Jump to content

Slark i AQAD styring (290DP)


fredriksen

Recommended Posts

Jeg har en AQAD41A (-89) som har litt for mye "dødgang" i styringen. Kjøpte båten i høst og har ikke tidligere hatt båt med ca 10 cm dødgang på rattet. Båten vandrer ikke ved fart, så det er helt ok, men jeg har ikke "den gode" følelsen når jeg styrer båten, så jeg vil ha dette rettet opp.

 

Men, jeg er foreløpig noe usikker hva som må rettes. Installasjonen har servo styring. Jeg hadde servicemann til å se på slarken når han tok av hekkaggregatet, og hans kommentar var at "VP er slik".  

 

Kan dette være riktig :smiley:  Jeg prøvde et par andre båter av samme type (Skarpnes 25 Weekender), og de var "fast og fin" i styringen. Det var imidlertid eldre motorer (og båter, -85 og -86).

 

Før jeg kommer til dette punkt på oppgavelista mi, er det en del "må ha gjort" -saker. Imidlertid kunne det være greitt å få høre om det er vanlig med såpass stor dødgang? Og, det ville være fint med å finne noe dokumentasjon (reparasjonsveiledning) for styring / servo- på 290 DP -drevet. Vet noen hvor slikt kan finnes?

Link to post
Share on other sites

Har også like mye om ikke mere dødgang på mitt DP 290 A - drev. Har konstatert at mesteparten av dødgangen skyldes foringene som tappen på "styregaffelen" går gjennom i bakplata på drevet. Hvis jeg tar tak i styregaffelen og styrehjelmen så kjenner jeg at de beveger seg en del sideveis pga. slakken i foringene som står i gjennomføringen i bakplata.

 

Her forstått det slik at drevet må av og at det kan være litt trasig å få løsnet styregaffelen fra innsiden av motorrommet. Det kan være ganske trangt i bakkant av motoren.

 

Ser også at det er litt klaring/slakke mellom styretappen på toppen av drevet og selve hullet i styrehjelmen.

 

Har også satt dette på oppgavelista mi, og håper å få tatt det senere i år (eller et annet år).

Link to post
Share on other sites

Det er vanlig med litt dødgang i styringen på 290 drevet. Årsaken kan være slakk i innfesting i styrehjelm, litt slakk i svinggaffel, litt slakk i hydraulikksylinderen. Tilsammen blir dette litt når en tar i betraktning at drevet har en relativt liten svingvinkel. Hvis styringen er "slarket" eller vibrerer under fart, kan det vært slakk i innfesting av styresylinder (Tenfjord jr.?),  luft i systemet eller lite olje.

Link to post
Share on other sites

Kjent problem på VP drev som har noen år på nakken (10+) Eneste løsning er av med drevet og ut med styreklaven (styregaffelen) Den løsner du fra innsiden ved først å løsne  umbrakoskruen på siden av styrearmen. Ta deretter ut giveren til tiltinstrumentet. Fra utsiden setter du inn trekiler eller tilsvarende (de spikker du til sjøl) mellom klaven og festeplata til drevet. Slå kilene inn med en klubbe, og du vil se at klaven beveger seg nedover. Suppler etterhvert med brekkjern og grove skrutrekkere til klaven er ute.

Før du bytter foringer og setter klaven inn igjen sjekker du akslingen for tæring. Alle akslinger som er på 10 år + er tæret. Du må vurdere selv om tæringen er så framskredet at du må bytte klaven (dyrt, og Volvo selger deg kun klave med styrehjelm) Små sår fordelt utover overflaten går greit, mens dype og store sår vil på kort tid ødelegge de nye foringene dine. Så stikker du opp fettkanalene i akslingen med sveisetråd eller tilsvarende. Fetter kan ha forstenet seg og da hjelper det godt å legge klaven noen timer i stekeovnen til mor/kone.

