avmønstret5 Startet 25.Desember.2007 Link til dette innlegget Startet 25.Desember.2007 Jeg fikk en bok "Ord og dialekt i Vesterålen" Ove Orvik, Målmann forlag, til jul og den har vært til god underholdning i heimen. Hva med å fortelle om spesielle dialektiske ord og utrykk knyttet til båt og sjø rundt om i landet? Ofte er disse veldig presise og beskrivende. Noen eksempler fra Vesterålen: andror = ro i motvind avbala= trøtt og sliten bonster= madrass bonstervarg= en damevenn eller rundbrenner! dus=spakere periode mellom f.eks. kuling og storm flittermus= fnisedame hamping=kraftig unnavind håkjerring= brautende kvinne renne sjølaust=Surfe på bølge eller miste selvkontrollen. Vel, alle var ikke helt maritime, men dette er vel mest underholdning Sitér dette innlegget Link to post
Håkon Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 I Nordhordland er Håkjerring det same som Pigghå Sitér dette innlegget Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt.. Helsing Håkon Berg Gunnarson Link to post
logget av Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Min bestefar brukete skode som betydde å ro båten bakover, og jeg tror han sa strigle som betydde å ro båten sidelengs. Bolette er visst et gammelt Norsk kvinnenavn som i nyere tid oppfattes som kjøkkenutstyr blant mannsjovenister. Lang tradisjon? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Ole Petter skrev: Min bestefar brukete skode som betydde å ro båten bakover, og jeg tror han sa strigle som betydde å ro båten sidelengs.Bolette er visst et gammelt Norsk kvinnenavn som i nyere tid oppfattes som kjøkkenutstyr blant mannsjovenister. Lang tradisjon? Her i Oslofjorden sier vi skåte. Jeg har glemt helt hva det heter når du står bak og vrir åren slik at fakosten får framdrift. (Alderen?) Bakerst i ei åpen sjekte eller snekke hadde vi et lokk som vi kunne løfte vekk og ha dregg, pøs til å øse ut vann ol. Det kalte vi PLITT. Morsom tråd dette... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mulligan Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Astor skrev: Jeg har glemt helt hva det heter når du står bak og vrir åren slik at fakosten får framdrift. Vreke Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Gamle ord og uttrykk fra fisket: http://www.luroy.folkebibl.no/artikkel_57_lokalhist.htm Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
roesok Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Kan noen svare på hva dette betyr: Gople - Pale - Kams - Makketroe - Andøve - Ambod - Dobl - Tausepine - Utrøne - Urkjær - Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Akult Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Pale = Sei Andøve = Manøvrere Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 (redigert) Akult skrev: Pale = SeiAndøve = Manøvrere Hvor langt nord(og vest) går begrepet "pale"= småsei "klubbsei" = lik middelstor seil , velegnet for fiskemat (seikaker) - Lofoten. Sørlandet: paletorsk = krabbe? Lofoten: Plekt(an) = platere i bunn av robåt Vrekke = Ro med en åre bak Skåte = ro bakover Det ser ut til å være mange fellesutrykk langs vår lange kyst. Redigert 27.Desember.2007 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Astor skrev: Jeg har glemt helt hva det heter når du står bak og vrir åren slik at fakosten får framdrift. (Alderen?) Mulligan skrev: Vreke pettersand skrev: Vrekke = Ro med en åre bak en liten bild på akterspegeln........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 27.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Hva heter det på svensk? Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Til Gunga Din. Hva er dette slags "hollabåt" Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Makketroe= Fiskestang med påknytt snøre (uten snelle) til pilking på svaberget. Kams= Kokt torskehode fylt med lever tror jeg Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
LM 605 Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Det stemmer det med paletorsk ,som er krabbe.Men her rundt i Kristiansandsområdet sløyfer vi jo e i ordet ,og sier paltorsk.Jobbet på Fiskebrygga i mange år,så der var mange forskjellige ord og uttrykk og høre,særlig i fra de eldre fiskerne. Sitér dette innlegget Link to post
Bern Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Roesok #7 Gople = Manet Pale = Småsei? Kams = ”Fiskekake” laget av torskelever Makketroe = Fisketroe med snøre og angel (uten snelle) egnet med meitemark Andøve = Å holde båten i ro på ett sted (kompensere for avdrift) Ambod - ? Dobl = Flytelegeme av tre på garnstreng (som dagens blåse) Tausepine - ? Utrøne = Solgangsbris Urkjær - ? Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 (redigert) pettersand skrev: Hva heter det på svensk? det heter att 'vricka' benq skrev: Til Gunga Din. Hva er dette slags "hollabåt" det er en Dory...... en ekte Kyrkesunds-doris ! Redigert 27.Desember.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Zach Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Rana: Betøy = fortøye Hamle = ro bakover Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Også i Namdalen betyr hammel (med tykk l) ro bakover mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
benq Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 "Hamle" er jo ett uttrykk som går langt oppover i Nord Norge, ro bakover. Her var også noen som snakket om å "andøve", når vi drog garn så andøvde vi ilag med draginga,altså gikk veldig sakte framover (vridbare venger) slik at det skulle være lettest mulig å dra garnan. "Bakke på" gjorde man når det var så dårlig vær at det ikke var mulig å dra garn eller være i fiske med annet bruk. Man kunne jo også "bakke kuling" , men da var det så dårlig vær at det var ikke annet å gjøre enn å ligge opp mot været og vente. Vi lå ute i ett uvær hvor Johan Hjort (forskningsskip) målte gjennomsnittlig bølgehøyde 12 til 15 meter, og over orkan i kastene, men enda snakket dem om at vi bakket kuling selvom Wichmannen gikk for fullt i perioder for å holde oss på været. Rart folkeslag fiskerne. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Her er de "riktige svar" til #7: Gople - Manet Pale - Småsei Kams - En middagsrett laget av fiskelever, byggmjøl, mjølk og krydder Makketroe - Lang fiskestang for markfiske, uten snelle Andøve - Legge båten mot vinden Ambod - Fiskeredskap Dobl - Flytende bøye av tre brukt til line eller faste garn Tausepine - Lang, tynn snørelignende tare som gjerne fløt i sjøen Utrøne - Pålandsvind Urkjær - Kråkebolle Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Laholm Svart 27.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2007 Som vestlending med aner fra Hardanger og fra Østlandet, har jeg siden jeg var barn visst at når man på farssiden (østlandet) snakket om å skåte, så betydde det å hamle (Hardanger). Har fra barnsben lurt på om navnet Hamlagrø hadde noe med dette å gjøre, men aldri funnet ut av det. Kanskje noen av Båtplassens superfilologer har svaret? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
avmønstret5 Svart 28.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 En sier hamle mange steder i Nord-Norge også, Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Vi har diskutert mye dette med dorry og vabåt. Vi hadde en periode her i Oslofjorden at det dukket opp de merkligste overbygg på disse båtene. Kan noen komme med en korrekt beskrivelse? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Nor_west Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Jeg mener en va båt tverr akter mens en dorry er spiss både forran og bak. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Vad-båten er tverr akter. Nesten alle disse er bygget med en rundstokk øverst bak for å trekke inn garn og bruk på. Svogeren min hadde en slik, opprinnelig halvdekker. Men bygget et fint overbygg. Vadbåtene har gjerne enorm uteplass på bakdekket, der selve akterdekket var så kort at man kan lene seg over og jobbe med bruket. Denne hadde vi utrolig mange fine turer med i Onsøy og Hvaler. Den er fremdeles i full drift, for jeg har møtt den senere. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.