hengefjes Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Denne bersvarelsen blir av typen fort og gæli da jeg er noget snytt, - noen av svarene kan nok bli ganske dårlige etteersom jeg har mest lyst å sove akkrat nå. Spørsmåltegn betyr at jeg er ute på veldig tynn is : Blogge - antar detter er sidestilt med det vi kaller bløgge - skjære over sentrale årer i fisken for å få denne til å blø seg ihjel og kvitte seg med mest mulig blod. Saum - på klinkbygde skrog er saumen der hvor bordgangene sys sammen. På veldig gamle fartøy ble gjerne bordgangene sydd sammen med vier eller annen naturfiber, - i mer moderne tid btukes metallnagler, gjerne av jern eller kobber. Jfr. saumfare - se over et fartøy - at det er "ship shape" og tett i saumen Frostnavar - hakke peiling, men har hødt uttrykket Hamleband - på keiper har hamlebandet samme funksjonen som den aktre tollpinnen. Hamlebandet tar støyten nar du skal ro "bakover". Hytt - hakke peiling akkurat nå - kanskje samme som "høtt" Il - tauet som går fra "bruket" og opp til flyteremediet som ligger i overflata Istrasild - jeg tror dette må ha noe med feit sild å gjøre??? Konte - hakke peiling Makkefjøre - når fjæra er slik at man ser fjæra markens fine krummelurer???? Marbakke - langs land - der hvor fjæra begynner å bikke mot dypere vann Paddemark - hakke peiling Sambøring - hahahaha - fikk meg til å tenke litt - hakke peiling, aldri hørt om - kanskje du mener "fembøring"??? Skjeppe - gammel måleenhet??? Skót - Skaut??? Sløje - ta ut innvollene av fisk - slakte Sule opp - tvinne inn hampesnøret på sula og begi seg i veg til andre kanskje bedre plasser (for fiske) Tamp - tauende Tanteinen - hakke peiling Tilje - "gulvet" i en klinket båt, der hvor man skal gå. I Nord-Norge kaller vi disse for plikter. I klinkbygde fartøy er det en uting å renne rundt i båten når man ikke tråkker på pliktene fordi slik atferd medfører unødig slitasje på skroget. Tollegang - der hvor åra skal ligge - og gli frem og tilbake. Vad - tau, eller flettet naturfiber??? Åttring - akkurat ja, her fins mange forklaringer, på åttringer kan man gjerne ro åtte stykker, - da ror man "mann i åre" dvs. en mann på hver åre. Slike båter har fire rom + skott. Noen avdisse kalles også firling, men da er de såpass små at det er upraktisk å ro "mann i åre" Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Håkon Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Paddemark er etter det eg har lært eit grunt farvatn, gjerne med mykje skjær., der sjøen bryt fælt og det er utrivelig å gå i drittvær. Som for eksempel Stavfjorden i Sogn og Fjordane, ordentli paddemark. Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt.. Helsing Håkon Berg Gunnarson Link to post
avmønstret5 Svart 30.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Skott/skotten i forbindelse med småbåter - f.eks i bakskotten i en robåt, bruke det langs hele kysten? Link to post
hengefjes Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Paddemark er etter det eg har lært eit grunt farvatn, gjerne med mykje skjær., der sjøen bryt fælt og det er utrivelig å gå i drittvær. Som for eksempel Stavfjorden i Sogn og Fjordane, ordentli paddemark. Omentrent det samme som vi kaller "støvvelhav". - Typisk nord-norsk overdrivelse - "mainn kuinne gådd dær i bære støvlan". Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
hengefjes Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Skott/skotten i forbindelse med småbåter - f.eks i bakskotten i en robåt, bruke det langs hele kysten?Iallefall i Nordland og Troms - så vidt jeg vet. Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
ThorU Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Her kaltes ende spleis for kattepikk før i gamle dager. Link to post
Kaptein Niderman Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Skjeppe - gammel måleenhet??? Då eg var guttunge og fulgte med på brislingfisket i Hardangerfjorden lærte vi om skjeppe. Det fantes spesielle skjeppekasser som brislingen blei målt i. Tar eg ikkje altfor feil er ei skjeppe 20 liter. Link to post
horg Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Skjeppe er et gammelt hulmål for tørre varer. En skjeppe tilsvarer 17,4 liter. Det går to skjepper på en fjerding (34,7 l) og åtte skjepper på en tønne (139 l). Link to post
Kaptein Niderman Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Du har vore inne på Wikipedia ser eg. Da er måleenheten skjeppe oppklart. Internett er lærerikt. Link to post
roesok Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Blogge - Saum - Frostnavar - Hamleband - Hytt - Il - Istrasild - Konte - Makkefjøre - Marbakke - Paddemark - Sambøring - Skjeppe - Skót - Sløje - Sule opp - Tamp - Tanteinen - Tilje - Tollegang - Vad - Åttring - Hengefjes og flere har svart riktig på det meste her. Det som vel ikke er svart på er følgende: Frostnavar - En navar de hadde i båten og som de borret med i en stor treklosse. Dette for å holde varmen. Konte - Pramlignende robåt Sambøring - Liten åpen føringsbåt. Som en jakt, størrelse som en åttring. Tanteinen - Makrellstørje. (Bl.a. omtalt av Petter Dass) Vad - Fiskesnøre eller line Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
hengefjes Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Her kommer noen gamle uttrykk fra nordlandsbåtene. Tar dere disse??? Krystokk - Løfting - Å renne laust - Bolina - Penta - Brasen - Lik - Å vette - Å tjelde - Å stå uinna - Å gå uinner - Å gå over - Festbete - Bakk - Hoggne halser - Stråkjøl - Nedhalar - Drag - Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Marwin Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Kavvel / kavl er brukt i Trøndelag også som "oppheng"... Line-kavvel er en innretning man henger opp lina på (slik at den ikke fløker seg etter opptak (tørke)). Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
