Jump to content

Dialektiske ord og uttrykk knyttet til sjø og båtliv

avmønstret5

Recommended Posts

Kom til å tenke litt på dette med mattradisjoner. Jeg synes jo ofte at fiskehandlerdiskene sørpå ser heller lite innbydende ut, - spesielt med tanke på torsken, men vi har da også en del å lære sørfra. - Det er vel bare et par tiår siden "nordlendingene" begynte å akseptere breiflabben som en matfisk. For ikke å snakke om makrellen. Jeg vet om flere her Nord som enda griner på nesa av makrellen, selv om den kan være fantastisk god. Hos oss ble vi opplært til at man ikke spiser makrell fordi den eter "dauinga". Mange av den eldre generasjonen her Nord har miste venner og familie på havet, og der er visst en eller annen myte? om at makrellen er en åtseleter som spiser seg feit på sjølik. Kanskje det er noen her som vet hvordan denne oppfatningen av makrellen har oppstått?

Tja, jeg vet ikke helt, men den brune randa i fileten på makrellen, der hvor sidebeina sitter, ble ofte kalt for tysker'n her hos oss. Det var liksom der hvor restene etter tyske sjøfolk satte seg etter at makrellen hadde spist dem. Denne ble alltid skåret bort, men det var nok mest for å få bort sidebeina :smiley:

mvh tuffff

Hos oss ble vi opplært til at man ikke spiser makrell fordi den eter "dauinga".

Det er samme snakk her nede i Bohuslän oxo!, vissa eldre personer spiser ikke makrell av den orsaken,

makrell går til Hummerfiske istellet...så spiser dom hummern....hvis det er så mye bedre :lol:

själv tycker jag ny-rökt makrell, fortfarande varm.....med en kall Carlsberg er blant det beste som finnes!!! :smiley:

S/Y Gunga Din

Jeg vet om flere her Nord som enda griner på nesa av makrellen, selv om den kan være fantastisk god. Hos oss ble vi opplært til at man ikke spiser makrell fordi den eter "dauinga".

Jeg har også hørt om den oppfatningen ja! Merkelig egentlig, da makrellen vel er den eneste fisken som ikke kan spise noe videre av denslags. Den mangler jo svømmeblære, og må derfor være i bevegelse hele tiden for ikke å synke til bunns. Så den har derfor en fysiologi som tilsier at den egner seg best for levende føde. Skalldyr derimot, som reker, krabbe og hummer, er en helt annen sak...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Lutefisk i følge Wikipedia;

Hvorfor og når man begynte å behandle tørket fisk med lut vet man ikke, men det er en gammel tradisjon. En teori går ut på at et lager med tørrfisk brant opp etter et lynnedslag. Tørrfisken ble liggende igjen i asken som ble våt i det påfølgende regnet, og aske er alkalisk. Den gangen spiste man mat som bare var uspiselig og ikke forgiftet, og fisken ble antakelig dermed vasket grundig i rent vann for å få bort den verste sotmengden. Dermed er lutefisken født.

Lutefisk nevnes første gang i norsk litteratur av Olaus Magnus i år 1555. Han beskriver hvordan lutefisken tilbredes og spises. Den tørre stokkfisken får ligge i sterk lut i to døgn, så skylles den i ferskvann i ett døgn før den kokes og spises. Lutefisken serveres med saltet smør og er høyt verdsatt, selv av konger.

Jeg liker alt tilbehøret, spesielt det flytende, men selve fisken er noe spesiell!

:fishing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja det kan sikkert være riktig.

Noen kjenner sikkert også historien om lutafiskens opphav fra Sunnmøre. Det er i alle fall en bra historie.

To brør fra Sunnmøre var naboer. Den ene var dødsyk og var nesten kisteklar. Den andre broderen var på sjøen og kom på land med en fin torsk. Kona stod ute å vaska klær, han fikk lyst på et nummer, la torsken på kanten av lutstampen og skuffa på kona. Torsken falt imidlertid ned i lutstampen og mann ble selvfølgelig lei seg for det. Men -tenkte han - broderen kan få den, han skal jo rusle snart i alle fall. Den syke broren fikk lutatorsken og spiste den - og mirakuløst nok, han ble frisk. :eek:

Det er også noen som mener at opphavet til lutafisken kommer fra Sverige?

Dette blir litt off-topic. men når vi snakker om mattradisjoner. Er det noen der ute som kan fortelle meg hvordan i all verden den herlige retten lutefisk oppstod. Hvem i all verden fant på å vaske klippfisken i lut for så å lage mat av den???

vet ikke vem som oppfann den...... :smiley:

her er lit mer info om lutfisk http://www.lutfisk.nu/index.shtml

här nede var det främst båtar fra Kyrkesund, Mollösund o Skärhamn som gick på Bakkefiske på Shetland o fiskade

Långa....vilken man senare beredde til Lutfisk

Torrfisk.JPG

S/Y Gunga Din

• 6 år senere...

Ved googling av et fiskeuttrykk kom jeg over denne interesante tråden. Som opprinnelig Hortensgutt kjenner jeg jo godt til Gimsekloss og fant ut at Gimseklossen ikke var med/nevnt som fiskeredskap her i tråden.

bilde

Gimseklossen sees i midten av logoen til Kystlaget Hortenstangen. Om en skal fiske med flere snører på en gang fra båt er det et utmerket fiskeredskap.

Gimseklossene settes bortover på et brett av denne type:

bilde

og gjerne et eller flere gimsbrett på hver side av båten.

Ved at snøret festes på tuppen av hver pinne/ministang kan en godt sitte rolig i båten med en kopp kaffe og iaktta hvilke av gimseklossene det napper på.

Redigert av Dorsken (see edit history)
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...