Jump to content

Dialektiske ord og uttrykk knyttet til sjø og båtliv

avmønstret5

Recommended Posts

Jeg fikk en bok "Ord og dialekt i Vesterålen" Ove Orvik, Målmann forlag, til jul og den har vært til god underholdning i heimen.

Hva med å fortelle om spesielle dialektiske ord og utrykk knyttet til båt og sjø rundt om i landet?

Ofte er disse veldig presise og beskrivende.

Noen eksempler fra Vesterålen:

andror = ro i motvind

avbala= trøtt og sliten

bonster= madrass

bonstervarg= en damevenn eller rundbrenner!

dus=spakere periode mellom f.eks. kuling og storm

flittermus= fnisedame

hamping=kraftig unnavind

håkjerring= brautende kvinne

renne sjølaust=Surfe på bølge eller miste selvkontrollen.

Vel, alle var ikke helt maritime, men dette er vel mest underholdning :santcheer1:

Min bestefar brukete skode som betydde å ro båten bakover, og jeg tror han sa strigle som betydde å ro båten sidelengs.

Bolette er visst et gammelt Norsk kvinnenavn som i nyere tid oppfattes som kjøkkenutstyr blant mannsjovenister. Lang tradisjon?

Her i Oslofjorden sier vi skåte. Jeg har glemt helt hva det heter når du står bak og vrir åren slik at fakosten får framdrift. (Alderen?)

Bakerst i ei åpen sjekte eller snekke hadde vi et lokk som vi kunne løfte vekk og ha dregg, pøs til å øse ut vann ol. Det kalte vi PLITT.

Morsom tråd dette...

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Pale = Sei

Andøve = Manøvrere

Hvor langt nord(og vest) går begrepet "pale"= småsei

"klubbsei" = lik middelstor seil , velegnet for fiskemat (seikaker) - Lofoten.

Sørlandet: paletorsk = krabbe?

Lofoten:

Plekt(an) = platere i bunn av robåt

Vrekke = Ro med en åre bak

Skåte = ro bakover

Det ser ut til å være mange fellesutrykk langs vår lange kyst. :smiley:

Redigert av pettersand (see edit history)

Roesok #7

Gople = Manet

Pale = Småsei?

Kams = ”Fiskekake” laget av torskelever

Makketroe = Fisketroe med snøre og angel (uten snelle) egnet med meitemark

Andøve = Å holde båten i ro på ett sted (kompensere for avdrift)

Ambod - ?

Dobl = Flytelegeme av tre på garnstreng (som dagens blåse)

Tausepine - ?

Utrøne = Solgangsbris

Urkjær - ?

Mvh Bern

"Hamle" er jo ett uttrykk som går langt oppover i Nord Norge, ro bakover. Her var også noen som snakket om å "andøve", når vi drog garn så andøvde vi ilag med draginga,altså gikk veldig sakte framover (vridbare venger) slik at det skulle være lettest mulig å dra garnan. "Bakke på" gjorde man når det var så dårlig vær at det ikke var mulig å dra garn eller være i fiske med annet bruk. Man kunne jo også "bakke kuling" , men da var det så dårlig vær at det var ikke annet å gjøre enn å ligge opp mot været og vente. Vi lå ute i ett uvær hvor Johan Hjort (forskningsskip) målte gjennomsnittlig bølgehøyde 12 til 15 meter, og over orkan i kastene, men enda snakket dem om at vi bakket kuling selvom Wichmannen gikk for fullt i perioder for å holde oss på været. Rart folkeslag fiskerne. :flag:

Her er de "riktige svar" til #7:

Gople - Manet

Pale - Småsei

Kams - En middagsrett laget av fiskelever, byggmjøl, mjølk og krydder

Makketroe - Lang fiskestang for markfiske, uten snelle

Andøve - Legge båten mot vinden

Ambod - Fiskeredskap

Dobl - Flytende bøye av tre brukt til line eller faste garn

Tausepine - Lang, tynn snørelignende tare som gjerne fløt i sjøen

Utrøne - Pålandsvind

Urkjær - Kråkebolle

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Som vestlending med aner fra Hardanger og fra Østlandet, har jeg siden jeg var barn visst at når man på farssiden (østlandet) snakket om å skåte, så betydde det å hamle (Hardanger). Har fra barnsben lurt på om navnet Hamlagrø hadde noe med dette å gjøre, men aldri funnet ut av det. Kanskje noen av Båtplassens superfilologer har svaret?

Laholm

Vad-båten er tverr akter. Nesten alle disse er bygget med en rundstokk øverst bak for å trekke inn garn og bruk på.

Svogeren min hadde en slik, opprinnelig halvdekker. Men bygget et fint overbygg. Vadbåtene har gjerne enorm uteplass på bakdekket, der selve akterdekket var så kort at man kan lene seg over og jobbe med bruket.

vadbaat.jpg

Denne hadde vi utrolig mange fine turer med i Onsøy og Hvaler. Den er fremdeles i full drift, for jeg har møtt den senere.

:cheers:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...