avmønstret5 Svart 31.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Konte - Pramlignende robåtVad - Fiskesnøre eller line Konte kan vist også være noe som bare damene har? Har det noe med utseende til båten å gjøre? Link to post
Gunga Din Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 (redigert) Kavvel / kavl er brukt i Trøndelag også som "oppheng"... Line-kavvel er en innretning man henger opp lina på (slik at den ikke fløker seg etter opptak (tørke)). ett annet ord er kvejl eller kvejla........ (men vi säger oxo....'att kavla upp skjortärmarna' ('brette opp' på norsk)) Redigert 31.Desember.2007 av Gunga Din (see edit history) S/Y Gunga Din Link to post
hengefjes Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Kavvel / kavl er brukt i Trøndelag også som "oppheng"... Line-kavvel er en innretning man henger opp lina på (slik at den ikke fløker seg etter opptak (tørke)).Er dere sikker på at dere ikke forveksler med "Lin-klav". Har aldri verken hørt eller lest noe annet ord for denne gjenstanden. Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Gunga Din Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Her kommer noen gamle uttrykk fra nordlandsbåtene. Tar dere disse???Bakk - Bakkefiske......långrev....lina med flere kroker som agnades hjemme eller i båten o lades först i en bakk..kan det vare dette...vanligt vid fiske efter Långa(/Lutfisk) på Shetland Bakk kan oxo vare den upphöjda delen i fören på en båt! S/Y Gunga Din Link to post
hengefjes Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Bakkefiske......långrev....lina med flere kroker som agnades hjemme eller i båten o lades först i en bakk..kan det vare dette...vanligt vid fiske efter Långa(/Lutfisk) på Shetland Bakk kan oxo vare den upphöjda delen i fören på en båt! Beklager, - det var nok ikke det jeg var ute etter, men jeg kan melde at vi også bruker uttrykket bakk om oppbevaringskasser for fiskebruk og mat. Vi kaller også gjerne forhøyningen fremme på ei feks. skøyte for bakken. Det jeg var ute etter i forbindelse med nordlandsbåten og dens råseil (se avataren min) tror jeg du Gunga Din, og de fleste andre seilere skjønner ganske fort. Hva skjer når en råseilsbåt får vinden inn foran halsen (det hjørnet av seglet som står fremst i båten på råseglet)? - da får man b.... Når du tenker på at flere av disse uttrykkene i lista mi over er seileruttrykk tar du kanskje flere?? Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Gunga Din Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 OK bakke sejl...... kan det vara det vi kaller det o 'bräcka'...... du gör det med tunga sejlere som er svåra att gå över stag...bräcka med fokken exempelsvis S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Her kommer noen gamle uttrykk fra nordlandsbåtene. Tar dere disse???Stråkjøl - er vel en slit-kjöl spikad på utsidan för o skone den 'riktige kjölen'? S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Her kommer noen gamle uttrykk fra nordlandsbåtene. Tar dere disse???Brasen - bör väl vare Råret.....att Brase stelle råren midskips på ett segelfartyg ? S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Her kommer noen gamle uttrykk fra nordlandsbåtene. Tar dere disse??? Bolina - På råseglare er dette en tamp du spenner för o hålla ned liket på råseglet för att kunna gå högre i vind o vid ingen vind alls så gick man för 'lösa boliner' kan det vare detta som er Bolina på en Nordlandsbåt? S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Her kommer noen gamle uttrykk fra nordlandsbåtene. Tar dere disse??? Penta - noe du önskat du hadde i kjellarn ner vinden tar slut S/Y Gunga Din Link to post
hengefjes Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 (redigert) OK bakke sejl...... kan det vara det vi kaller det o 'bräcka'...... du gör det med tunga sejlere som er svåra att gå över stag...bräcka med fokken exempelsvis På en råseglsbåt kan det fort bli ganske kritisk med utilsiktet bakk - feks fra en uforutsett fallvind, men når vi går over bruker også vi bakken til å vende over stag. er vel en slit-kjöl spikad på utsidan för o skone den 'riktige kjölen'?Korrekt! bör väl vare Råret.....att Brase stelle råren midskips på ett segelfartyg ?Dersom "Råret" er det samme som det vi kaller "råa", er dette korrekt På råseglare er dette en tamp du spenner för o hålla ned liket på råseglet för att kunna gå högre i vind o vid ingen vind alls så gick man för 'lösa boliner' kan det vare detta som er Bolina på en Nordlandsbåt?Ja, denne sitter ganske høyt i liket på nordlandsbåten, lengre ned på fremliket sitter "penta" som består av en hanefot med kroker som kan taes ned. Penta har samme oppgave som bolina, - eller boga, som noen sier, men tas ned i løpet av vendinger noe du önskat du hadde i kjellarn ner vinden tar slut Vi har nok en må jeg innrømme Redigert 31.Desember.2007 av hengefjes (see edit history) Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Gunga Din Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Her kommer noen gamle uttrykk fra nordlandsbåtene. Tar dere disse??? Løfting - Löfting var den upphöjda plassen der vikingahövdingen satt i aktern på vikingaskip.... kan det vara 'huset' som en del Nordlandsbåter har i aktern? S/Y Gunga Din Link to post
hengefjes Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 kan det vara 'huset' som en del Nordlandsbåter har i aktern?Ja - korrekt. "Huset" var av en slik beskaffenhet at det kunne løftes av båten når den var ankommet fiskefeltene. Det gav ly under reisen, men var i veien under fisket. Under fisket ble løftingen satt i land, og kunne da brukes til både ly og oppbevaring. Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn