Sydvesten Startet 25.Desember.2007 Del på Facebook Startet 25.Desember.2007 Kikker litt på denne POD saken fra Clas O, er det noen som kjenner til denne.. skulle hatt en ekstra varmer under cockpit kallesejsn nå på vinteren og vurderer denne frem til permenant løsning er montert en vakker dag... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
h2o Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 (redigert) Har en slik ovn jeg bruker i garasjen om vinteren. Dette er en grei sak og fungerer fint om du tar varer på den. Den trenger litt ettersyn og en veke i topp stand. Har opplevd at den begynner å sote ganske kraftig ett par ganger, og du bør derfor ha den under oppsikt. Du kjenner sikkert til at den brenner opp surstoffet i rommet og egner seg ikke inne i båten mens du sover - God jul. Redigert 25.Desember.2007 av h2o (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Kikker litt på denne POD saken fra Clas O, er det noen som kjenner til denne.. skulle hatt en ekstra varmer under cockpit kallesejsn nå på vinteren og vurderer denne frem til permenant løsning er montert en vakker dag... Jeg hadde en slik i min tidligere båt og fant aldri behov for å innstalere annet varmeanlegg. Veldig bra, men en må bruke 1.klasses lampolje eller så blir det lukt. Jeg angrer ofte på at den gikk med båten da jeg solgte den. Jeg vil vel ikke ikke sove med en slik på, den bruker selvfølgelig en del luft, men det gjelder jo for øvrig alle varmere av denne typen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Siden jeg kun skal bruke den under cockpitkallesjen og der er det rimelig god tilgang på frisk luft så er jeg ikke bekymret for det med luften... og skikkelig førstkvalitetes lampeolje er jo mulig å fremskaffe vil jeg tro..... stikker nok innom Clas O og kjøper en lik sak i romjulen og tester den litt før nyttårshelgen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
h2o Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Jeg fyrer den utelukkende med vanlig parafin, samme som blir fylt på tanken til oljefyren til min far. Synes ikke det lukter mye av ovnen. Kjenner jo at jeg fyrer med oljefyren, men det er mest kos synes nå jeg. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 (redigert) Jeg fyrer den utelukkende med vanlig parafin, samme som blir fylt på tanken til oljefyren til min far. Synes ikke det lukter mye av ovnen. Kjenner jo at jeg fyrer med oljefyren, men det er mest kos synes nå jeg. Nei i et stor rom tror ikke jeg heller du kjenner så mye lukt med vanlig parafin, den var på ingen måte noen stinkador. Redigert 25.Desember.2007 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 (redigert) En ting jeg kom til å tenke på Sydvesten, noe som du kanskje også er obs.på - er at pga forbrenningsprosessen m/ åpen varme og luft fra samme rom og temp. inne/ute, vil det kanskje danne seg noe kondens under en kalesje, men jeg har selv ingen direkte erfaring med det. Nede i min tidligere båt kunne jeg av og til merke litt kondens på vinduene, men det var på ingen måte noe problem. Redigert 25.Desember.2007 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Her er en på Finn.no 11945558 Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 kor lenge brenn den på ein tank? Sitér dette innlegget Ares Link to post
Sydvesten Svart 25.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Det står at lese at den bruker max 0,22 liter i timen og med en tank på 4,8 liter skulle dette gi drøye 21 timer noe mere om en den ikke brenner på full fart Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hansi Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Vi er flere stykker her ute i Langesund som har denne pod, og har hatt i åresvis. Driftsikker. Veken er så stor at den varer i flere år. Du får kjøpt alt av reservedeler. Vi kjører den på lampeolje. Kan anbefales. Du får kjøpt den på Clas Ohlson, Down Town. Kjøpte to stykker der tidligere i høst. Hvis ikke på lager, skaffes den i løpet av få dager. Sitér dette innlegget Link to post
LarsL Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Hadde en sånn i fenixen min. Varmet bra. Men den kostet litt å bruke. Prøvde min på vanlig parafin, men da oset den litt. Så lampeparafin må nok til ja. Som ekstra ovn i cocpitten er den perfekt. Tar litt plass hvis du skal bruke den platen som følger med til å sette den på. Jeg laget meg bare en festeannording i dørken. Det funket fint. Den må ikke velte!! Da blir det trøbbel!! Sitér dette innlegget Link to post