Monter så med nye foringer, press inn nytt fett nå som du vet at det sitter en smørenippel på styrearmen som hvert år skal ha en omgang med fettpressa.

Sjekk tilslutt jordingskablene mellom styreklave, motorblokk og skjold. Er det brudd eller dårlig forbindelse her, vet du årsaken til tæringen.

Brett opp arma, du gjør det på ei helg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Takk for god beskrivelse! Ser at dette blir et lite prosjekt den helga admiral’innen skal ta vår-rengjøringa... Men uansett vår-rengjøring eller ikke, så er det fristende å bruke en helg for å få en fastere styring.

 

Antar at foringene får man kun kjøpt hos Volvo?

 

Det virker som om du har blitt oljete på hendene tidligere, så jeg prøver meg på ett spørsmål til:

 

Når jeg bruker tilt’en på motoren under fart, hender det at sikringa går. Drevet har også en tendens til å “sige” ned i løpet av en dags kjøring.  Disse to symptomene får meg til å anta at hydraulikkpumpa føler seg litt sliten. Jeg har den runde versjonen, ikke den nyere litt mer kantete.  En ny pumpe koster i området +6000 kr hos VP.  Ser at tilsvarende pumpe i USA (New York) koster vesentlig mindre.... Er klar over at vi har mva på import, men er det noen som har erfaring med kjøp av VP-deler fra USA?

Link to post
Share on other sites

Når jeg bruker tilt’en på motoren under fart, hender det at sikringa går. Drevet har også en tendens til å “sige” ned i løpet av en dags kjøring.  Disse to symptomene får meg til å anta at hydraulikkpumpa føler seg litt sliten. Jeg har den runde versjonen, ikke den nyere litt mer kantete.  En ny pumpe koster i området +6000 kr hos VP.  Ser at tilsvarende pumpe i USA (New York) koster vesentlig mindre.... Er klar over at vi har mva på import, men er det noen som har erfaring med kjøp av VP-deler fra USA?

Du må nok gi mer en 6000,- for ny pumpe hos Volvo er jeg redd. Ellers kan du kjøpe ny hos Eurofritid som Saga sier å spare noen kroner.  Deler til gammel pumpe er ikke å oppdrive desverre. Et firma i Horten WIC eller WIP tror jeg de heter (holder til på gamle marineverftet vegg i vegg med Tønsberg pressstøperi) selger også pumper billigere en Volvo. Du kan også kjøpe en universell hydraulikkpumpe fra USA eller en til Mercruicer, CAT eller lignende. Det er gjerne samme pumpa som Volvo benytter, men fittings og hydraulikkoplingene kan være annerledes og by på mye plunder og heft.

 

Jeg har sett i tidligere tråder at noen med hell har åpnet pumpa si og switchet ventiler. Rett og slett montert lavtrykksventilen på høytrykkssiden og vica versa. Skal vistnok ha kjørt i flere år på dette. Verd et forsøk kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde som rem beskriver; byttet om ventilene på pumpa. Dette er veldig enkelt og raskt gjort. Det er to hull på hver side av pumpa som ventilene står i. Ventilene er kun holdt på plass av to segeringer som du løsner med en passende tang. Kjør pumpa begge veier via styringen ved førerplassen og ventilene spretter ut. Kan være kjekt å være to sammen, en til å kjøre pumpa og en til å ta i mot ventilene da de kan komme ut ganske raskt. Bytt de så om og sett på plass segeringene igjen. Jeg måtte til slutt kjøpe ny pumpe da elektromotoren også tok kvelden.

 

Ut i fra det jeg kan se fra katalogen til "www.eurofritid.no" så ser det ut til at de selger både elektromotoren og pumpedelen hver for seg til den gamle utgaven av pumpa.

 

Uansett så ville jeg satset på å kjøpe en komplett utgave av den nye pumpa. Forsikre deg om at relèer og elektriske koblinger passer.

