Lingefan Startet 28.Desember.2007 Del på Facebook Startet 28.Desember.2007 Noen som har erfaringer med slike båter? Skal ha en slik båt til en hytte i Kragerø, kun liggende som "reservebåt". Den MÅ være av den selvlensende utgaven og helst med "blått" skrog på siden. Den skal ikke ha styrekonsoll fordi den skal ligge på hodet på en brygge hver vinter. Hva slags motor er anbefalt på disse? (Maks motor). Tenkte på en Yamaha 25hk. Noen med erfaringer med båt og motorer på denne? Og så en annen viktig ting: Er de nyeste 385-modellene greie nok i sjøen? Jeg vet de ikke akkurat er en Musling i sjøen, men det er heller ikke poenget at den skal være. Er det slik at den er levelig i skroget nå (i forhold til tidligere)? Setter pris på tilbakemeldinger! PS! Har noen en slik til salgs er det bare å ta kontakt her inne. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Rune Braadland Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Er jo en fabelaktig fin og artig båt, men 25 Hk uten styrekonsoll er i mine øyne ganske drøyt. Båten tåler det sikkert, men det er etter min lille erfaring altfor mye. 15 eller 20 er mer enn nok synes jeg:-) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Var det ikke slik at Viksund har overtatt en del With former? 320 de selger ligner i hvertfal mye på Fin båt og jeg ville hatt en 9.9HK trimmet til 15hk. (Kommer litt an på hvor mange folk dere skal være i båten). Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Skal ha en slik båt til en hytte i Kragerø, kun liggende som "reservebåt". Den MÅ være av den selvlensende utgaven og helst med "blått" skrog på siden. Da må du Viksund kopien... Den har mye dårligere skrog enn orginalene. Da mener jeg sjømessig, kvalitet vet jeg ikke noe om. Men alt var jo bedre før i følge de gammle.. Jeg har mye erfarling med orginalen, men ikke så mye av Viksunden. Kun 10 foteren jeg har kjørt av den. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sløkkas Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Har også hørt at Viksundbåtene ikke har helt det samme skroget som de orginale Withene Sitér dette innlegget Link to post
Donald2 Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Tror withene slår ganske mye i bølger fordi de har så flat bunn.. Og vist du skal ha 25 hk ville jeg annbefalt rattstyring.. men båtene blir ganske tunge på hekken med en 25 så jeg ville gått for en 9,9.. skrudd opp.. ;) Sitér dette innlegget <M/S Skipper har endret navn til Donald2.> Link to post
Seilaren Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Den slår ganske kraftig hvis du kjører feil. Altså slakker ned til halvplan i bølgene, det er det samme som selvpining... På plan glir de font over de fleste bølger. Jeg tror det er dette Viksond har forsøkt og gjøre noe med. Jeg hadde både 15hk og 20hk motorer på min with. Den hadde fin toppfart med 15 hk, men var treg i plan, og spesielt når båten var tungt lastet. Med 20hk var den rask på plan med 4 voksne ombord og hadde en vannvittig toppfart. Meget god båt, ambefaler den på det sterkeste Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Lingefan Svart 28.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 (redigert) Takk for mange gode innspill. Men finnes egentlig With 385 som selvlensende uten styrekonsoll? Båten skal være en 4. båt i rekken av hyttebåter og det er et rimelig bestemt behov den skal dekke: kun som en slags mellombåt som ikke skal være tyngre enn at den kan legges opp på bryggen (helst snus rundt). Den skal erstatte en Selco 13 og helst ikke veie mer enn 160kg. Ingen styrekonsoll er ønsket. Likevel skal den gå i 20-25 knop med 2-3 pers i. Altså bør det vel være 25hk (hehe). De gamle With-skrogene er jeg ikke fan av overhodet, men jeg mener å ha sett selvlensende With 385 som har det litt nyere og forbedrede skroget? Eller er jeg helt på jordet nå? Noen som har andre alternativer (som er lett å selge igjen dersom det er nødvendig). Redigert 28.Desember.2007 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Sløkkas Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Jeg tror Viksund utgavene er selvlensene. Men jeg vil ikke kalle skroget forbedret, snarere tver imot. Men smaken er som baken Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 28.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Mulig jeg spør dumt, men hvordan er skroget forandret egentlig? Har det blitt bedre i krapp sjø? Spruter mer eller mindre? Mer stabilt og dårligere i sjøen, eller hvordan er det? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Ingar Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Hva som egentlig er status når det gjelder With er ikke lett å finne ut av, det er to aktører: http://www.viksund-smallboat.no og http://www.withboat.com Viksund lager ikke 385, men jeg mener Withboats hadde den på programmet. De nye modellene har en omarbeidet innerliner. Dørken er hevet for å gjøre de ordentlig selvlensende. Men at skroget er endret er nytt for meg. 20-30hk passer best på denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Virker som det er litt turbulent hos With Boats for tiden. Har selv en With 442 som er produsert i Lithauen. Har prøvd å komme i kontakt med With Boats, men det ser ut som De foreløpig har gått" under jorden". Tidligere i høst hadde De en web. side med bilde av 385, men dette er fjernet. De hadde en info om at De ville komme med en ny forhandlerliste i løpet av 2007-2008. Tidligere har det vært opplyst at Viksund tapte rettsaken om navnet With Boats. Sitér dette innlegget Link to post
