Jump to content

Parafinovn POD 8K fra Clas O


Sydvesten

Recommended Posts

Kikker litt på denne POD saken fra Clas O, er det noen som kjenner til denne.. skulle hatt en ekstra varmer under cockpit kallesejsn nå på vinteren og vurderer denne frem til permenant løsning er montert en vakker dag...

 

443595_X_2007-06-26_092728_236.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har en slik ovn jeg bruker i garasjen om vinteren. Dette er en grei sak og fungerer fint om du tar varer på den. Den trenger litt ettersyn og en veke i topp stand. Har opplevd at den begynner å sote ganske kraftig ett par ganger, og du bør derfor ha den under oppsikt. Du kjenner sikkert til at den brenner opp surstoffet i rommet og egner seg ikke inne i båten mens du sover :nonod: - God jul.

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kikker litt på denne POD saken fra Clas O, er det noen som kjenner til denne.. skulle hatt en ekstra varmer under cockpit kallesejsn nå på vinteren og vurderer denne frem til permenant løsning er montert en vakker dag...

Jeg hadde en slik i min tidligere båt og fant aldri behov for å innstalere annet varmeanlegg. Veldig bra, men en må bruke 1.klasses lampolje eller så blir det lukt. Jeg angrer ofte på at den gikk med båten da jeg solgte den. Jeg vil vel ikke ikke sove med en slik på, den bruker selvfølgelig en del luft, men det gjelder jo for øvrig alle varmere av denne typen.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg kun skal bruke den under cockpitkallesjen og der er det rimelig god tilgang på frisk luft så er jeg ikke bekymret for det med luften... og skikkelig førstkvalitetes lampeolje er jo mulig å fremskaffe vil jeg tro..... stikker nok innom Clas O og kjøper en lik sak i romjulen og tester den litt før nyttårshelgen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg fyrer den utelukkende med vanlig parafin, samme som blir fylt på tanken til oljefyren til min far. Synes ikke det lukter mye av ovnen. Kjenner jo at jeg fyrer med oljefyren, men det er mest kos synes nå jeg.

Nei i et stor rom tror ikke jeg heller du kjenner så mye lukt med vanlig parafin, den var på ingen måte noen stinkador.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting jeg kom til å tenke på Sydvesten, noe som du kanskje også er obs.på - er at pga forbrenningsprosessen m/ åpen varme og luft fra samme rom og temp. inne/ute, vil det kanskje danne seg noe kondens under en kalesje, men jeg har selv ingen direkte erfaring med det. Nede i min tidligere båt kunne jeg av og til merke litt kondens på vinduene, men det var på ingen måte noe problem.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det står at lese at den bruker max 0,22 liter i timen og med en tank på 4,8 liter skulle dette gi drøye 21 timer noe mere om en den ikke brenner på full fart

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi er flere stykker her ute i Langesund som har denne pod, og har hatt i åresvis. Driftsikker. Veken er så stor at den varer i flere år. Du får kjøpt alt av reservedeler. Vi kjører den på lampeolje. Kan anbefales. Du får kjøpt den på Clas Ohlson, Down Town. Kjøpte to stykker der tidligere i høst. Hvis ikke på lager, skaffes den i løpet av få dager.

Link to post
Share on other sites

Hadde en sånn i fenixen min. Varmet bra. Men den kostet litt å bruke. Prøvde min på vanlig parafin, men da oset den litt. Så lampeparafin må nok til ja. Som ekstra ovn i cocpitten er den perfekt. Tar litt plass hvis du skal bruke den platen som følger med til å sette den på. Jeg laget meg bare en festeannording i dørken. Det funket fint. Den må ikke velte!! Da blir det trøbbel!!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Pod`en for 5 år siden, men de flest som jeg kjenner har koplet fra velte sikkringen, på grunn av at den slo seg av når noen gikk forbi.

Den gangen ble det tur til Brevik og Albretsen .

Så jeg kjøpte uten, var så heldig og få tak i den minste platen som den er montert på, så den går rett inn i et skap, når den ikke er i bruk..

Platen er unverlig lett å tørke opp spill hvis en er uheldig ved påfylling, når er man ikke det og så stå den fjellstøtt.

 

Har brukt Lavaromatisk White Spirit både på lamper, primus og pod`en i 5 år, ble med på et spleiselag på et 200liters fat.

Ser neste ikke forskjell på databladet på lavaromatisk White Spirit og lampeolje..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Minner fælt om den gamle grønne Aladinlampa som sto i annenhver hytte

for en 20 - 30 år siden. Husker at man ble fort døsig hvis utluftingen i rommet var dårlig

Var forbudt på soverom, for mye kullos. Brenner sikkert renere idag, men det

er fremdeles "eksosen" som varmer opp rommet. Parafin/lampeolje er ikke fullt så lett

tilgjengelig idag, som da, ikke så billig, heller. Men det er vel neppe de største kostnadene

i båtbudsjettet.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 2 år senere...

Jeg vurderer¨å anskaffe en POD-8 som tilleggsvarmer i båten. Har dieselvarmer med eksosen rett ut i siden, og det blir til at denikke brukes når vi ligger tett-i tett som vi ofte gjør.

 

Ser at POD 8 koster 2900 NOK i Norge, og 2300 SEK i Sverige. Noen som har funnet den i Norge til en kurrant pris?

 

Jeg har lukket båt - så det må luftes godt ved bruk. Men lukter og oser det mye?

Link to post
Share on other sites

Jeg har lukket båt - så det må luftes godt ved bruk. Men lukter og oser det mye?

Den lukter lite og oser ikke om du bruker den slik den skal bukes. Det er viktig at du regulerer veken slik at den brenner med helt blå flamme. Gul flamme betyr ufullstendig forbrenning og da blir det lukt og os. Vær oppmerksom på at den avgir MYE effekt og at det fort blir for varmt i en liten salong. Jeg bruker min som tilleggs/reservevarme ombord i påsken(38 fot seilbåt). Bruker den med vanlig parafin og det fungerer fint men god lufting er viktig. Den må selvasgt heller ikke brukes om når man sover eller uten tilsyn.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...
Guest Avmønstret#

Slike brennere med åpen flamme uten avtrekk/skorstein må ikke bruke innendørs, uten veldig god lufting. Greie i cockpit under kalesjen med lufting, men nedi båten... nei ikke uten så god lufting at vinninga så og si går opp i spinninga. 

 

Syns de er gode å "sitte inntil", som et bål ute. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...