Jump to content

Vannvarme i seilbåt


xbox

Recommended Posts

Hei tar opp dette temaet igjen.

Har en ny 46 fot's seilbåt som jeg ønsker å montere vannvarme i. Har søkt etter informasjon, men det er så mange måter og gjøre det på at jeg klare ikke å gjør et valg. Det virker som det ikke eksisterer en pakkeløsning fra forhandler.

 

Så jeg er i grunnen på jakt etter produkter som kan jobbe sammen og gi et godt resultat.

 

Ønskelisten er.

-Stor nok kapasitet til å holde båten varm gjennom hele året, min 6-7 KW ?

-Varmtvann

-ikke nødvendigvis ha kontakt med motor, om det forenkler oppsett og drift av anlegg.

-Ha 7 regulerbare varmekilder, helst vifteløse radiatorer på 3 stk lugarer

-minst mulig støy.

 

Hvilke produkter kan settes sammen hvis en tar hensyn til ønskelisten.

Vannvarmer?

Radiatorer?

Defrost?

Sirkulasjons pumpe?

Dimensjon og type slange?

 

Er det noen som har tid til å hjelpe meg med denne liste.

 

Hilsen Xbox

Link to post
Share on other sites

Har du lest denne tråden om emnet?: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=36264.

 

 

Har lest denne ja, mye bra. Det er jo vanskelig å velge komponenter når det er så mye forskjelligt i markede.

Blir litt skremt av at det er mye viftestøy på defrosterene. Ser defor for meg radiatorer i lugarene. Er det noen som har god erfaring med vifteløs oppvarming.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nylig installert vannbåren varme i min 48 fots seilbåt. Jeg har brukt en 5kw eber, men foreløpig ikke fått koblet den opp. Har også montert en 2kw 220v varmekolbe som går på samme sløyfen. Den holder stort sett hele båten varm (i hvertfall hittil, og jeg bor ombord). Har tenkt å bruke dieselvarmeren når det blir veldig kaldt, men så lenge det er over 5 kuldegrader holder det å bruke el-kolben. Jeg har ikke koblet anlegget via motor, men regner med å gjøre det senere, da med egen varmeveksler. Varmtvannsberederen skal også kobles inn på systemet etterhvert. Jeg tror ikke det er noe grunn til å bruke noe kraftigere enn 5 kw vannvarmer, men vil nok heller vurdere å ettermontere en 2kw luftvarmer da den gir mye hurtigere og litt tørrere varme. Tror også den vil være fin å bruke på sommerstid når det ikke er noe stort behov for å varme opp hele båten, men mer behov for å få ut fuktig luft og varme i salong.

 

Jeg har brukt

-radiatorer fra kolberg og caspary i lugarene (har to stk i bestilling fra neptus også som skal på badene foran)

-noen konvektorer fra eber (datavifter som bråker altfor mye).

-HAr også en 4 kw konvektor fra waeco, men synes også den båker i høyeste laget.

-2 4 kw defrostere fra eber, de bråker også, men gir god varme og er fine å bruke for å "booste" opp varmen til ønsket temperatur.

 

Vet ikke hva sluttprisen på opplegget har blitt da jeg har kjøpt alt til innkjøpspriser, men alle monteringsdetaljene, dyser, slanger, t-stykker, kraner osv kommer til slutt på en liten formue. For min del utgjør alle monteringsdetaljene mest sannsynlig nesten det samme som den dieseldrevne vannvarmeren, radiatorene, defrosterne og konvektorene til sammen. Tror ikke det er noe vanskelig å svi av 25-30000 for et komplett varmeanlegg i en såpass stor båt som du har.

 

Servicemannen har forøvrig et avansert varmesystem i sin 52-foter.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått for en litt større enn 5 kw. Har 5 kw webasto nå på en 40 foter, og er forsåvidt fornøyd. Men det tar ganske lang tid å få båten varm hvis jeg ikke sper på med elektrisk. Har 220v koble på 1,5 kw, men strømmen i hjemmehavna er så dårlig at jeg ikke får mere enn 1,150 watt ut av den. Det er fint med en kombinasjon av radiatorer og vifter. Man kan f.eks bruke viftene kun ved motorgange og mens man får opp temperaturen, og slå de av når det er varmt nok da radiatorene er nok. Man kan skifte ut viftene i konvektorerene med mere stillegående, men mister naturlig nok litt effekt på dette.

 

Kaftein Øl: Har du linker til disse radiatorene? Har radiatorer fra webasto og er lite imponert over disse.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Spørsmål

Skal jeg gå vekk fra radiatorer uten vifte, da det virker som disse ikke har noen effekt.

Avgir innfelt radiatorer med vifte noe særlig varme uten at vifta går. Tenker på lugarer, kunne slå av vifta om natten.

Hvilke radiatorer med vifte er det beste valget.med tanke på støy, effekt innfelt.

