Jump to content

Installere vannpumpe!

xpen

Recommended Posts

Hei

Kjøpte i sommer en bayliner med manuel pumpevask på toalett og på kjøkken.

Har planer om å montere pumpe i vinter.

Hvordan går jeg frem?

Rørene ligger jo der, men kan jeg bruke samme rør ??

Nye kraner må jeg vel ha? Hvor kjøpes disse? maritim?

Pumpe? Hvor kraftig?? kjøpe på Maritim?

Noe annet jeg må tenke på?

Fortsatt God Jul til alle

Edited by xpen (see edit history)

Opplegget med rør som du har i dag bør du forsøke å finne vilket trykk disse tåler. Ellers er det enkelt å montere en slik pumpe. Pumpen monteres på uttak fra vanntanken slik at du får trykk til vvtanken og kaldt vann. Mange pumper har innebygget trykkbryter, dette anbefales. Men monter egen av/på bryter i tillegg. Noen pumper trenger "akkumulator" (trykktank) for at ikke vannet "spyttes" ut av kranen. Men mange nye pumper har ikke behov for dette da de har pumpeteknologi som gjør dette unødvendigt.

Husk å sjekke om pumpen kan suge opp vannet eller om det må renne fritt ned til denne, sjekk også om pumpen kan tørrkjøres, det siste ser jeg på som en nødvendighet..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

vist rør/slangeopplegg som er montert kan brukes er dette en grei jobb,

en shurflopumpe på 11 l pr min gjør jobben(maritim 5410-11 kr 649).

kraner/blandebatteri får du også på maritim i alle prisklasser og vaianter. :santcheers:

Hei xpen,

Jeg har hatt flere båter som jeg har montert pumper og kraner på, senest i sommer.

manuel pumpevask sier du. pumpa er fast i vasken? Kan det settes kraner der hvor pumpa er?

Pumpe plassering: Pumpa durer litt, plaserte min i motorrommet, hører den såvit, suger ofte 1,5 meter, se på spek. av pumpen.

Kjøp kraner for varmt og kaldt vann!!!!!!!

Husk slange stusser, pakninger, T eller Y skøter og slangeklemmer for å koble slangen til kranene. Egen bryter på dasjbodet er et must!!!!

Jeg vet ikke om slangene tåler trykket av trykkpumpen.

Det kan være lurt å legge ny blank armert plastslanger, når du først skal gjøre jobben, NB gammelvann har sått i salgene lenge....ÆÆsj

Ikke kjøpe den minste av pumpene, 10-12 L/m, kanskje du skal ha dusj etc senere....

Det er mange nettbutikker å velge mellom, men ofte lurt å se hva en skal ha når en er uærfaren på området!!! Og at en får hjelp i butikken.

Er det flere ting du lurer på, så bare spør, lykke til!!

God Jul

Jon N

Molde

• 14 years later...
Ingar skrev On 26.12.2007 at 10.25:

får bare en feilmelding på linken din. 

[[Template core/front/global/globalTemplate is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one