Sydvesten Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 (redigert) Yachter finnes det selvsagt i Norge, 1500 av dem er det solgt også... Trenger egentlig ikke si mere... :flag:til deresom ser rødt når dere ser denne logoen så er dere ikke nødt til å kommentere.... men dette er en tysk logo og der er de nøye på tiltler og formaliter.... Nå er vel ikke yacht begrepet akkurat det som er mest brukt i Norge i dag selv om det sikkert har vært/er benyttet blant de "kondisjonerte" og bedre stillte... Redigert 24.Desember.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
logget av Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Det handler vel om trangen om forfining av noe. Powerboat er vel i grunnen alt som går fremover uten årer eller seil kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Det handler vel om trangen om forfining av noe. Er enig her. Da er det ikke rart at de "kondisjonerte" reagerer på de tyske billig yachtene som har ført til at allumen kan ta del i seilbåtlivet i en yacht.. Det tok noen år her før det gikk opp for meg og det på selveste julaften.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Douro Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Nå skal jeg vokte meg vel for å forstyrre julegleden her, men gutta på Finn.no har etter hva jeg kan se innført en helt annen betydning av ordet yacht. Slik jeg oppfatter deres inndeling i båttyper, mener de at en yacht en stor flybridge-båt, type Princess etc. Dette har det tidligere vært diskutert her i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 (redigert) Litt rart når vi i Norge i dag snakker om yacht. Nå for tiden er det ikke yacht før man kommer opp i 50-60 fot. Før i tiden kallte man lystbåter på 30 fot for yacht, men helst da om de "kondisjonertes" lystbåter, og dette gjør man i andre land også enda. Kan det ha noe med at 30-fotere er blitt allemannseie her hjemme, slik at man måtte flytte lengden for å holde statusen oppe? Hei m/y ELLIN lå som yacht i Dubai og Marbella før hun kom til Norge. Hun skal fortsatt ha tittelen m/y selv om hun hadde blitt borte i hennes gamle havner nå Jåleri eller ei. mvh giver Redigert 24.Desember.2007 av giver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 (redigert) alle båter med innenbordsmotor av betydning og bru (flybridge).....;) (fritt oversatt fra US Bluff omtrent - fritidsbåt med full bofasilitet - ok - også de store nok uten bru da.....) god jul alle sammen...... YachtFrom Wikipedia, the free encyclopedia A small sailing yacht While the word Yacht in the dictionary sense is merely a small boat, in modern use designates two rather different classes of watercraft, sailing and power yachts. Yachts are differentiated from working ships mainly by their leisure purpose: they are comfortable conveyances owned by the wealthy. It was not until the ascendancy of the steamboat and other types of powerboat that sailing vessels in general came to be perceived as luxury items. However, since the level of luxury on larger yachts has seen an increasing trend, the use of the word yacht to mean any sailing vessel has been diminishing and is more and more limited to racing yachts or cruising yachts. Yacht lengths generally start at 32–35 feet (10–11 m) and go up to hundreds of feet. A mega yacht generally refers to any yacht (sail or power) above 100' or 34 m and a super yacht generally refers to any yacht over 200' or 70 m. This size is small in relation to say cruise liners and oil tankers. Redigert 24.Desember.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Firmaet kjøpte en 50-60foter, var vel en sea ray om ikke jeg husker helt feil Den er 52, hvis jeg ikke husker helt feil. Har de fått solgt den enda eller? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
csvirus Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 (redigert) Den er 52, hvis jeg ikke husker helt feil. Har de fått solgt den enda eller? Tror ikke de har solgt den nei, folk som kjøper båter i den klassen vil vel kanskje heller ha mer "eksklusive" merker som princess, uten at jeg har noe videre peiling på dette temaet...... Men jeg må si jeg likte den båten, badeplattformen kunne senkes ned under vann for og kunne kjøre på en eller flere vannscootere og så heves igjen elektrisk, sofaen bak var det bare og trykke på en knapp på, og så ble den til en solseng, alltid gøy med "gadgets" Redigert 24.Desember.2007 av csvirus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Samtidig er det mange seilbåter som bruker s/y - dette er vel seil(ing) yacht? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Yacht benevnelsen er vel i Norge mest brukt av "vel kondisjonerte". "Vi tar en tur i yahten", hores jo meget bedre ut en "vi tar en tur i baaten". Var forovrig en i Sandefjord for noen aar siden som brukte Yachten benevnelsen som sjekke triks. Sjekket opp ei dame og lurte paa om hun hadde lyst paa aa vaere med ombord paa Yahten hans paa Nact spiel. Naar de kom ombord saa uttrykte dama. "Detta er jo bare en vanlig baat". Og snudde og gikk. Det var en Princess 38 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
