Jump to content

Vannvarme i seilbåt


xbox

Recommended Posts

Kommer til å koble dette i paralelle kurser, med vifteløse konvektorer fra UWE. Det er god plass til konverktorer rudt i hele båten.

Det er en sinnsyk pris på konvektorene fra UWE, noen som vet hvor jeg kan få kjøpt disse biligst mulig.

Som jag sagt tidigare så försök hitta en skrot för bussar. Där kan man hitta UWE-konvektorer som sitter i många bussar. Tänk på att de har kopparrör (22mm för p90). Det är inte lämpligt att blanda dessa med en värmare av annat material (Al)

Link to post
Som jag sagt tidigare så försök hitta en skrot för bussar. Där kan man hitta UWE-konvektorer som sitter i många bussar. Tänk på att de har kopparrör (22mm för p90).

Jobbet i ungdommen (midten av 80 tallet) litt ferier/helger hos Toyota importøren. Jobben bestod bl.a. å bygge om varebiler til minibusser.

 

Der hengte vi opp 'ekstra varmeapparat' under den midterste seteraden i bussen. Denne var svært enkel å installere, fylle og lufte, men det var litt av en kloss.. Tok opp størstedelen av plassen under setet.

 

Men, har man plass til en sånn under sittebenken (eller kanskje den kunne gå inn i stammen til bordet f.eks) så kan det være verdt å kikke inn i en HiAce minibuss (og sikkert andre merker også) som måtte stå på en bilopphugging.

 

Sitter fast med fire skruer, to slangeklemmer og to kabelsko. Enkel å fjerne.

S/Y Surprise

Link to post

Vannbåren varme i båt, ja. Om noen montere en skottekjele m/skorstein og radiatorer i båten sin, så tenker en, ja det var litt av en orginal, heh he.

Men når mange tenker på det samme, da har vil Ola/Per effekten gående. BåtOla gjør noe ned i båten og BåtPer vil ikke være dårligere. Trender i båtlivet kalles det vist. Vannbåren varme er 1800-talls teknologi.

Varmeenergien overføres via flere medium og tapet + reguleringstregheten er stor. At en i hus på lar vannet gå i plastrør, en spiker fra katastrofe, og med særlig dårlig varmelederevene, er nå en historie for seg, og dette blir ikke noe mer effektivt og bedre i en båt. Derimot bruker en overskuddsvarmen(kjølevannet) fra motoren vil det ha mening.

Det mest effektive og energiøkonomiske oppvarming er direkte fra et el.varmelement til luft, dvs en god gammel varmeovn. Sper en på med en vifte kan det være bra. Personlig gjør jeg som bliss X dersom jeg trenger rask oppvarming, det funger svært bra.

Det som skremmer meg i denne trenden er energiforbrukt enten en snakker om olje eller el. Jeg tenker de fleste ser at dette bli galemattias dersom båter i opplag skal ligge med komforttemperatur året rundt, og at en på toppen benytter mest mulig ineffektiv oppvarming. Særlig her på Østlandet hvor båtsesongen i praksis ligger i fellesferien , mens de som er velsignet med Golfstrømme, dvs Vestlandet og nordover, i noen tilfeller har båtsesong året rundt og trenger noe ekstra varme i båten.

 

En kan vel spørre seg om komfortbehovet i båten begynner å ta litt av - hva med en båtformet stressless foran peisen og laptopen m/BP på fanget. Bra og billig erstatning. :newyearsign:

Link to post
Guest Avmønstret#

Du har noen små poeng ifht det å overføre energi fra ett medium til ett annet, og energitapet med det.

Men syns du bommer på resten. Hvis man får en økt komfort i båt, og bruker den mer, så vil jeg mene at det er en klar nettogevinst miljømessig.

 

All alternativ fritidsaktivitet vil normalt føre til større utslipp enn bruk av båt (med unntak for enkelte båttyper da). Vil vel tro man fort kan bruke mer strøm/energi ved å være hjemme en helt i steden for å være i båten?

 

Typisk så vil da to personer bruke feks 3-5 kwt på oppvarming i en båt om vinteren. Hvis de sitter hjemme i godstolen, med BP på fanget, hvor mange kwt bruker man da? Ikke få... Bare å skru ned temperaturen noen få grader i huset, før man løfter seg ut av godstolen, og drar til båten, så er antagelig hele oppvarmingen i båten tjent inn før du kommer deg hjem igjen.

 

Og hvis man bestemmer seg for å dra på fjellet i stedenfor, kjører en haug med mil, fyrer med ved i den gamle vedovnen, eller peisen. Eller tar en storbyferie, sydentur?

