Jump to content

Montering av Skottbekledning.


Terje

Recommended Posts

Har gjort den jobben flere ganger , men jeg hadde aldrig brukt den med skumgummi bak .Men det er jo en smak sak , men den tykke skottbekledninga fra Sleipner er kjempe ,isolerer også den . Men som det er sagt her , søk og du finner massevis om dette .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har jobbet endel med omtrekking med bruk av skai. Det er flere utfordringer. En ting er selve limet. Jeg brukte spraybasert lim på begge flater. Dette ga umiddelbar heft etter ca 10 min. Dernest er det behandlinge av hjørner. Her trakk jeg av gummi under selve bekledningsmaterialet. En tredje utfordring er sveisingen mellom flater. Her brukte jeg et lim som "kokte" bekledningen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Nå er skai med lukkede celler inkjøpt, og alle plater etc.som skal trekkes er rengjort for nytt belegg. Kjpte Fein multimaskin, gikk som en lek å få det av.

Hvordan påfører dere limen, med rulle ? Kontaktlim eller gulvlim ?

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nå er skai med lukkede celler inkjøpt, og alle plater etc.som skal trekkes er rengjort for nytt belegg. Kjpte Fein multimaskin, gikk som en lek å få det av.

Hvordan påfører dere limen, med rulle ? Kontaktlim eller gulvlim ?

 

Jeg har trukket om 2 båter.

Sist brukte jeg Casco gulvlim som jeg la på med rulle på store flater og pensel langs kanter, hadde stor suksess med det.

Jeg har også gått over til trekk med skumgummi (ikke lukkede). Det er greit å bruke med lukkede celler på paneler etc, men på skroget som ofte er ujevnt blir det ikke pent.

Med skumgummi derimot blir det helt slett og pent. Ok, det er kortere levetid på denne typen men det holder alle de årene både jeg skal ha båten og mest sannsylig holder det for neste mann også.

Det viktigste er å ikke bruke lim som "spiser" opp skummet.

Link to post
Share on other sites

Hvordan påfører dere limen, med rulle ? Kontaktlim eller gulvlim ?

Spørs jo på hvor store flater du vil ta av gangen ,jeg bruker den taggete sparkel saken . Skal du lime på skai nå, bør det være varmt i rommet du skal jobbe i . Står båten ute , trur jeg du vil få problemer med å få dette pent . Spørs jo på hviket lim du skal bruke ,men sitter som regel dårlig hvis det er kaldt ute da du ikke for skotta varme nok . Selv om du har det varmt å godt inne i båten , det er min erfaring . På snekka lima jeg på vinteren og det løsna mange plasser , båten jeg har nå sitter det godt .Her brukte jeg vanlig våtroms lim.

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ja, er klar over det, så jeg har bedt kona vaske gulvet, så er jeg klar. :crazy:

Godt å ha snille koner , tok med meg trappetrinna til FB idag .Ligger i stua her , da klarer jeg flere strøk i døgnet også slipper jeg å ha dem i veien ombord .Skal jo god arbeidsplass og stua er en fin plass , fin og rein plass til lakkjobb og lime skai på plater :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke bare tannsparkle underlaget med en myk MS.polymer da, så slipper du tenke på å lukke porene i det hele tatt. Uansett, hvis du skal prime under et lim så finnes det spesialprimere til dette. Gjør en prøveliming først som du lagrer i en uke. Det er ikke alle primere/lim som går sammen...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...