 

Ser for meg at det kan bli denne Webasto Thermo 90ST (Motor- og seilbåter fra 36' til 50)

Link to post
Share on other sites

Nei,

 

Bruk radiatorer uten vifte der du har plass. Disse er gode å ha. Jeg har en slik under køya framme. Hjelper på fuktigheten. Kan også legges under dørkplatene for gulvvarme. Radiatorene med vifte hjelper lite/ingenting når viften er av. Skift heller viften til stillegående datavifte (under 20 db) som finnes på f.eks datakjeden. Eller installer potmeter for å variere hastighet (ikke prøvd selv).

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Er helt enig i alle anbefalinger om å forsøke å bruke flest mulig radiatorer istedetfor datavifter som bråker. Radiatorene gir veldig behagelig og støyfri varme. Dessuten bruker de ikke strøm. Bakdelen er helt klart at mange av de ikke er spesielt fine og at de ikke alltid er så enkle å plassere. Dessuten må man ha ganske mange radiatorer i en såpass stor båt.

 

Jeg har forøvrig god varme i båten når kolben går på 2000w. Behagelig varme ned til ca. 5 kuldegrader, men etter det er det fint med noe ekstra. Jeg tror fortsatt at det er bedre å kombinere en vannvarmer med luftvarmer fremfor èn kraftigere vannvarmer. Hos meg blir radiatorene veldig varme når jeg kjører kolben på 2kw. Har veldig vanskelig for å tro at det ikke blir nok varme når vannvarmeren kjører på med 5 kw på det samme systemet. En annen løsning som jeg også mest sannsynlig kommer til å montere en gang i fremtiden er en dieselovn fra dickinson, refleks el.li. som også tilknyttes vannsløyfen. Da burde det i hvertfall ikke være noe problem med varmen.

 

Jeanneau: Radiatorene jeg har i lugarene kommer fra kolberg og caspary. Mener de er fra webasto. Husker ikke navnet på de, men de leveres i hvertfall i 50, 100 osv., cm lengder. Veldig smale radiatorer som bare bygger noen cm. Har også defrostere med dyse i hvert soverom og bad for å kunne spe på med litt ekstra hvis det virkelig blir kaldt eller hvis man bare vil blåse opp ekstra mye varme før man legger seg. Den siste radiatoren og defrosteren i systemet avgir veldig god varme til tross for at disse to enhetene ikke er koblet på egen tur, men går direkte på returen i systemet, altså der hvor det kaldeste vannet ender. Foreløpig har det ikke vært behov for å bruke defrosterne.

Link to post
Share on other sites

Har bara viftelöse konvektorer kopplade till en el patron och en Refleks. Det fungerar utmärkt i en 40fots stålbåt. Elvärmen på 1800 w håller innetemperaturen 10 grader högre än yttertemp. Mer att betrakta som underhållsvärme. När båten brukes må Refleksen fyres opp. Det tar icke länge förrän det är över 20 grader då, runt en halv timme. Konvektorer kan ofta köpas från skrotade bussar eller campingvogner.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye har det for seg å legge radiatorer under benker, dørker, køyer og ut mot skroget. Vil det ha noe særlig effekt. Er det best at dem henger på skottene uskjermet.

 

Ser for meg at reguleringen da må bli å paralell koble disse strekkene og regulere temperaturen ved å justere vannmengden.

Lage det som en fordelingssentral slik som i bolig

 

Tenkte litt på systemet som benyttes i bolig, her er det et plastrør som blir lagt inn i en spalte på aluminiums plater. Burde ikke være noe problem å lagt en god del meter av dette skjult under dørk og benker.

 

Er det noen problem å holde sikulasjonen på lange strek om en bruker en ekstra sirkulasjonspumpe?

Link to post
Share on other sites

Har en liten cirkulationspump på 3w som räcker mer än väl. Har to slöjfer, en for akterlugaren og en for salong o förpik. Disse är parallella men var för sig ligger de i serie. På så vis kan jag välja om jag vill värma hela eller kun del av båten. Mina konvektorer är både utanpåliggande och infällda. Det känns som om de utanpåliggande är effektivare. De har dubbla rör och ger enligt tillverkaren (UWE) drygt 500w/m. De infällda med enkelt rör ger ca 100w mindre per meter. Detta vid 80 grader vanntemp. Ett råd är att sätta in så många du får plass med.

Link to post
Share on other sites

Kaftein ØL, du sier du har 2 kw på radiatorene nå og veldig god varme selv på siste radiator. Hvis du kjører 5 kw på systemet, vil det ikke koke da? Det er vel begrenset hvor mye varme hver radiator klarer å avgi?