 

Om man skal gjøre noe miljønyttig i 2008 så anbefaler jeg alle å etterspørre "ren strøm" fra sin størmpusher. Da kjøper man strøm som kommer fra rene kilder, typisk vannkraft, og man kjøper ikke strøm fra kullkraftverk osv. Om ikke strømpusheren har noe tilbud om ren strøm, så bytt. (Feks. Ustekv..... har ren strøm). Ved årlig forbruk på 20 000kwt koster det ca 70,- ekstra i året. Det er billig samvittighet det :-)

 

Godt nytt år!

Link to post
Varmeenergien overføres via flere medium og tapet + reguleringstregheten er stor. At en i hus på lar vannet gå i plastrør, en spiker fra katastrofe, og med særlig dårlig varmelederevene, er nå en historie for seg, og dette blir ikke noe mer effektivt og bedre i en båt. Derimot bruker en overskuddsvarmen(kjølevannet) fra motoren vil det ha mening.

Det mest effektive og energiøkonomiske oppvarming er direkte fra et el.varmelement til luft, dvs en god gammel varmeovn. Sper en på med en vifte kan det være bra. Personlig gjør jeg som bliss X dersom jeg trenger rask oppvarming, det funger svært bra.

Hvor blir det av tapet med bruk av vannvarme for oppvarming? Så lenge varmen forblir i deler av båten vi ønsker å holde varm betyr dette ingenting. Når det gjelder vannvarme i hus og plastrør er dette den mest økonomiske måten å varme opp et hus på, eneste minuset er tregheten i reguleringen.

 

Når gulvet er oppvarmet kan en senke romtemperaturen med en til to grader uten at vi opplever rommet som kaldere, dette gir en stor gevinst på energiforbruket og plastrør som er støpt ned i armert betong har ikke problemer med spiker.

Ligger rørene i etasjeskillere av tre vil kun spiker slått ned i gulvet være en fare, men størstedelen av gulv som blir lagt i dag er flytende og krever ikke spikring eller annen innfesting og i værste fall er ikke en lekkasje nødvendigvis katastrofal.

 

Ved bruk av ett vannvarmesystem i båt kan en veksle på bruk av motor, strøm og dieselbrenner til oppvarming av vannet, i tillegg gir det varmt vann til forbruk. Inget annet system gir like mange fordeler som ett vannbasert anlegg, det største minuset er alt arbeidet med innstallasjon og kostnadene.

MVH Chrian

Link to post
Guest Avmønstret#
. Når det gjelder vannvarme i hus og plastrør er dette den mest økonomiske måten å varme opp et hus på, eneste minuset er tregheten i reguleringen.

 

Treghet i reguleringen og effektiv styring av oppvarming henger vel ikke helt i sammen? Kan ikke skjønne at det er økonomisk (i hus). Og har ikke svenskene gått bort fra å gi støtte til vannbåren varme fordi det er dyrt og uøkonomisk?

 

Komforten er jo god, på linje med varmekabler, men hvilke fordeler er det ifht. varmekabler forøvrig?

Link to post
Hvor blir det av tapet med bruk av vannvarme for oppvarming? Så lenge varmen forblir i deler av båten vi ønsker å holde varm betyr dette ingenting. Når det gjelder vannvarme i hus og plastrør er dette den mest økonomiske måten å varme opp et hus på, eneste minuset er tregheten i reguleringen.

 

Ved bruk av ett vannvarmesystem i båt kan en veksle på bruk av motor, strøm og dieselbrenner til oppvarming av vannet, i tillegg gir det varmt vann til forbruk. Inget annet system gir like mange fordeler som ett vannbasert anlegg, det største minuset er alt arbeidet med innstallasjon og kostnadene.

 

 

Engergi forsvinner ikke, men her snakker vi om varmeoverføringer mellom flere medier hvor disse (plast, tre ) også har en ekstrem dårlig varmeledningsevne. En svært uøkonomisk måte å vareme opp et hus på, men en kan få behagelig gulvtemperatur, det er faktisk den eneste fordelen.

 

I båt kan en vel veksle på ulike varmekilder uten å gå via vann - hvilken fordeler ? Den må vel helst ligge hos dem de som prøver å selge dette. Men å koble motorens kjølevann over på en varmeveksler er bra gevinst, særlig på en relativ enkel båtdieselmotor - det vil f.eks. være lite å hente på en moderne bilmotor, dvs lite energi går ut i kjølevannet.

 

En anne sak er at det er mulig å legge vannbåren varme i en båt, og skulle jeg til Grønnland, Svalbard eller drive fiske, da vil jeg ha vurdert det selv om det er lite effektivt og dyrt i forhold til annen varme. Det er selvfølgelig behagelig med radiatorer i alle rom når en er i polare strøk. Men ut fra det jeg har forstått de fleste turbåter i opplag i snitt 8 mnd i året og beveger rundt i hovedsak i fellesferien. Da kan en vel undres på når slike varemanlegg egentlig skal brukes.

