Jump to content

Hvordan bytte simmerring på PRM 140 gearkasse?


index

Recommended Posts

Før jeg monterer gearet over på min "nye" gamle motor, tenkte jeg å skifte tetninger på inn- og utgående aksel. Den utgående må skiftes, da den lekker. Den inngående er jeg mer usikker på, men det hadde vært greit å skifte denne også mens gearet likevel er løs. Men så var det dette med å få ut den gamle da! Den bakre er grei, denne sitter i en skrudd flens som kan demonteres slik at zimmerringen kan slås ut fra baksiden. Men den fremre er det verre med! Den har en ytterring av metall, og om den skal slås ut fra baksiden må gearet splittes, noe jeg ikke tar sjansen på å gjøre så lenge jeg ikke har en bedre grunn til det! Går det an å bare vippe denne ut fra utsiden, mens akslingen fortsatt er på plass? Har ikke lyst til å ødelegge den gamle uten at jeg er 100% på å få den ut uten at gearhuset må splittes....

 

Gearet det gjelder er forøvrig et PRM 140.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei.

Vil tro det går greit å få ut denne simmeringen uten å demontere noe.

Eg kjenner ikkje dette giret, men vanligvis kan simmeringer skiftes lett kun med å borre eit lite hull

på hver side av ringen, litt langt ute (i metallet) for så å skru inn ein treskrue. Bruk en vannpumpe tang rundt skruen og trekk ut simmeringen evt ein skrutrekker under tanga for å få mer kraft.

Lykke til!

Link to post

Jeg får vel prøve det da.. Regner med at den lar seg fjerne slik du beskriver. Problemet er at når jeg først har ødelagt den så må den ut uansett. og det kan jo være at den gamle holder også. Men det er vel bare å bite tenna sammen og sette i gang. Har jo ikke lyst på lekkasjer når motoren endelig er på plass i båten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Rapport: Gikk løs på oppgaven med en viss skepsis i dag. Borret to 3mm hull, skrudde i en skrue, festet en glidehammer til denne og ga den et par forsiktige kakk. Svupp, så stod jeg med ringen i hånden! Nesten skuffende enkelt, egentlig... Tok max 2 minutt fra jeg begynte å borre til ringen var ute! Tapet rundt splinesene på akslingen, smurte litt monteringspasta på den nye ringen og dunket den forsiktig på plass. deretter fikk svinghjulshuset seg en omgang med avfetting og høytrykkspyler, så nå blir det snart montering av gearet på motoren. Tenkte å lage meg en tralle til motoren når geret er på, slik at den lettere lar seg flytte rundt. Dette blir bra...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Sant det. Men det er nå litt greit at ting går lettere enn beregnet en gang i blant også da! Utfordringene står ellers i kø før båten skal på sjøen igjen til våren, så jeg blir uansett ikke arbeidsledig!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...