Jump to content

Skal ha With 385 (selvlensende)


Lingefan

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med slike båter?

 

Skal ha en slik båt til en hytte i Kragerø, kun liggende som "reservebåt". Den MÅ være av den selvlensende utgaven og helst med "blått" skrog på siden.

Den skal ikke ha styrekonsoll fordi den skal ligge på hodet på en brygge hver vinter.

 

Hva slags motor er anbefalt på disse? (Maks motor). Tenkte på en Yamaha 25hk. Noen med erfaringer med båt og motorer på denne?

 

Og så en annen viktig ting:

Er de nyeste 385-modellene greie nok i sjøen? Jeg vet de ikke akkurat er en Musling i sjøen, men det er heller ikke poenget at den skal være. Er det slik at den er levelig i skroget nå (i forhold til tidligere)?

 

Setter pris på tilbakemeldinger!

 

PS!

Har noen en slik til salgs er det bare å ta kontakt her inne.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Skal ha en slik båt til en hytte i Kragerø, kun liggende som "reservebåt". Den MÅ være av den selvlensende utgaven og helst med "blått" skrog på siden.

 

Da må du Viksund kopien...

Den har mye dårligere skrog enn orginalene. Da mener jeg sjømessig, kvalitet vet jeg ikke noe om. Men alt var jo bedre før i følge de gammle.. :lol:

 

Jeg har mye erfarling med orginalen, men ikke så mye av Viksunden. Kun 10 foteren jeg har kjørt av den.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Den slår ganske kraftig hvis du kjører feil. Altså slakker ned til halvplan i bølgene, det er det samme som selvpining... :smash:

På plan glir de font over de fleste bølger.

 

Jeg tror det er dette Viksond har forsøkt og gjøre noe med.

 

Jeg hadde både 15hk og 20hk motorer på min with. Den hadde fin toppfart med 15 hk, men var treg i plan, og spesielt når båten var tungt lastet. Med 20hk var den rask på plan med 4 voksne ombord og hadde en vannvittig toppfart.

Meget god båt, ambefaler den på det sterkeste :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innspill.

 

Men finnes egentlig With 385 som selvlensende uten styrekonsoll?

 

Båten skal være en 4. båt i rekken av hyttebåter og det er et rimelig bestemt behov den skal dekke: kun som en slags mellombåt som ikke skal være tyngre enn at den kan legges opp på bryggen (helst snus rundt). Den skal erstatte en Selco 13 og helst ikke veie mer enn 160kg. Ingen styrekonsoll er ønsket. Likevel skal den gå i 20-25 knop med 2-3 pers i. Altså bør det vel være 25hk (hehe).

 

De gamle With-skrogene er jeg ikke fan av overhodet, men jeg mener å ha sett selvlensende With 385 som har det litt nyere og forbedrede skroget? Eller er jeg helt på jordet nå?

 

Noen som har andre alternativer (som er lett å selge igjen dersom det er nødvendig).

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Hva som egentlig er status når det gjelder With er ikke lett å finne ut av, det er to aktører:

http://www.viksund-smallboat.no og http://www.withboat.com

 

Viksund lager ikke 385, men jeg mener Withboats hadde den på programmet.

De nye modellene har en omarbeidet innerliner. Dørken er hevet for å gjøre de ordentlig selvlensende. Men at skroget er endret er nytt for meg.

20-30hk passer best på denne båten.

Link to post
Share on other sites

Virker som det er litt turbulent hos With Boats for tiden. Har selv en With 442 som er produsert i Lithauen.

Har prøvd å komme i kontakt med With Boats, men det ser ut som De foreløpig har gått" under jorden".

Tidligere i høst hadde De en web. side med bilde av 385, men dette er fjernet. De hadde en info om at De ville komme med en ny forhandlerliste i løpet av 2007-2008. Tidligere har det vært opplyst at Viksund tapte rettsaken om navnet With Boats.

Link to post
Share on other sites

Det siste jeg hørte, var at de orginale formene er solgt til en privatperson. Og både skipsplast og viksund har mistet lisensen til å produsere båtene.

Men de orginale er for dyre å produere til at det lønner seg å bruke dem.

 

Hva denne personen som har formene gjør er uvisst.

 

Jeg kan hverken garantere eller dokumentere min påstand, men dette har jeg blitt fortalt.

 

Redigert litt "sløkk" formulering :wink:

Redigert av Sløkkas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg trodde ikke de orginale formene hadde vært i bruk siden skipsplast hadde dem for noen år siden.

 

Det er vel Viksund som produserer i Lithauen? Og de bruker jo ikke de orginale formene lengre.

 

Tror han som kjøpte de orginale formene var en ung grunder som eier noen skitrekk :crazy: Mye rart i verden.

Redigert av Sløkkas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hmm, With båtene er en så viktig del av båthistorien her i landet at det hadde vært intr. å kommet til bunns i denne saken.

Mange spørsmål man kan stille seg. Jeg trodde at det var formene fra KMW/Skipsplast som var utgangspunktet for de nye modellene.

Synes også det virker veldig rart at både Viksund og Withboats tilsynelatende bruker de samme nye formene. Hvis dette stemmer, hvor stammer de ifra?

Og hvem sitter egentlig på produksjonsrettighetene? Bror Withs arvinger? Fulgte rettighetene med formene?

Link to post
Share on other sites

Mye interessant dere kommer opp med her nå. Leste på www.vimenn.no det samme som Chagal hadde blitt fortalt, nemlig at formene er solgt til en privatperson. Det stod svært lite mer enn dette på vimenn også.

 

Chagal mener det finnes 385 i selvlensende utgaver, og siden de har blitt produsert inntil såpass mulig (antakeligvis) så bør det jo finnes håp for meg å finne en slik 385 som passer perfekt til 25hk Yamaha :-)

 

Gir ikke helt opp enda!

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Klinker meg på her. With er kjepefine hyttebåter/ungdomsbåter. Jeg ville anbefalt 20 HK på den, 9,9/15 blir litt i det minste laget hvis du har med et par folk.. Men absolutt en flott båt med 15 HK og!

Robin Antonsen, 14 år.

Seaflyer

Yamaha 9,9F m/cleaver

Yamaha 9,9D

--------------------------

Racing i klasse T-250

www.AP-Home.tk

Link to post
Share on other sites

Det er sant, Ingar. Men da må man dekke over med pressenning, det er jeg ikke vant med på båten den skal erstatte.

 

Jaja, får kanskje bite i det sure eplet og kjøpe en med konsoll og skikkelig motor....!

 

Hvorfor ikke en Musling 370 eller 430 med 40-50 hk når vi først er i gang. De er jo selvlensende på en halvveis måte (vann til et visst nivå inne i båten slik at det holder seg i "sjakk", og renner ut ved å kjøre i halvplan). Da får man jo skikkelig sjøbåt også...

 

Hmmm.... litt vanskelig situasjon dette altså!

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...