Jump to content

GPS for bil - sjøkart?


Catlina

Recommended Posts

Julenissen kom med en Garmin NUVI 660 for bil,det er en slot for en SD brikke,har lest manualen og Garmin hjemmesider,men finner ikke noe om eventuelle sjøkart. Er ikke kjent med Garmins sjøkart,er det mulig å bruke noen form for slike i denne enheten, eller er det andre muligheter??Mener å ha lest en test i et båtmagasin om enkelte GPS´er som kan brukes til begge deler?

Link to post
Share on other sites

Hei, driver å skal kjøpe GPS selv nå jeg, du. Sjøkartene er som regel pungter, og ikke kart til sjøen, men vet ikke hvordan det er med din. Jeg anbefaler deg å ta en tur på elkjøp, siba, expert eller lignende butikker for å høre. Spør gjerne hvor du kan skaffe det og hva det koster osv. Iallefall vet jeg at du kan koble de fleste gps'er opp til bærbar pc og så bruke den bærbare pc'en som kart, med GPS'en som sender.

Robin Antonsen, 14 år.

Seaflyer

Yamaha 9,9F m/cleaver

Yamaha 9,9D

--------------------------

Racing i klasse T-250

www.AP-Home.tk

Link to post
Share on other sites

Julenissen kom med en Garmin NUVI 660 for bil,det er en slot for en SD brikke,har lest manualen og Garmin hjemmesider,men finner ikke noe om eventuelle sjøkart.

 

 

Julenissen kom med en NUVI 700 til meg. og han fortalte at den også kunne brukes i båt. Ser heller ikke noe i veien for det, men du må jo da kjøpe tilsvarende kart til det bruket.

 

Jeg ville tru at Garmins sjøkart kan leses inn på blanke brikker som så kan settes inn (uansett tro på julenisser eller om gavene kom fra andre :smiley:).

Men ...

1: er Nüvi-ene spruttette og tåler de også ellers det fuktige miljøet ombord?

2: har de NMEA-utgang (serieutgang) slilk at du kan sende posisjonsdata til f eks VHFen (det er viktig) og en eventuell autopilot?

 

Og det hjelper vel ikke dere, men Garmin GPSMAP 276 og 278 er omtrent i samme størrelse, er beregnet til båt, har NMEA-kommunikasjon men også USB for opplasting av kart, og plass til brikke. De kan også brukes med bilnavigagsjonskart og har stemme som leser opp hvor ruta går. Kanskje det hjelper likevel, for det kan jo hende at butikkene kan bytte!

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...