Per A. Svart 25.Desember.2007 Del på Facebook Svart 25.Desember.2007 Bruker PODen akkurat som du antyder, varme under cokpitkallesjen. Suveren! Helt lydløs og lager romtemperatur på 1-2-3 selv rundt påsketider, løp og kjøp...billig lampeolje fra Europris fungerer helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Kjøpte Pod`en for 5 år siden, men de flest som jeg kjenner har koplet fra velte sikkringen, på grunn av at den slo seg av når noen gikk forbi. Den gangen ble det tur til Brevik og Albretsen . Så jeg kjøpte uten, var så heldig og få tak i den minste platen som den er montert på, så den går rett inn i et skap, når den ikke er i bruk.. Platen er unverlig lett å tørke opp spill hvis en er uheldig ved påfylling, når er man ikke det og så stå den fjellstøtt. Har brukt Lavaromatisk White Spirit både på lamper, primus og pod`en i 5 år, ble med på et spleiselag på et 200liters fat. Ser neste ikke forskjell på databladet på lavaromatisk White Spirit og lampeolje.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fjordutsikt Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Jeg kjøpte en POD 8 som var ubrukt, men den lekker litt olje - det burde kanskje være reklamasjon? Men problemet er at jeg ikke vet hvor den er kjøpt - jeg kjøpte den av en kar i Oslo. Kanskje je skal sjekke hos en lokal forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Clas Ohlson på Down Town skaffer eller ha rerservedeler til pod. Du kan også finne delene du trenger her. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 (redigert) Denne kan vel kansje være noe, nesten halve prisen av pod 8 tilbud Clas O. 798kr før 1198kr. Og så er den lavere, så den velter vel ikke så lett. Har kjøpt en, så får vi se til våren hva den går for. Redigert 17.Januar.2008 av Ojda (see edit history) Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Ben Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Minner fælt om den gamle grønne Aladinlampa som sto i annenhver hytte for en 20 - 30 år siden. Husker at man ble fort døsig hvis utluftingen i rommet var dårlig Var forbudt på soverom, for mye kullos. Brenner sikkert renere idag, men det er fremdeles "eksosen" som varmer opp rommet. Parafin/lampeolje er ikke fullt så lett tilgjengelig idag, som da, ikke så billig, heller. Men det er vel neppe de største kostnadene i båtbudsjettet. Ben Sitér dette innlegget Link to post
Smogse Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Har POD og bruker tennvæske som drivstoff. Dette er langt billigere, lettere tilgjengelig og mer hendig emballasje. Fungerer utmerket........ Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 Jeg vurderer¨å anskaffe en POD-8 som tilleggsvarmer i båten. Har dieselvarmer med eksosen rett ut i siden, og det blir til at denikke brukes når vi ligger tett-i tett som vi ofte gjør. Ser at POD 8 koster 2900 NOK i Norge, og 2300 SEK i Sverige. Noen som har funnet den i Norge til en kurrant pris? Jeg har lukket båt - så det må luftes godt ved bruk. Men lukter og oser det mye? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Jeg har lukket båt - så det må luftes godt ved bruk. Men lukter og oser det mye? Den lukter lite og oser ikke om du bruker den slik den skal bukes. Det er viktig at du regulerer veken slik at den brenner med helt blå flamme. Gul flamme betyr ufullstendig forbrenning og da blir det lukt og os. Vær oppmerksom på at den avgir MYE effekt og at det fort blir for varmt i en liten salong. Jeg bruker min som tilleggs/reservevarme ombord i påsken(38 fot seilbåt). Bruker den med vanlig parafin og det fungerer fint men god lufting er viktig. Den må selvasgt heller ikke brukes om når man sover eller uten tilsyn. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Er det noen som har prøvd denne? hyggelig pris http://seatronic.no/varmere-varmovner-c-107_247/varmer-petrolium-2600w-p-416 Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Det var i alle fall en helt annen prisklasse enn PODen. Sitér dette innlegget Link to post
Othar Svart 7.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2018 Om jeg bruker den fra Seatronic mer en ca to timer i båten, så går carbonmonoxide alarmen, da tørr jeg ikke ha den på lenger. Den er fin til å få opp temperaturen, når en kommer til en kald båt. Skal en ha alle lukerr åpne, "går jo vinninga opp i spinninga". Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2018 Slike brennere med åpen flamme uten avtrekk/skorstein må ikke bruke innendørs, uten veldig god lufting. Greie i cockpit under kalesjen med lufting, men nedi båten... nei ikke uten så god lufting at vinninga så og si går opp i spinninga. Syns de er gode å "sitte inntil", som et bål ute. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.