Jump to content

evinrude 25hk, 4 vinga propell, rett?


christian.no

Recommended Posts

heisann:)

 

Dette blir min første post på båtforumet:) hei til alle:)

Har et spørsmål.. min far har kjøpt seg en båt.. en askeladden ca 16 fot.. den gamle typen med en liten vindskjerm.. medfulgte en 25 hk evinrude.. 4 takter.. 96 modell..

noen som har peiling på hvor mange knop en sått båt ville gått med en sånn motor?

når jeg var med på en prøvetur syns jeg motoren gikk relativt lett.. uten noe turtall... og ikke over 20 knop..

la også merke til at det er fire blader på propellen.. er det vanlig?

det som egentlig er poenget her er at jeg syns båten gikk sugas dårlig.. og det er den slappeste motoren jeg noen gang har hørt..

har ikke sjekket noe med fjernstyringen..(les gasskontroll) for det var det ikke tid til..

noen som har noe formening om dette?

 

påforhånd takk:)

 

Christian

Link to post
Share on other sites

4-blader er ikke standard på denne. Båten burde gjøre ca. 22 knop med denne motoren og en standard propell... Ellers tror jeg maks motor her er 35 hk - og 26 knop..

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

4-bladeren er standard på evinrude 35hk 3-syl, det kan ha blitt tatt fra en slik, men du bør være obs på at de små evinrude 4-t (0-30hk) er noen drittmotorer, det meste går galt med disse og de ble derfor sluttet og importert og produksjonen opphørte.

 

Hadde selv en 6hk og en 8hk som vi har fortsatt, denne har mest sannsynlig defekte stempelringer og fyller olja med bensin, noe som resulterer i at den hiver olje ut av olje-utluftinga. Ville nok sjekket kompressjon på motor og tatt en generell test på den for og finne ut om den ytte optimalt.

 

Skroget på 16 foter fra askeladde har jeg ikke noe erfaring med, men skroget fra 14foteren som er mye mer vanlig, hadde ikke egnet seg for så stor motor, har en 9,9hk på en slik og den går serdeles dårlig med denne motoren, tror ikke du ville henta noe serlig ekstra fart på en 25hk f.eks. så det kan jo være at ikke du får utnyttet alle hk grunnet skrogformen.

 

Ellers ville jeg sjekket høyde motoren er montert i, turtall på motoren for og se om det er for liten eller for stor propell, og sjekke generelle ting som at du får fult gasspådrag på motoren når du gir fullt på fjernkontrollen.

Link to post
Share on other sites

Hadde en slik 3-syl 35hk som Csvirius henviser til - også en usedvanlig slapp motor. De 4-vingede propellene var også temmelig skrale saker, veldig tjukke og klumpete utforming på bladene - tålte ingen trim før de tok luft.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...