Jump to content

Finnes det Yachter i Norge?

Fredrik 90

Recommended Posts

Det er en ting jeg lurer fælt på og det er rett og slett hva som er den største fritidsbåten/yachten i Norge. Finnes det skikkelige Yachter i dette landet, tenker da på båter som er eid av nordmenn og brukes her oppe og ikke i middelhavet slik som mange gjør.

Med yacht så mener jeg fra 60 fot og oppover, både motorbåt og seil.

Er det noen her som har sett noen slike, hadde vært artig å høre om hva dere eventuelt hadde sett :smiley:

(x)Whit 10 9,9 hk (x)Askeladden 565 Wasper

(x)Uttern D68 (x) Scand 7600 Dynamic

Har nå Askeladden Z7

Litt rart når vi i Norge i dag snakker om yacht. Nå for tiden er det ikke yacht før man kommer opp i 50-60 fot. Før i tiden kallte man lystbåter på 30 fot for yacht, men helst da om de "kondisjonertes" lystbåter, og dette gjør man i andre land også enda. Kan det ha noe med at 30-fotere er blitt allemannseie her hjemme, slik at man måtte flytte lengden for å holde statusen oppe? Er det noen som har funnet en "offisiell definisjon" på hvor stor en lystbåt må være for å fortjene "ærestittelen" yacht? Ikke vet jeg, men på min Bayliner 3058 står det i fabrikkens beskrivelse "motoryacht". :cheers: (Nå skal det vel bli røre nå!) God Jul til dere alle! :flag::flag_da::flag_sw:

Vi oppfatter og bruker yacht litt forskjellig, men jeg er litt enig i at det forbindes med rikfolk med en båt litt utenom det vanlige. Men nå er det jo så mange rike, og så mange store båter.

På større messer rundt om i verden er det ofte det som kalles Yacht pavaljong og SuperYacht pavaljong. Inntrykket mitt er at delene til Yacht er en liten eller middels serieproduksjon, mens SuperYacht delene mer for spesialbygg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yacht

Betegnelsen Yacht brukes jo ikke her til lands, ei heller til vanns. Noen som er medlem av en Yacht Club her ......eller er det kun for overklassen rundt om i...England, USA osv?

Har vi ikke en annen og norsk betegnelse for den kategorien?

PR I DAG LIGGER DET 92 YACHTS TILSALGS PÅ FINN.NO.....forstå det den som kan.......

Redigert av nimbuster (see edit history)
Litt rart når vi i Norge i dag snakker om yacht. Nå for tiden er det ikke yacht før man kommer opp i 50-60 fot. Før i tiden kallte man lystbåter på 30 fot for yacht, men helst da om de "kondisjonertes" lystbåter, og dette gjør man i andre land _sw:

Riktig som trikkern skriver.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg vil heller si at betegnelsen yacht misbrukes, fremfor brukes. Det ser vi på finn.no....hvor båter tilhørende flere og andre kategorier legges ut som yacht. Der ligger alt fra en 28 fots åpen daycruiser, via 29 fots Baylinere og 25 fots Nimbus Nova til Årø 33 fot. Skjønt de fleste båtene der er på ove 40 fot.

Men i dagligtale brukes vel betegnelsen yacht svært lite. Har jeg kjøpt meg en yacht tro?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...