Jump to content

Tæring - noen som har en god beskrivelse?


bjorngb

Recommended Posts

Leste en tråd her på BP - det fikk jeg til å tenke på tæring og at jeg vet for lite om det. Jeg vet at sink-anoder settes på propell for å hindre tæring på motor og annet jern og at anoden heller tæres og "forsvinner". Men hva om jeg f.eks har et ankerspill i syrefast stål, gavlanisert kjetting og anker av aluminium - hva skjer da? I tillegg er vel alt dette egentlig koblet til motor, aksling og propell via negativ på strømkretsen. Har fått med meg at tæringen kommer av alektroner som går fra det ene metallet til det andre - dette må jo være pga. noe strøm greier, men hvilket metall går elektonene fra og til hvilket metall?

 

Er det noen som har en grei forklaring på dette og gjerne en tabell som viser hvilke metall som går sammen, og hvilke som ikke gjør det? Det dukker sikkert opp noen nye spørsmål underveis ;-)

Link to post
Share on other sites

Hvis du søker litt så finner du mange tråder og mye god informasjon. Jeg venter på ny båt og tenkte jeg skulle sette meg litt inn i temaet - det var mer omfattende enn jeg trodde :rolleyes:

 

Det var ikke så enkelt som jeg trodde - nok anoder og bytte hver sesong så var alt i orden.... det var før jeg leste om landstrømmens farer, propeller som tæret bort på en sesong osv.

 

Men tilbake til ditt spørsmål - Metallenes Spenningsrekken (i saltvann) finner du f.eks. på

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Galvanic_series

 

og der ser du at sink er nesten nederst. Anoden "ofres" (oksyderer) i forhold til de edlere metaller som har et høyere potensiale og dermed ligger høyere oppe på spenningsrekken. Forutsetningen for at anoden skal virke er at disse er koblet sammen - mens sjøvann fungerer som en god katalytt.

 

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...