Sløkkas Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 (redigert) Det siste jeg hørte, var at de orginale formene er solgt til en privatperson. Og både skipsplast og viksund har mistet lisensen til å produsere båtene. Men de orginale er for dyre å produere til at det lønner seg å bruke dem. Hva denne personen som har formene gjør er uvisst. Jeg kan hverken garantere eller dokumentere min påstand, men dette har jeg blitt fortalt. Redigert litt "sløkk" formulering Redigert 28.Desember.2007 av Sløkkas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Men de originale båtene blir produsert i Lithauen, hvis de ikke har blitt stoppet nå? Kan muligens være det som er problemet at web sider og With boats ikke er oppegående på nettet.? Godt mulig at du har rett i dine påstander `Sløkkas`. Sitér dette innlegget Link to post
Sløkkas Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 (redigert) Jeg trodde ikke de orginale formene hadde vært i bruk siden skipsplast hadde dem for noen år siden. Det er vel Viksund som produserer i Lithauen? Og de bruker jo ikke de orginale formene lengre. Tror han som kjøpte de orginale formene var en ung grunder som eier noen skitrekk Mye rart i verden. Redigert 28.Desember.2007 av Sløkkas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 hmm, With båtene er en så viktig del av båthistorien her i landet at det hadde vært intr. å kommet til bunns i denne saken. Mange spørsmål man kan stille seg. Jeg trodde at det var formene fra KMW/Skipsplast som var utgangspunktet for de nye modellene. Synes også det virker veldig rart at både Viksund og Withboats tilsynelatende bruker de samme nye formene. Hvis dette stemmer, hvor stammer de ifra? Og hvem sitter egentlig på produksjonsrettighetene? Bror Withs arvinger? Fulgte rettighetene med formene? Sitér dette innlegget Link to post
Sløkkas Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Og hvem sitter egentlig på produksjonsrettighetene? Bror Withs arvinger? Fulgte rettighetene med formene? Jeg tror det er her problemene ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 29.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Mye interessant dere kommer opp med her nå. Leste på www.vimenn.no det samme som Chagal hadde blitt fortalt, nemlig at formene er solgt til en privatperson. Det stod svært lite mer enn dette på vimenn også. Chagal mener det finnes 385 i selvlensende utgaver, og siden de har blitt produsert inntil såpass mulig (antakeligvis) så bør det jo finnes håp for meg å finne en slik 385 som passer perfekt til 25hk Yamaha :-) Gir ikke helt opp enda! Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
chagall Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 http://www.baxcom.com/jmgmarine/Default.asp?Page=29 Se link vedrørende With 385. (Jmg Marine) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 29.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Se der ja! Nå nærmer vi oss her! Gjenstår bare å finne ut om denne versjonen ble levert uten styrekonsoll (må kunne snu den rundt på hodet på bryggen hver vinter). Håper også at den veier noen kg mindre uten den store flotte styrekonsollen. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Robbern Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Klinker meg på her. With er kjepefine hyttebåter/ungdomsbåter. Jeg ville anbefalt 20 HK på den, 9,9/15 blir litt i det minste laget hvis du har med et par folk.. Men absolutt en flott båt med 15 HK og! Sitér dette innlegget Robin Antonsen, 14 år. Seaflyer Yamaha 9,9F m/cleaver Yamaha 9,9D -------------------------- Racing i klasse T-250 www.AP-Home.tk Link to post
Ingar Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Gjenstår bare å finne ut om denne versjonen ble levert uten styrekonsollHvis du ser på konstruksjonen av den aktre delen så vil denne båten neppe være egnet til å kjøre med spak. (Høy "vegg" foran motoren)En annen sak er at det ikke er behov for å snu en båt som er selvlensende. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 30.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 Det er sant, Ingar. Men da må man dekke over med pressenning, det er jeg ikke vant med på båten den skal erstatte. Jaja, får kanskje bite i det sure eplet og kjøpe en med konsoll og skikkelig motor....! Hvorfor ikke en Musling 370 eller 430 med 40-50 hk når vi først er i gang. De er jo selvlensende på en halvveis måte (vann til et visst nivå inne i båten slik at det holder seg i "sjakk", og renner ut ved å kjøre i halvplan). Da får man jo skikkelig sjøbåt også... Hmmm.... litt vanskelig situasjon dette altså! Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.