Link to post
Treghet i reguleringen og effektiv styring av oppvarming henger vel ikke helt i sammen? Kan ikke skjønne at det er økonomisk (i hus). Og har ikke svenskene gått bort fra å gi støtte til vannbåren varme fordi det er dyrt og uøkonomisk?

 

Komforten er jo god, på linje med varmekabler, men hvilke fordeler er det ifht. varmekabler forøvrig?

 

Fordelen kommer først når du bruker en varmepumpe, biomasse eller solen til å varme vannet, varmepumpe er den enkleste løsningen for flertallet i nord europa.

Forbrenning av ulike typer biomasse krever enten automatisk mating av flis eller pellets, altenativt store vanntanker for lagring av energi, begge krever mye plass for innstallasjon av anlegget og er derfor uegnet for mange.

Vannbåren varme isolert sett er ikke økonomisk på noen måte, det er hvordan en varmer vannet som er avgjørende, når varmen blir fordelt gjennom gulvet oppnår du en gevinst ved at romteperaturen kan senkes i forhold til radiator eller konvektor.

Når en så kombinerer ett varmegjennvinningsanlegg med gulvvarme kan en bruke vannelementet i gjennvinningsanlegget til å regulere romtemperaturen på døgnbasis da dette ikke er gjennomførbart med vannrør nedstøpt i betong.

MVH Chrian

Link to post

Jeg tror det blir avsporing å hevde at vannvarme har større energitap enn luftvarme.

Selv har jeg vannvarme fordi jeg har prøvd alternativene over flere år.

 

Siden alt vannet går tilbake til brenneren og bare konstant re-varmes, er jeg rimelig sikker på at energitapet blir mindre.

 

Det jeg opplevde med luftvarmerne, var at de hele tiden måtte varme opp kald luft som ble sendt utenfra og inn i båten.

Vannvarmeren re-varmer lunkent vann hele tiden, ingen luft byttes ut med kald. Vifter/konvektorer varmer opp samme luft som sirkulerer INNE i båten.

 

Vi har i alle fall aldri opplevd mer behagelig varme i våre båter.

 

Vannvarme i seilbåt

 

Godt nytt ÅR! :newyearcheers:

Link to post
Fordelen kommer først når du bruker en varmepumpe, biomasse eller solen til å varme vannet, varmepumpe er den enkleste løsningen for flertallet i nord europa.

Varmepumpe ja det høres bedre ut. Og kunne noe som driver i faget konstruere en varmepumpe for båtbruk så vil det også kunne svinge av vannbåren varme i båt. Og mye ligger til rette for det. En kunne veksle med sjøvannet i steden for luft, som vil gi bedre effekt. En utfordring for 2008.

Nå skal skal på fest og bruke opp egen energi - Godt nyttår igjen :fireworks1::newyearsign::fireworks2:

Link to post

Her er mine erfaringer med vannbåren varme i min Bavaria 39:

Anlegget er basert på inspirasjon fra Rune i "Amalie".

Varmeprodusenter er en Eberspächer 5 KW varmer, varmtvannsbereder med 750 W 220V element og motorvarme via en varmeveksler.

Varmeuttak er 7 stk. konvektorer (Silencio FAI) der viftene er byttet til en støysvak, regulerbar type.

Systemet har 2 år på nakken nå, og jeg er meget fornøyd med det. Jeg har tenkt å forbedre varmtvannsberederen, da den er treg til å veksle varmen. Det tar litt for lang tid å varme vannet synes jeg og om sommeren er det varmt vann til dusj og oppvask som er "hovedproduktet". Berederen trenger nok et par meter rør til i varmeslyngen.

 

Mer info kan leses her:

http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=6478

Link to post
Her er mine erfaringer med vannbåren varme i min Bavaria 39:

Anlegget er basert på inspirasjon fra Rune i "Amalie".

Varmeprodusenter er en Eberspächer 5 KW varmer, varmtvannsbereder med 750 W 220V element og motorvarme via en varmeveksler.

Varmeuttak er 7 stk. konvektorer (Silencio FAI) der viftene er byttet til en støysvak, regulerbar type.

Systemet har 2 år på nakken nå, og jeg er meget fornøyd med det. Jeg har tenkt å forbedre varmtvannsberederen, da den er treg til å veksle varmen. Det tar litt for lang tid å varme vannet synes jeg og om sommeren er det varmt vann til dusj og oppvask som er "hovedproduktet". Berederen trenger nok et par meter rør til i varmeslyngen.

 

Mer info kan leses her:

http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=6478

 

Hvorfor valgte du konvektorer med vifter?. Jeg ønsker å ha et anlegg som er så roligt som muligt. Har planer om å kun bruke konvektorer uten vifter, men ser at dem fleste har med.