 

Vurderte også en universel pumpe fra "www.wic.no" men det var usikkert om hydrauliske og elektriske koblinger passet. Den var ikke så mye billigere så den tok jeg ikke sjansen på. Det er utrolig trangt der hvor hydraulikkslangene er festet bak motoren så å ta av slangene og bytte ut koblinger så jeg ikke på sem et alternativ.

 

Det som egentlig er utrolig er at den gamle utgaven av pumpen fortsatt kan kjøpes, bla. hos "www.eurofritid.no", men reservedeler som ventiler og børster ikke kan skaffes. Undres hvordan dette kan ha seg.

Link to post
Share on other sites

Her lærer man stadig mer og mer. Det var selgeren av båten som sa at den kostet "i området" 6.000 kr" og hos Volvo sa de at "den er dyr". Og det ser sannelig ut som om de i alle fall har sine ord i behold  :confused:

 

Ellers så høres det fornuftig å bytte om ventilene dersom de er like.

 

Pumpa er flyttet fra bak på motoren/drevplata til et eget feste ved siden av på hekken, så den er heldigvis enkel å komme til nå. Hvis ikke er jeg redd for at jeg måtte ta ut motoren for å komme til , såpass trangt ser det ut til å være der bak.

 

Jeg har sikkert tungt for det enkelte ganger, men har 12.000 for ei pumpe kan virke som om det skulle være nok marginer til å ha reservedeler tilgjengelig...

 

Uansett kan det se ut som om jeg får enda et punkt på "skulle være greitt å få fikset" -lista mi  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Den nye VP pumpa koster faktisk ca. kr. 6000 med moms. Dette er en ny pumpe (produsert i Ungarn?) med eget plastreservoar for olje slik at nivået på oljen er synbart. Pumpen må monteres opp på ny plate, men koblingene (plugg-in) passet i min gamle AQAD41A 1987 modell. Skifte av pumpe tok ca. 30 minutter inkl. montering av monteringsplate.

 

At sikringen på power trim ryker er ifølge VP helt usannsynlig og forekommer ikke!! Likevel røk min sikring i begynnelsen av juni hvert år så jeg begynte faktiske å lure på om den var programmert. Jeg skiftet sikring (55 amp, kr. 260) i juni 1998, juni 1999, juni 2000, juni 2001, juni 2002, men ikke i juni 2003. Da satt jeg reservesikringen i hånda og ventet hele sommeren uten at noe skjedde.

 

Når det gjelder "kryping" av drevet innover, er dette også ganske vanlig uten at det nødvendigvis er noe spesielt galt. Har du forlenget drevstamme, er dette faktisk normalen fordi momentet som virker på nedre del av drevet er bitte litt større enn mottrykket fra hydraulikken i sylindrene. Sjekk for sikkerhets skyld oljenivået i hydr.pumpa. med den gamle modellen skal det stå olje helt opp til kanten. Med den nye er det nivåstrek på plastbeholderen.

Link to post
Share on other sites

Dette var jo en positiv vending!. Jeg får vel først ta med meg en del reservesikringer og virkelig bruke drevtilten før jeg går mer drastisk til verks. Jeg fikk også høre at sikringen ikke skulle ryke, da slet pumpa for mye / for lenge.

 

Jeg får prøve når båten endelig kommer på sjøen til våren, og begrense meg til å sjekke oljenivået under vårklargjøringa!

 

Tenker faktisk også litt over hvor bra det er å ha dette forumet!! All ære til de som står bak og har alt slitet med dette!

Link to post
Share on other sites

Kes - hvis det virkelig stemmer at prisen på denne pumpen er 6000 hos Volvo så er det i hvertfall noe som går i riktig retning. Prisen høsten 2001 var i overkant av 12000 da jeg sjekket opp med de. www.eurofritid.no selger pumpen med det gjennomsiktige plastreservoaret for 6900. I 2001 da jeg måtte skifte pumpen så hadde de dessverre ikke begynt å forhandle den. Det ble til at jeg kjøpte pumpen gjennom et lokalt bilelektro-verksted. Mener å huske at jeg betalte rundt 8000.

