Jump to content

Bytte batterilader.


DMF

Recommended Posts

Min lader- Ladac IP 55 er vandret til de evige jaktmarker, og i den forbindelse skal den jo erstattes. Da er jeg litt forvirret, hva skal jeg velge?, kunne tenke meg og ikke gjøre noe med eksisterende kabler. Har kikket litt rundt og sitter med et intrykk av at Ladac er dyrt. Ser på Maritim noen som kanskje kan brukes.

Eks 1:

$ BATTERILADER GLOBAL 12 VDC 15 AMP

10430-02

Spenning inn: 230 VAC

Ladespenning: 12 VDC

Ladestrøm: 15 ampere

Anbefalt batt.kapasitet: < 600 Ah

Eks 2

NORDIC POWER 12V 20A 2-UTGANGER

10437-25

 

Har 2 x 110amp forbruk og 1 x 55 amp start

SPM

Hvor mange amp bør laderen ha?

Noen som har andre forslag til gode ladere?

Draco 2700 tricab.

Link to post

Vær forsiktig med de billigladerne med såkalt to kanaler. Min erfaring er at de har felles regulering, men at det bare ikke blir kontakt mellom batteriene. Resultatet er at det fulle startbatteriet får samme spenning som tomme forbruksbatterier.

Har selv en 30A Ladac på forbruk, og en 5A på start, og er fornøyd med det. De har galvanisk skille, noe jeg synes er greit.

Ellers så har Joerg mange fine ladere også.

Synes du bør ha 30-40A lader til forbruket. Om du skal lade alt i et, kommer litt an på hvordan ladefordeling du har ellers(for motor).

Bør også tenke på om du ønsker en lader som takler paralelt forbruk, og hvor mye. Jeg setter ofte på kjøla dagen før jeg drar, med et magasin av :drink: bokser. Da slipper jeg å dra ned batteriene med dette. :smiley:

Link to post

Ja jeg lurt også på CTEK, har surfet nettet i kveld. Fant en CTEK 200M på finn.no. Han skal ha 1200 for den, ubrukt i orginal embalasje. Skal ringe han i morgen, noe jeg bør spessielt spørre om?. Er CTEK 200M Kraftig nok. Har lest litt i erfaringsbasen og er stadig like forvirret. Ladac som gikk i stykker var på 10A.

Draco 2700 tricab.

Link to post
  • 1 måned senere...

3-trinns automatladere: Jeg ser for meg et mulig problem med at ladesyklusen starter opp-og-opp igjen for hver gang batteriet belastes med noen amp under lading, f.eks. når kjøleskapet starter opp. Det er ladere som skal takle dette (tåler "parallell belastning"). Må bety at ladesyklusen ikke endres når kjøleskapet starter, og at det ellers er uheldig at ladesyklusen startet opp igjen stadig vekk.

Når jeg har vært underveis et par timer og kobler meg opp mot landstrøm - inkl. lader, bør batteriet være toppladet, og ikke lenger nødvendig med 3-trinns lading? Da kan det vel være OK med en lader som leverer 13.8 volt stabilt, eller et vanlig spenningsanlegg, eller power supply.

Jeg har et power supply som leverer 13,8 volt og inntil 20 amp. Må kunne bruke dette slik som nevnt? Noen med synspunkter?

Link to post

"Når jeg har vært underveis et par timer og kobler meg opp mot landstrøm - inkl. lader, bør batteriet være toppladet, og ikke lenger nødvendig med 3-trinns lading? Da kan det vel være OK med en lader som leverer 13.8 volt stabilt, eller et vanlig spenningsanlegg, eller power supply."

 

Helt enig.

Flere ladere kan brukes som power supply på fast spenning eks. 13,8 volt. Jeg bruker selv en Waeco-lader 25 A som står på som nettdel med 13,8 volt fast når jeg ligger til landstrøm og batteriene allerede er toppladet. Synes dette er beste løsningen for å unngå overlading ved at laderen satdig går i lademodus eks. når kjøleskapet starter

 

Haba

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Jeg bruker selv en Waeco-lader 25 A som står på som nettdel med 13,8 volt fast når jeg ligger til landstrøm og batteriene allerede er toppladet. Synes dette er beste løsningen for å unngå overlading ved at laderen satdig går i lademodus eks. når kjøleskapet starter

Haba

Kan du med denne Waeco-laderen velge mellom fast spenning eller 3-trinns lading?. Evt. er det noen som vet om slike ladere finnes?

Link to post
Har du ikke en kjenning som kan litt om elektronikk? Kan være enkelt å finne feil slik at den kan repareres.

Ladac støper alt inn en noe epoxylignende. Umulig å reparere.

 

Ladere med 2 utganger har ikke så mye for seg da den ene (startbatt.) får lite å gjøre. Best med en kraftig lader med enkel utgang i kombinasjon med et BEP rele som kobler bankene sammen når laderen står på.

Link to post
Kan du med denne Waeco-laderen velge mellom fast spenning eller 3-trinns lading?. Evt. er det noen som vet om slike ladere finnes?

 

På Waeco-laderen kan du kan velge mellom 3 trinns lading eller fast 13,8 Volt utgangspenning.

Dersom du heller ønsker et rent power supply, har Permo noen rimelige utgaver. Du kan stille inn ønsket utspenning på disse, de er spenningsstabiliserte, men du går jo glipp av tre-trinns lademuligheten.

 

haba

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post

Hvorfor gjør dere det så vanskelig? :smiley:

 

Det finnes jo ladere som klarer å regulere hver utgang både helautomatisk og separat

og som virker fint som komplett strømforsyning og.

 

Det er ikke noe nytt og bare pga. at noen produsenter sliter med det, betyr ikke automatisk at det er et allminnelig problem.

 

Anbefalt "Becker-Løsning": Glem produkter som har problemer, gå over til produkter som ikke har problemer.

Så enkelt er det i livet og dette kaller man videre utvikling.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...