Link to post

Jeg har vifter bak hver konvektor, men har koblet de via termostater. Dvs at de går kun ved behov for dem.

Det betyr veldig lite lyd, og langt mindre enn de luftvarmerne vi har hatt.

 

Når det gjelder varmtvannsbereder, så valgte jeg en liten 20 liter slim-bereder. Den tar det kun 15 - 20 min å få glovarmt vann i, og jeg har testet diverse tilkoblinger før jeg valgte en endelig løsning.

 

Den er koblet i serie direkte etter brenneren nå, og det fungerer suverent.

Link to post

Min Webasto har en sløyfe innom varmtvannstanken og en innom babord motor,har to Silenciovifter med to hastigheter + en PC vifte bak radiatoren i Silencioen. I tillegge en vann/luft varmeveksler fra Norpart i hvert skrog alle, viftene har egne av/på brytere. Når jeg skal ha hurtig oppvarming av båten kjøres alt på fullt.

Det er ganske strømkrevende, så når termostaten er fornøyd med innetemp holder det fint med den lille PC viften og den varmen som kommer fra uisolerte varmtvannslanger.Har med vilje ikke isolert vannslangene der jeg vil ha varme,egentlig er det like greit å legge opp uisolerte varmtvannslanger istedet for radiatorer.

Det er enkelt å legge opp tynne vannslanger rundt omkring i stedet for klumpete radiatorer og tykke luftkanaler.

Når motoren er igang brukes overskuddvarmen så det blir fin lunk i båten.

Hvis Webastoen har gått om morgenen er motoren god og varm før første start. Alle glødepluggene la av sist høst - etter 10 minutter med Webastoen i gang hadde motoren såpass varme at den startet uten problemer.

Har over 30 meter vannslanger rundt omkring i min katamaran,det greier sirkulasjonspumpen i varmeren uten problemer.

Link to post

Styring av varmen er enklere med konvektorer med vifter. Siden jeg har isolert slangene, "lekker" det ikke noe ærlig varme ut fra anlegget og jeg kan ta ut varme der jeg vil ha den. Jeg kan nesten kjøre bastuvarme på badet, ha 20 grader i salongen men samtidig ha det kaldt i akterkabinene (liker å ha det kjølig når jeg sover). Det blir noe mer strømforbruk, men viftene tar ikke mer enn ca. 0,1 A hver seg og de er også trinnløst regulerbare.

Viftene støyer litt, men det er å leve med.

Link to post

Ang. beredere:

Berederen som Bavaria har installert er en QL på ca. 25 liter. Jeg har koblet den i serie med varmeren.

Snakket med en svenske med samme bereder. Han hadde splittet denne og gjort den større og fortalte at det kun er en liten U som utgjør varmesløyfen i berederen. Det skulle vært noen meter rør for å få en rask oppvarming av vannet. Det tar over en halvtime å få temperaturen opp i 50 grader. Dieselvarmeren går på halv fart og stopper innimellom - bereder klarer ikke å ta unna varmen.

Redigert av thov (see edit history)
Link to post

Jeg har denne på 20 liter, og den er faktisk rykende varm etter 15 - 20 min. Vet ikke hvor stor sløyfe det er inni. Men utrolig effektiv.

100_9479.JPG

 

Fordelen med liten bereder, er at mindre mengder vann blir hurtigere varmt. Om det er til oppvask eller dusj, så er det plenty - og desto raskere med ny runde.

Link to post

Etter det jeg har sett av sprengtegninger på Quick, så består varmesløyfen de bruker av flere runder med rør.

Sikkert et bra valg Rune. Jeg får ta ut og operere min bereder snart. Leste også om et annet problem med QL-varmeren:

En annen ting: Jeg isolerte slangene med standard rørisolering av skumplast kjøpt på OBS. Det ble ryddig, rimelig og bra. Lett å tre de på slangene.

Redigert av thov (see edit history)
Link to post

Til de som hevder at det er større varmetap i vannbåren varme enn andre systemer, hvor blir det av varmen? I løfge gods gamle Isac Newtotn og hans 1. lov så kan ikke engergi hverken forsvinne eller oppstå av seg selv.... Så jeg skjønner ikke helt hvordan enegeritapet blir større med vannbåren varme enn annen varme.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Er det denne

Eber d5w

og disse f.eks fra Waeco som brukes. Lagt til : Kommer ikke helt fram med denne linken, men trykk på Varmekomfort og defroster der er det en del snadder..

 

Har idag 10kw defroster ombord. Kunne jeg brukt lufta fra den og kjørt igjenom de små defrosterne som et varmegjenvinningsanlegg

Redigert av W-945 (see edit history)

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...