 

Fredriksen - hvis det tar en hel dags kjøring før drevet siger inn så virker det ikke som det er så veldig prekært ennå. Kan hende du bare har litt lite olje på pumpa eller oljen er gammel eller av feil type. Hvis det er brukt feil type olje eller blandet flere typer så kan dette føre til at oljen skummer og trykket i sylindrene blir ikke konstant. Hvis det er en feil med powertrimmen så er det ikke sikkert det ligger i pumpen. Sylindrene og slangene/rørene til disse kan også ha en lekkasje. Hvis oljenivået i pumpa minker så tyder det på at det lekker olje ut fra systemet. Sylindrene kan også ha en intern lekkasje.

Link to post
Share on other sites

Jepp, det var prisen jeg fant i båtmotorfirma i New York.  Muligens kan jeg vente til jeg skal over dammen til høsten...  :smash: og heller kjøpe noen sikringer ekstra nå i vår...  :yesnod:

Jeg snakker om 3500 kr .. inn i Norge..

 

Power Trim Motor w/ Pump   Reman    $312.50

 

Pleier gange med dollaren 10 da har du ca frakt og mva..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hadde vært interresant å fått greie på hvilke firma/nettsteder dette er. Med gammel motor så er det stadig deler man må anskaffe.

Vel.. Dette kan gjøres på 2 måter..

La meg bestille for Dere eller gjøre dette selv..

 

Et par av mine plasser å handle..

 

http://www.boatbandit.com

http://www.go2marine.com/main.jsp

http://www.vpparts.com/

 

Om der er noen som ikke vil importere sjølv så se

www.motordeler.com

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Så stikker du opp fettkanalene i akslingen med sveisetråd eller tilsvarende. Fetter kan ha forstenet seg og da hjelper det godt å legge klaven noen timer i stekeovnen til mor/kone.

Monter så med nye foringer, press inn nytt fett nå som du vet at det sitter en smørenippel på styrearmen som hvert år skal ha en omgang med fettpressa.

Jeg sitter med instruksjonsbok og gjør det selv-håndbok for AD41 med 290 DP foran meg uten at jeg finner at denne smørenippelen er nevnt. Er dette den nippelen som sitter på toppen av drevet innvendig og som jeg kommer til fra babord side? Jeg har prøvd å presse fett inn i denne, men det er veldig mye motstand. Dette tyder kanskje på at kanalene er tette som rem beskriver.

 

Hvilken type fett er best å benytte på slikt. Noen som har anbefalinger?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Til Saga (og andre),

Jeg kjøpte pumpa gjennom Gule I Øystese som fikk den levert gjennom VP forhandleren i Bergen i slutten av juli 2003. Leveringstid 48 t fra Belgia til Øystese som ikke akkurat er verdens navle!! Prisen ble begrunnet med hard konkurranse på markedet!!!!!! Måtte bare VP oppdage at dette også gjelder andre deler til motorene.

Link to post
Share on other sites

Er dette den nippelen som sitter på toppen av drevet innvendig og som jeg kommer til fra babord side? Jeg har prøvd å presse fett inn i denne, men det er veldig mye motstand. Dette tyder kanskje på at kanalene er tette som rem beskriver.

 

Hvilken type fett er best å benytte på slikt. Noen som har anbefalinger?

 

Brigg

Du har helt rett Brigg, det er den du kommer til fra innsiden. Jeg benytter fannfast fett, kjøpt i patroner fra Maritim i Arendal

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå konstatert at mesteparten av slarken i styringen er i selve "styrväxelen" som Volvo kaller dette. Båten har en mekanisk styresystem med wire til styreservoen på hekkaggregatet. Det mekaniske styredrevet ("växelen", hva heter dette på norsk? rattdrevet??) har selvfølgelig ikke noe navn eller annen indikasjon på baksiden, men det ser ut som om det er Volvo's STS 330.

