Fredrik 90 Startet 23.Desember.2007 Del på Facebook Startet 23.Desember.2007 Det er en ting jeg lurer fælt på og det er rett og slett hva som er den største fritidsbåten/yachten i Norge. Finnes det skikkelige Yachter i dette landet, tenker da på båter som er eid av nordmenn og brukes her oppe og ikke i middelhavet slik som mange gjør. Med yacht så mener jeg fra 60 fot og oppover, både motorbåt og seil. Er det noen her som har sett noen slike, hadde vært artig å høre om hva dere eventuelt hadde sett Sitér dette innlegget (x)Whit 10 9,9 hk (x)Askeladden 565 Wasper (x)Uttern D68 (x) Scand 7600 Dynamic Har nå Askeladden Z7 Link to post
Øya Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Petter Sundt som døde for litt siden hadde en flott yatch liggende i Oslo. Tror den het Midnight Saga 2. Båter over 60 fot finnes den ganske mange av. Bare ta en tur til Arendal under Norwegian Grand prix Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Enzo Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 http://www.nariida.com/ er jo Norsk og har seilt en god stund her i landet , dog er den i karibien nå Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Litt rart når vi i Norge i dag snakker om yacht. Nå for tiden er det ikke yacht før man kommer opp i 50-60 fot. Før i tiden kallte man lystbåter på 30 fot for yacht, men helst da om de "kondisjonertes" lystbåter, og dette gjør man i andre land også enda. Kan det ha noe med at 30-fotere er blitt allemannseie her hjemme, slik at man måtte flytte lengden for å holde statusen oppe? Er det noen som har funnet en "offisiell definisjon" på hvor stor en lystbåt må være for å fortjene "ærestittelen" yacht? Ikke vet jeg, men på min Bayliner 3058 står det i fabrikkens beskrivelse "motoryacht". (Nå skal det vel bli røre nå!) God Jul til dere alle! Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Finn.no har en kategori som heter Yacht. Ta en titt der, så ser du hva definisjon av en Yacht er.....eller rettere sagt tverrsnittet. For det nemlig slik at det er selger som legger inn båten til salgs som bestemmer under hvilken kategori båten skal annonseres. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Firmaet kjøpte en 50-60foter, var vel en sea ray om ikke jeg husker helt feil, var i bruk under flostaregattaen, var plass til nok folk ombord der for og si det sånn Litt synd når politiet kom og ingen hadde kyst-skipper sertifikatet da Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 My Double up er en fin klassisk yacht som kom til Stavanger i sommer. http://www.lundeyachting.no/index.php?pageId=9 Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 (redigert) Ja, deeeet er i hvertfall yacht, Ole Petter. (Ble litt pinglete min nå) Jasså! Så det er meglerne som bestemmer! Husk å smøre dem da, når dere skal selge I Polen f.eks. heter kun seilbåter yacht, mens motorbåter heter just det. Redigert 23.Desember.2007 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Vet om en som har en Princess 62 om denne kan regnes som Yacht. Denne båten ser bra ut og går godt, men vedlikeholdsutgiftene og drivstoffkostnadene er jo deretter. Sitér dette innlegget Link to post
plimsoll Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Jeg forstår visst ikke helt hva som kan betegnes som yacht, men hadde en formening om at den skulle være privat og i bruk som fritidsbåt. My Double up er jo selvsagt en båttype som eies av private rundt om i verden, men er det fremdeles en yacht når den eies av et firma som driver med charter?? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Vi oppfatter og bruker yacht litt forskjellig, men jeg er litt enig i at det forbindes med rikfolk med en båt litt utenom det vanlige. Men nå er det jo så mange rike, og så mange store båter. På større messer rundt om i verden er det ofte det som kalles Yacht pavaljong og SuperYacht pavaljong. Inntrykket mitt er at delene til Yacht er en liten eller middels serieproduksjon, mens SuperYacht delene mer for spesialbygg. http://en.wikipedia.org/wiki/Yacht Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Det er vel i bunn og grunn det samme som "lystbåt" på norsk? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 (redigert) Betegnelsen Yacht brukes jo ikke her til lands, ei heller til vanns. Noen som er medlem av en Yacht Club her ......eller er det kun for overklassen rundt om i...England, USA osv? Har vi ikke en annen og norsk betegnelse for den kategorien? PR I DAG LIGGER DET 92 YACHTS TILSALGS PÅ FINN.NO.....forstå det den som kan....... Redigert 23.Desember.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
plimsoll Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Ser en på finn, så er det tydeligvis en formening av hva som skal kalles yacht. hvem som har gjort denne sjangeren vanlig undres jeg litt over. Et annet uttrykk som ble brukt mye før var havseiler. Hvor grensen gikk for å ha båten definert som havseiler var nok også litt difus, men flott var det. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Ha! I Wilkipedia er det nå slått fast at en Yacht starter på 32 fot. Ædabæda! Baylineren er Yacht Dette blir en hyggelig jul Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Er ikke Baylineren ppå 30 fot da? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 De finnes på 30 fot også ja. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Tøyset vel litt Ben Sin....trodde kanskje at 3058 var på 30 fot. Kjenner ikke de i mine øyne rare betegnelsene til Bayliner. Hvorfor ikke kalle en spade for en spade? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Enig i at det ikke er lett å forstå seg på amerikanske modellbetegnelser. Og når det er sagt, er det ikke lett å forstå alle de norske betegnelsene heller. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
seilbaat Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 andromeda .. ca. 130fot seilyacht i flekkefjord Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Vi seilte i sommer en regatta som het North Sea Yacht Race så da må vel båten vår kvalifisere til å kunne bruke yacht som en beskrivelse. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Våte drømmer http://www.norwayyachtcharter.com/grace.html http://e24.no/eksklusiv/bilogbaat/article1932163.ece Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 PR I DAG LIGGER DET 92 YACHTS TILSALGS PÅ FINN.NO.....forstå det den som kan....... Ergo betegnelsen Yacht brukes her til lands. Hvordan er "klasseinndelingen" i utlandet da? Noen som vet hva betegnelsen er for båter som ikke helt er Yacht i utlandet? Er det bare boat eller? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 Litt rart når vi i Norge i dag snakker om yacht. Nå for tiden er det ikke yacht før man kommer opp i 50-60 fot. Før i tiden kallte man lystbåter på 30 fot for yacht, men helst da om de "kondisjonertes" lystbåter, og dette gjør man i andre land _sw: Riktig som trikkern skriver. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
nimbuster Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 Jeg vil heller si at betegnelsen yacht misbrukes, fremfor brukes. Det ser vi på finn.no....hvor båter tilhørende flere og andre kategorier legges ut som yacht. Der ligger alt fra en 28 fots åpen daycruiser, via 29 fots Baylinere og 25 fots Nimbus Nova til Årø 33 fot. Skjønt de fleste båtene der er på ove 40 fot. Men i dagligtale brukes vel betegnelsen yacht svært lite. Har jeg kjøpt meg en yacht tro? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.