posts

Normalt er det vel ikke, siden dette normalt ikke en vanlig del av vedlikeholdet, men det skader neppe å sjekke...

Det kan sjekkes med momentnøkkel om momentet er det som er påkrevd

De eneste som kan gi et sikkert svar på momentet er nok fabrikken...

 

Jeg kjenner kun til moment som brukes på glassfiberflenser(RF) offshore og det moment som vi bruker der er noe mindre enn det som "stål mot stål" krever... dermed kan tiltrekkingsmoment tatt fra normale tabeller for bilten bli for stort om det er laminat mellom mutter og kjøl... så jeg vil anbefale å sjekke med produsenten hva de sier.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det kan vel ikke akkurat sies å være en normal foreteelse. Boltene skal jo være dratt med det moment som produsenten har angitt. Hvis du eksempelvis har hatt en grunnstøting og fått åpninger i Sikaflexfugen, så bør du heller vurdere å løsne alle boltene og fuge om. Å dra hardere enn anbefalt moment ville jeg nok ikke ha gjort.

Link to post
Share on other sites

Jøss finnes det båter med åpne muttere som ikke bør ettertrekkes?.... :eek: :nono:

 

På min båt var dette utelatt antagelig i 20 år. Første 3 årene med meg som eier har jeg etterstrammet et par ganger hver sesong. Nå sist sommer som var den fjerde så fikk jeg ikke etterdratt mer. Så heretter sjekker jeg bare en gang hvert år, altså det inngår i mitt årlige vedlikehold.

 

 

Moment.....så mye en vanlig mannskropp klarer for hånd med en 60 cm. lang fastnøkkel. Tror ikke det trengs en professor fra Trondheim for å beregne det.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Moment.....så mye en vanlig mannskropp klarer for hånd med en 60 cm. lang fastnøkkel. Tror ikke det trengs en professor fra Trondheim for å beregne det.

Tror nok jeg vil anbefale momentnøkkel, ja! Selv om jeg ikke er professor eller fraTrondhjem.

Forsøk med øvete mekanikere viser at når en trekker til på følelsen blir store bolter trukket til for lite og små for mye.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...