 

 

Det tror jeg ikke vil være noe problem fordi dieselvarmeren varmer vannet til en viss temperatur også skrur den seg ned. Tror den varmer til 80 eller 85 grader hvis jeg ikke husker feil. Jeg har en forholdsvis liten ekspansjonstank, kun på et par liter, men til gjengjeld går det ganske mange liter i systemet (rundt 15 liter tror jeg). Det kan nok også være noe av grunnen til at det blir såpass god varme når jeg bruker kolben. Vet forøvrig at mange har ekspansjonstanker på opptmot 20 liter, men at mange har en kran som gjør det mulig å stenge av denne tanken når man bruker kolben da det visstnok ikke blir god nok varme i systemet når kolben skal varme så mye vann. Kan godt være at jeg også må sette inn n større tank, men når ting går på kolben fungerer det veldig fint. Eneste problemet så langt er at det fortsatt er litt luft i systemet, har derfor måtte etterfylle en liter eller to ca. annenhver dag. Når det ikke har blitt gjort har kolben kuttet pga. luft, men det er stadig mindre behov for etterfylling så jeg regner med at det stabiliserer seg etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Finner ingen informasjon om denne få nettet. Er det gammelt

 

Den er kansje kjent som thermotopp 90 i båtsammenheng tror den er samme som DW80.

Den har kapasitet på oppvarming av i ca. 100liter kjølevann.

Den er liten i byggning og derfor lett å plasere i eks.motor rom.

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

Siden jeg sliter med god nok varme med min 3,5 kW Mikuni så kommer jeg til å kjøpe en 5kW Webasto/Eber vannvarmer i tillegg slik at vartmvann også er tilgjengelig. Det er mange gode tips om radiatorer og jeg ser vel for meg noen uten vifter slik som det anbefales her.. Skal se hvordan Mikunien fungerer nå siden vi drar på fjorden i morgen(er meldt en tre fire blå i morgen ettermiddag).... satte på varmeren nå i dag og lar den ksoe seg i ett døgn før vi dra ut... Det er mye som skal varmes opp fra en kald båt som nå(pluss 2 i kabinen).... håper jeg har en 15-18 grader i morgen da vi legger fra kai..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er merkelig at ingen ser muligheten i å legge seg på et lavbruksnivå når det gjelder varme i båt. Her gjelder det vist bare å skuffe på med mest mulig Kw. Hva vil dette bety i forhold til strømopplegg, forbruk, osv, i ei båthavn dersom hver enkelt båt skal fyre strøm som en liten enebolig? Også for den goodwill båtfolk kan forvente seg i resten av befolkningen.

 

Jada, jeg vet jeg blir lite populær av å løfte opp dette her på BP ut fra de holdninger som ser ut til å dominerer, men pytt, jeg er gammel nok til å tåle det. I alle fall ønsker jeg alle båtfolk et riktig godt nytt båtår

Link to post
Share on other sites

Godt nytt år både til pettersand og til andre her inne på BP. Vi får håpe vi får mange gode båtminner også i 2008. Jeg er ikke sikker på om jeg forstår resonnementet ditt. At man har kraftig varmer ombord, enten dette er luftvarmer eller vannbåren varme, trenger jo ikke dette å kreve så mye landstrøm? Jeg vil tro at de fleste bruker landstrømmen til vedlikeholdslading av forbruksbatteriene ombord. Og dette krever som regel ikke all verden med strøm, la oss anta at gjennomsnittsladeren er på 25 A?

Link to post
Share on other sites

Slettet siden det ikke var i henhold til tema...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er merkelig at ingen ser muligheten i å legge seg på et lavbruksnivå når det gjelder varme i båt.

 

Man vil jo gjerne ha det godt og varmt hvis man skal oppholde seg ombord?

 

Når jeg ikke er i båten står det på ca 200 watt, og da er det gjerne noen få plussgrader ombord hvis det er minusgrader ute. Er det varmere ute (0 eller noen få plussgrader) er det vesentlig varmere inne (ca 10 grader). Relativ luftfuktighet holder seg rundt 60% - noe enkelte mener er for mye, men for meg er det helt greit.

 

Hvis jeg skal være ombord en stund, det er minusgrader ute og jeg ønsker normal innetemp gjør jeg følgende:

 

- Lar el, ovnen stå urørt

- Fyrer opp min wallas 1800

- Tenner på stelton parafinlampa (som etter sigende skal gi 700 watt?)

- Fyrer opp svak varme på komfyren.

 

Jeg har da i alt 4 varmekilder som bidrar litt hver, og etter en stund begynner varmen å stige ganske fort opp mot ønsket tempratur og jeg kan skru av komfyren, steltonlampa og eventuelt kjøre litt ned på wallas'en.

Link to post
Share on other sites

Ja for iskald båt er ikke noe trivelig, det må da være bedre å ha en vannvarmer som har for litt ekstra kapasitet, en en som blir for liten.

Har vel ut fra det som er diskutert her kommet frem til at det må bli en Vannvarmer på 7-9 kw. Kommer til å koble dette i paralelle kurser, med vifteløse konvektorer fra UWE. Det er god plass til konverktorer rudt i hele båten.

Det er en sinnsyk pris på konvektorene fra UWE, noen som vet hvor jeg kan få kjøpt disse biligst mulig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...