Jump to content

Hjelp/tips om sickling


Zach

Recommended Posts

Må sjaine opp skap og skuffer ombord, kanskje noen vegger også. Lakken har sett sine beste dager og må skrapes bort. Så ny lakk. Har brukt sickling. Noen med erfaringer som kan si noe om sicklingen må slipes (f.eks. brynes)? Virker som om den ikke er så skarp lenger etter å ha behandlet en dør, men mulig det bare kommer av at det virker sånn når lakken er fjernet. Bør jeg avslutte med sandpapir før ny lakkering?

 

Bilde av skapdør (bøk) og sickling:

doer_og_sickling.jpg

Link to post
Share on other sites

Må slipes under bruk. Viktig at alle sider er stilt i 90 graders vinkel til hverandre og slipt slik at kantene er nøyaktig rette og uten ujevnheter.

Brukes til siste finpuss av finere trearbeider etter sandpapirbehandling som etterlater seg fine «hår» på overflaten. Det kan også brukes til å skrape ned og fjerne tynne lag av lakk og maling.

kgt

Link to post
Share on other sites

Sett siklingen i ei skrustikke og bruk ei fin fil til å file med. Fil til du kjenner at fila "lugger". Ikke fjern gradene, det er de som gjør at siklingen tar. Gradene forsvinner under bruk, når de er borte er det på tide med ny filing. Det tar gjerne bare noen få minutter før siklingen må files igjen. Noen foretrekker å fila den slik at den blir innhul på midten. Måten man holder den på har også noe å si. Du vil kanskje finne det nyttig og følge denne linken: http://www.clcboats.com/shoptips/shoptips_...netscrapers.php eller bruke søkeord som "cabinet scraper", "woodworking", "tips".

 

May-Brith

Link to post
Share on other sites

Noen foretrekker å fila den slik at den blir innhul på midten.

May-Brith

 

Innhul på midten må bli helt feil.

Da vil jo kantene skjære ned i treverket.

Har brukt sikling mye, og en veldig liten bue opp på midten er nå min mening, altså det motsatte av "May-Brith" mener.

Ellers er jeg enig i det "May-Brith" sier.

Prøv deg frem selv.

Her er det sikkert mange forskjellige meninger ute å går.

Link to post
Share on other sites

Ja det er sikkert mange meninger. Jeg setter alltid siklingen opp med bryne. Jeg bruker både siklingen og bryna ganske mye og har ingen annen behandling av siklingen. Jeg synes at siklingen alltid gir bedre sluttresultat enn sandpapir - på treverk. Jeg bruker både grov og fin bryne. Jeg har aldri forsøkt å bruke fil på siklingen, antar at dette skaper grove kanter på siklingen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...