Jump to content

Mercruiser 165 og alpha 1


Fuglesteg

Recommended Posts

Dette er nok en Bensinmotor ettersom det er Alpha1 drev, men du bør nok komme opp med motorbetegnelse om noen skal kunne svare deg. Alpha 1 er forøvrig solg i bøtter og spann, men egner seg ikke i sammenheng med høyt dreiemoment(dieselmotor) da det ikke er beregnet for dette.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er nok den gode gamle 3,7 liters 4 sylindra GM motoren dette. Solid, enkel men noe tørst. Dog Ikke så tørst som tilsvarende svensker.. Bør ikke skyve stort mer enn en 20 foter..

 

Produsert i milliontall, enkle og vedlikeholde og det finnes deler overalt. Se etter rust, lekk i toppakning etc. Sjekk tilstand på eksosmanifold/riser/bend.

Er det en saltvannskjørt/kjølt motor som ikke har vært åpna før kan du ta deg f. på at kjølevannskanalene er tette og bør stakes opp.

Alpha drevet er også dusinvare, velprøvd og enkelt.

 

Til begge deler finnes bruker/reparasjons/servicemanualer på nett.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Heisann. Jeg har hatt 3.7.liter 180 hk i en 87 mod Draco 2300

Jeg har sett disse 3.7 motorene som 165.170.180 og190hk.Disse er foresten laget av en havdel av Ford 454.V8!

For min del var denne motoren grei i Dracon som hadde en vekt på 18-2000kg.

Den sparket serdeles godt og fikk toppfart opp mot 30kn. :flag:

Men det var en del ting som ikke er helt på "nett" med disse motorene. :confused:

 

-Det orginale ladesystemet er helt på trynet. :nonod: Det var veivakseldynamo med en saltvannkjølet regulator.Jippi!

Dette ga en ladespening på hele 18 volt til tider kun 20A.

Så her undersøkte jeg for å få en vanlig dynamo.Dette av to grunner:

1.regulatorn var av en simpel kvalitet slik at forhandler(Eurofritid) frarådet meg å bytte den.

2.ved en ladespenning på 13 volt skulle den gi svimlende hele 35A og det er ikke noe å skryte av!

Men prisen for å få en vanlig dynamo og et ombygginset paserte 10000kr raskt,så her måtte fantasien brukes.

Jeg reiv av veivdynamoen og rev ut innmat,fjernet en bærepose med ledninger og den gamle reg.

Laget til dynamofeste selv og monterte en Hitachi 60A dynamo med innebygget dynamo å la opp nye kabler.

Kostnadd for dette var ca 1000kr.og ga ladespenning på 13.8volt.

 

-Vær også obs på vannlekasje mellom eksosmanifoilden og eksosbend. På min motor måtte ekosbendet og manifoilden (eksosbend og ex.tank i et)

av og planslipes. Dette er en kjedelig jobb men det går.Et maskinverksted tok 1500kr for denne planingsjobben.

 

-Neste ting er drevet. Hadde alpha one.Hadde noe problemer med at motor stoppet ved gearskit. Dette var ikke kult ved ei brygge i lit vind med tilskuere!

Det er i plate på motoren som gearwiren fra kontollboksen møter wiren ut i drevet. Om det er av den gammle typen microbryter med en "fjerarm"på bør dette byttes til ny type da denne er mere nøyaktig og fungerer mye bedre. (Pris ca 1500kr hos Ravns garage)

 

Det er da svert viktig på disse drevene at alt av wire går lett samt at overføringa i drevet også smøres opp ved opplag.Om det blir tregheter her, får du garantert problemer.Første advarsel er treg geaskift og raping i tennene.Om du noen gang tar av drevet uten å ha gear frem så bøyer du garantert akselen i drevet.Dette merker du kun når båten er på vannet og du skal ha gear,da skraper og rummler det i tenner og motor stopper.

Denne akselen er laget av messing , drevet må av å splittes for å få rettet den(det er nesten ikke til å se at den er bøyd men nok til at det kniper)

 

Du kan tenke deg kombinasjon av lite strøm på batteri pga ladeproblemer. og en motor som stopper ved geaskift..... :discuss: Huff.

 

Om disse tingene iIKKE er i orden på den motoren din, så har du noen timers jobb og ca 5000kr i utgifter til deler og plansliping. :sweat:

 

Ellers oppleves motoren som solid,enkel og grei.Men jeg tror ikke jeg ville kjøpt lik en gang til....

 

Når jeg fikk luket av disse tingnene hadde jeg problemfri sesong. Alt virket på stell og det ga mye glede.

Greia er at det tar LANG tid å feilsøke til du finner disse problemene dette kan gjøre noen og en vær ør i hode selv for en Lastebilmekanikker he he.

 

Så jeg håper at du tar innlegget mitt med fattning slik at du slipper samme runde som meg.Eventuelt kan gå rett på problemene.

 

Tror du kan få mye glede men det krever ekstra vedlikehold. Lykke til.

Redigert av Nautofil (see edit history)

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

takker for et meget grundigt svar :) dynamodelen er ikkje ombygd, men han hadde ikkje hatt problem med lading. Dette er vel nåke eg bør rekne med å byggeom med tiden..

Dreve hadde heller ingen rykkninger ved girskift..

Skal kanskje sjå på den i helga, er et stykke å reise (8 timer hver vei), så viss båtn er bra så blir de nok handel :)

 

takk for hjelpen

 

Mvh

Fuglesteg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...