lano2 Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Den dama var lett å sjekke opp..... De kalles "Gold-diggers" Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Fra Wikipedia UK: While the word Yacht in the dictionary sense is merely a small boat, in modern use designates two rather different classes of watercraft, sailing and power yachts. Yachts are differentiated from working ships mainly by their leisure purpose: they are comfortable conveyances owned by the wealthy. It was not until the ascendancy of the steamboat and other types of powerboat that sailing vessels in general came to be perceived as luxury items. However, since the level of luxury on larger yachts has seen an increasing trend, the use of the word yacht to mean any sailing vessel has been diminishing and is more and more limited to racing yachts or cruising yachts. Yacht lengths generally start at 32–35 feet (10–11 m) and go up to hundreds of feet. A mega yacht generally refers to any yacht (sail or power) above 100' or 34 m and a super yacht generally refers to any yacht over 200' or 70 m. This size is small in relation to say cruise liners and oil tankers. Fra ca 32' og oppover altså. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mariell Svart 24.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Den dama var lett å sjekke opp..... De kalles "Gold-diggers" Yes, men hun hadde jo ogsaa ett paaeng i at du skal ikke komme her aa paastaa, at du har noe storre/bedre enn du har. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
trikkern Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Nimbuster / Ben Sin: Jeg tulla litt med Bayliner 3058 som yacht. Denne er 30 USA-fot. Dvs. at der måler man netto skroglengde fra akterspeil til bau (påskrudde greier teller ikke). I Europa vil samme båt måles som "alt som er støpt i ett", dvs. den utoverhengende badeplattformen på Baylineren teller med. (Den er 3 fot). Fabrikken kaller denne for "motoryacht". Men dette gjør nok ikke Baylineren min til yacht i Norge, for der hersker andre normer og tradisjoner. I Norge skal vi alle være like til vi blir ulike, og det skjer visstnok ved 50 fot. Det aksepterer jeg og abdiserer som yachteier og forblir lykkelig motorbåteier. Men spøken fenga? Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 (redigert) Du får flagge ut, så holder det i massevis. Svenskene er ikke så kravstore. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=1&tot=92 Redigert 25.Desember.2007 av 10ta9c (see edit history) Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
nimbuster Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 (redigert) Antar da at de aller fleste av oss da er motorbåteiere eller seilbåteiere. Ikke alltid så lett for alle å forholde seg til størrelser: På spørsmål om hvor stor båt jeg har (en kvinne...), svarte jeg ca. 36 fot. Ja, det sier mæ'kke så mye akkurat, var svaret. Vel, rundt 11 meter da, eller 2 1/2 bil-lengde sier jeg. Oj, såå stor?!!, det er vel en ganske stor båt det da?...svarte hun. Redigert 25.Desember.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fsn Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Her sporet det kraftig av ser jeg . Det var jo ikke spørsmål om hvor stor en båt må være for å kalles Yacht men om det finnes Yachter i Norge . Nå synes jeg dere begynner å vise tendenser som er like til karene på Båtmagasinets båtplassen, med å diskutere helt andre i ting enn det tråden opprinelig var ment for :nono: . Vel til saken! Yachter (60 fot +) finnes det tusenvis av i Norge. Den norske Yacht flåten har eksplodert de siste årene og for dere som var i Arendal under årets Offshore VM kan nok si dere enige i det. Nærmere Middelhavet så langt nord kommer man ikke, her lå de på rekke og rad, den ene større og flottere enn den andre og alle sammen med Norsk flagg på hekken. I løpet av denne helgen så jeg to Sunseeker 75 Predator og en 62 Manhattan, en Azimut S62, Sunseeker 68 Predator og 61 Predator, Fairline 64 Squadron og to 62 Targa, En Princess 23M og 21M to Princess 61 og en 65 samt to V65. En italiensk sak på noen å 60 fot fra 80 tallet og ett Amerikansk høyhus på noen å 70 fot. Det var mange flere der også men dem kjente jeg ikke igjen. Ellers så lå det i Grimstad en Sunseeker 74 Manhattan og en vist nok splitter ny Fairline 74 Squadron. Videre så har jeg i Stavanger sett en Princess 25M og på Aker brygge i Oslo så ligger det noen sværinger, blant dem en Sunseeker 62, Princess 20M og en Italiensk farkost som brukes til Charter. I følge Fairline Norge så har de til nå solgt to 74 Squadron, tre 68 Squadron og fire 62 Targa. Ser du på Princess konvoi listen til Norsk båtsenter så kan du se at i løpet av neste år så vil det bli solgt ytterligere tre V65, to 67, tre 62, en V70 og en 95MY (95 fot). Nor marine har solgt to Pershing 62 og har i følge Båtliv to Pershing 64 i bestilling til neste år. Skipsreder Ugland i Grimstad har jo en Yacht på noen å 80 fot mens en av undersjefene hans har en Sunseeker 75 Predator(det finnes da tre slike her i landet). Begge disse to ligger ved Uglands sommer residens ved innløpet til Reddalskanalen rett vest for Grimstad Som du ser så er det nok av Yachter i Norge, dette er jo kun det jeg har fått med meg og det er jo sikkert bare en brøkdel av hva som finnes her. I følge Eksportsjefen i Princess så er Norge det største markedet for Yachter i hele Nord Europa, så det er vel ingen tvil om at Norge har mange yachter i sitt farvann Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Tja, det første du gjør i innelgget ditt er jo nettopp å kategorisere yacht, nemlig 60+.... Og denne tråden som har sporet sånn av sier du, siden ikke spørsmålet var om hvor stor en båt må være for å kalles yacht. På den annen side...helt utrolig at du har klart å få med deg i detalj denne samlingen båter under offshore VM. Det virker som om du har kartlagt alle yachtene i Norge, og enda ikke selv skal har en? En V42 blir jo som en liten åpen daycruisert i forhold. Sitér dette innlegget Link to post