Man kan vel forvente at det blir slitt etter 10 - 14 år, så en del dødgang må vel påregnes da.

 

Mitt spørsmål til dere med lengre erfaring blir da: Når man skal skifte dette, bør man da skifte til hydraulisk rattopplegg?? Da min AQAD41 har styreservo, er selve styringen lett og grei, så av den grunn er det ikke behov for noe annen hydraulikkhjelp. Men er det andre fordeler med et hydraulisk styreopplegg.  :confused:

Link to post
Share on other sites

Mitt spørsmål til dere med lengre erfaring blir da: Når man skal skifte dette, bør man da skifte til hydraulisk rattopplegg?? Da min AQAD41 har styreservo, er selve styringen lett og grei, så av den grunn er det ikke behov for noe annen hydraulikkhjelp. Men er det andre fordeler med et hydraulisk styreopplegg.  :confused:

Ikke legg kroner i et gammelt wiresystem. Det er i sin konstruksjon, et raklete og slarkete system sammenlignet med et hydraulisk system. Bytter du til hydraulikk, kutter du ut powerstyringa og du får et presist, lett og nærmest vedlikeholdsfritt styreasystem.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men er det andre fordeler med et hydraulisk styreopplegg.  :headbang:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hei..jeg røska mitt mekaniske styresystem ut i vinter og har montert hydraulisk.Rett og slett fordi jeg syntes at båten var tung på å styre når jeg dro båten opp i plan,samtidig at båten ikke drar ut hvist jeg mister hånda på rattet ett øyeblikk,så de 2 tinga som den største fordelen(har ikke fått testa den på vannet etterpå da)Forøverig var den ganske enkel å montere.

 

mvh.Jan

Link to post
Share on other sites

Hei Jan ! Hva slags innstallasjon har du? Er det hekkagregat og hadde du servo?  

 

Servoen min ser ut til å funke helt OK, så det er egentlig ikke behov for å skifte den, men rem er ganske så klar i sin mening om at det er bedre å bruke noe mere penger på et hydraulisk system istedet for å forbedre et mekanisk. Prismessig så blir det jo en forskjell med ca 1.000 mot 6.000.

 

Men, forsvinner mye av slarken så er det fristende å ta det ekstra arbeidet!

Link to post
Share on other sites

Hei Jan ! Hva slags innstallasjon har du? Er det hekkagregat og hadde du servo?  

 

Servoen min ser ut til å funke helt OK, så det er egentlig ikke behov for å skifte den, men rem er ganske så klar i sin mening om at det er bedre å bruke noe mere penger på et hydraulisk system istedet for å forbedre et mekanisk. Prismessig så blir det jo en forskjell med ca 1.000 mot 6.000.

 

Men, forsvinner mye av slarken så er det fristende å ta det ekstra arbeidet!

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg kjøpte en Sleipner installasjon hos Maritim  i Arendal..motoren min er en kad42 uten servo..hvis du ringer dit tror jeg de finner den rette til motoren din,bare å smokke inn :blush:..håper dette hjalp deg litt på veihttp://www.maritim.no/ontime_menu.asp?id=767CG4U3EGJNARNL0000&levelstr1=184&levelstr2=185#a190 ://http://www.maritim.no/ontime_menu.a...lstr2=185#a190 ://http://www.maritim.no/ontime_menu.a...lstr2=185#a190 ://http://www.maritim.no/ontime_menu.a...lstr2=185#a190 ://http://www.maritim.no/ontime_menu.a...lstr2=185#a190 ://http://www.maritim.no/ontime_menu.a...lstr2=185#a190 ://http://www.maritim.no/ontime_menu.a...lstr2=185#a190 ://http://www.maritim.no/ontime_menu.a...lstr2=185#a190 ://http://www.maritim.no/ontime_menu.a...lstr2=185#a190

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...