plimsoll Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Det er en ting jeg lurer fælt på og det er rett og slett hva som er den største fritidsbåten/yachten i Norge. Finnes det skikkelige Yachter i dette landet, tenker da på båter som er eid av nordmenn og brukes her oppe og ikke i middelhavet slik som mange gjør. Med yacht så mener jeg fra 60 fot og oppover, både motorbåt og seil. Er det noen her som har sett noen slike, hadde vært artig å høre om hva dere eventuelt hadde sett Vi sporet nok litt av, men det gjorde nok du også Fsn. Trådstarter vil gjerne vite om store fritidsbåter, gjerne motorbåter og seilbåter. Du har jo definert yacht som en båt med flybridge ikke ulikt Finn.no Så kan vi se på alle yachtene du har nevnt. Hvor mange av dem er registrert i skipsregisteret som fritidsbåter og ikke er eid av et A/S? Sitér dette innlegget Link to post
Fsn Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Tja, det første du gjør i innelgget ditt er jo nettopp å kategorisere yacht, nemlig 60+.... Og denne tråden som har sporet sånn av sier du, siden ikke spørsmålet var om hvor stor en båt må være for å kalles yacht. På den annen side...helt utrolig at du har klart å få med deg i detalj denne samlingen båter under offshore VM. Det virker som om du har kartlagt alle yachtene i Norge, og enda ikke selv skal har en? En V42 blir jo som en liten åpen daycruisert i forhold. Som du sikkert har lest i innlegget til trådstarter så var det snakk om båter fra 60 fot og oppover, båter under det var altså ikke av interesse. Som båtinteressert så legger jeg merke til slike båter, også godt hjulpet av noen bilder jeg følte jeg måtte ta av disse vidundrene, slik kunne jeg huske mange av disse båtene. Noen av dere sier at begrepet Yacht begynner rundt 30 fot, det vil da si at den 36 fots Viksunden jeg har nå er en Yacht. Vel jeg betegner denne som Flybridge båt, Princessen som jeg får til våren vil jeg betegne som cabincruiser. Å forfine ting på denne måten har jeg liten sans for. Glemmer aldri han som gikk rundt og spurte damene om de ville være med ut i Yachten hans, da de fikk se farkosten, en gammal Fjord 32 snudde de på hælen . Princess V42 kan selvsagt ikke måle seg med disse farkostene men det er stor nok båt for meg i hauger og lass. Husker da vi kjøpte en Riviera 925 for mange år siden, da sa jeg og kona at større båt enn denne det får vi neppe. Vi sporet nok litt av, men det gjorde nok du også Fsn. Trådstarter vil gjerne vite om store fritidsbåter, gjerne motorbåter og seilbåter. Du har jo definert yacht som en båt med flybridge ikke ulikt Finn.no Så kan vi se på alle yachtene du har nevnt. Hvor mange av dem er registrert i skipsregisteret som fritidsbåter og ikke er eid av et A/S? De båtene jeg henviser til har ikke alle Flybridge. Azimut S62, Sunseeker 75, 68 og 61 predator, Princess V65 og V70, Fairline 62 targa og Pershing er ikke flybridge båter. Men har du vært i middelhavet så har du nok sett at de fleste yachtene der har flybridge, selv om de ikke behøver å ha det for å defineres som yacht. Jeg så en kjempe RIB på 64 fot der en gang, om det kan kalles yacht får man vurdere selv. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Når jeg tenker på yacht, så ser jeg liksom for meg noe slikt. Helst i aluminium eller stål. Sitér dette innlegget Link to post
Fsn Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Her kan dere se noen bilder jeg tok i Arendal sommeren 2007 fra både til vanns og til lands. Jeg sendte guttungen fram på dekk med kamera når jeg så dette skue, det er ikke ofte så mange flotte båter er samlet sammen i Norge. De fleste av bildene er fra sommerens Offshore VM. Viksunden ble liten i forhold til disse En "liten" Princess 65 Den ene dagen lå disse der og.... ....den andre dagen så det slik ut Azimut S62 på vei ut fra Arendal Denne kjempen måtte bare gi opp om å komme inn i Nidelva Fra land så jeg følgende kjemper Havna i Arendal Sommeren 2007 (fint vær! ikke sant?) Pollen i Arendal var nokså full Dette vil jeg påstå er båter du ikke hadde sett i Norge for fem år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Det finnes Yachter i Norge. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Dette vil jeg påstå er båter du ikke hadde sett i Norge for fem år siden. Enig. Tydelig at det er MANGE FLER som har MYE mer penger nå enn for noen få år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Men er ikke det der store cabincruisere?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.