Jump to content

Vannvarme i seilbåt

xbox

Recommended Posts

Riktig brenner (D5W), sikkert også konvektor.

Sjekk også hos Hjertmans i Sverige - der handlet jeg.

www.hjertmans.se

Hvis man ønsker å få det billig, er det mye fint å få tak i hos bilhoggeren. Svensken jeg refererte til hadde bygd hele anlegget sitt på brukt utstyr. Han fikk tak i brenner for en tusenlapp - nesten ikke brukt. Konvektorene lagde han selv med utgangspunkt i varmeaparater fra biler og PC-vifter. Som fronter brukte han høytalerdeksler. Det fungerte flott, så OK ut og hele anlegget kom på rundt 5 tusen.

Mitt anlegg kom på ca. 22 tusen samt maaange arbeidstimer.

Redigert av thov (see edit history)

Jeg har sett litt på standard konvektorer for om mulig unngå de tradisjonelle varmevekslerne med viftestøy. Men de ser ganske store ut og må vel ta mye plass for å gi tilsvatrende effekt som de varmevekslerne som har vifte. Jeg økte i dag varmen inne i båten med ca 20 grader etter omlag 1 times gange med Webasto Termo 90S vannvarmer og Eber 1012 BER 1012 WA, som gir opptil 10 kW. Er det noen som har oversikt over dimensjoner på konvenktorer. Mitt problem er at de vil virke "klumsete" både på bad, toilett og sovekabiner.

se: http://www.variantvvs.no/licon.htm

Riktig brenner (D5W), sikkert også konvektor.

Sjekk også hos Hjertmans i Sverige - der handlet jeg.

www.hjertmans.se

Hvis man ønsker å få det billig, er det mye fint å få tak i hos bilhoggeren. Svensken jeg refererte til hadde bygd hele anlegget sitt på brukt utstyr. Han fikk tak i brenner for en tusenlapp - nesten ikke brukt. Konvektorene lagde han selv med utgangspunkt i varmeaparater fra biler og PC-vifter. Som fronter brukte han høytalerdeksler. Det fungerte flott, så OK ut og hele anlegget kom på rundt 5 tusen.

Mitt anlegg kom på ca. 22 tusen samt maaange arbeidstimer.

Det er klart det kan gjøres så smart som denne svensken gjorde.

Nå kjøpte jeg hos Waeco, men skulle jeg hatt lyst på mer varme, er jeg ikke fremmed for å bruke noe slikt.

Min brenner kommer fra en nesten ny minibuss som hadde krasjet. Veldig mange biler bruker den samme brenneren. D5W.

Ang. varmetap er jeg enig med Sydvesten. Så lenge varmetapet er inne i båten, spiller det ingen rolle. Mine slanger er isolerte, men på et par strategiske steder har jeg fjernet isoleringen. Det ene er i den ene sofaen der jeg har liggende seilklærne og varmedresser. De er alltid tørre og varme når jeg trenger varme.

PÅ min gamle båt med luftvarmer var selve plasseringen av varmer slik at den skulle ha nok luft. Det betydde mye energisløsing ved å varme konstant kald innluft. Det er energitap.

Til de som hevder at det er større varmetap i vannbåren varme enn andre systemer, hvor blir det av varmen? I løfge gods gamle Isac Newtotn og hans 1. lov så kan ikke engergi hverken forsvinne eller oppstå av seg selv.... Så jeg skjønner ikke helt hvordan enegeritapet blir større med vannbåren varme enn annen varme.

Joda en kjenner Newton, men det er like greit å holde han utenfor for dette handler ikke om energi som forsvinner, som jeg har skrevt om tidligerer. Spørsmålet er nok mer om hvor en ønsker å bruke energien. Jeg vil satse på luften som direkte mål for energibruket. Men dersom målet for energibruken er oppvarming av vann, av vannledninger , varme til hulrom hvor vannledningene legges, metallet i radiatorer og energi for vannsirkulasjon - og endelig til slutt, oppvarming av luften, da er vannbåren varme å satse på. Men husk at tregheten som jeg har nevnt tidligere er stor, det er bare å dra skinnlua nedover øra og vente på lunken.

Jeg tror det foreligger en liten misforståelse her.

I det samme brenneren starter, starter oppvarming av vannet.

Allerede etter få sekunder kan jeg ikke ta på utløpet bra brenneren. Det tar svært kort tid fra varmt vann forlater brenneren til det har sirkulert og varmet opp radiatorene.

Vi har biler, ikke sant?

Vannvarmeren varmer vannet vesentlig raskere enn motoren i bilen din. Så da kan vi diskutere energi-effektivitet.

Det skapes varme ut av radiatorene i samme øyeblikk som vamrvann når de.

Dette er helt elementært for alle oss som har vann som varmer opp bilen. Den gamle bobla derimot.... :smiley:

Her er mine erfaringer med vannbåren varme i min Bavaria 39:

Anlegget er basert på inspirasjon fra Rune i "Amalie".

Varmeprodusenter er en Eberspächer 5 KW varmer, varmtvannsbereder med 750 W 220V element og motorvarme via en varmeveksler.

Varmeuttak er 7 stk. konvektorer (Silencio FAI) der viftene er byttet til en støysvak, regulerbar type.

Systemet har 2 år på nakken nå, og jeg er meget fornøyd med det. Jeg har tenkt å forbedre varmtvannsberederen, da den er treg til å veksle varmen. Det tar litt for lang tid å varme vannet synes jeg og om sommeren er det varmt vann til dusj og oppvask som er "hovedproduktet". Berederen trenger nok et par meter rør til i varmeslyngen.

Mer info kan leses her:

http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=6478

Hva slags vifter har du benyttet? JEg sliter med for mye støy fra viftene i båten min.

.

Vi har biler, ikke sant?

Vannvarmeren varmer vannet vesentlig raskere enn motoren i bilen din. Så da kan vi diskutere energi-effektivitet.

Det skapes varme ut av radiatorene i samme øyeblikk som vamrvann når de.

Dette er helt elementært for alle oss som har vann som varmer opp bilen. Den gamle bobla derimot.... :smiley:

Vel, den sammenligningen tror jeg du bør se litt nærmere på.

En annen side er at i et energiperspektiv bruker vi overskuddsenergi i form av varme fra motoren i bilen til oppvarming. Tenker en overhode ikke i de baner kan en selvfølgelig fyre med hva som helst i båten som gir varme.

En annen side er at i et energiperspektiv bruker vi overskuddsenergi i form av varme fra motoren i bilen til oppvarming. Tenker en overhode ikke i de baner kan en selvfølgelig fyre med hva som helst i båten som gir varme.

Hva er det egentlig du mener???

Hva mener du vi bør varme båtene med? Eller mener du at det er sløsing av energi å varme opp båten de få gangene den blir brukt i året, eller at vi helst ikke skal bruke båten i det hele tatt???

Vannbåren varme ER en av de varmesystemene i båt som har kommet lengst mtp. utnyttelse av energi. Synes du skal utdype dine synspunkter litt nærmere, hva du mener med sløsing av energi til oppvarming av båt.

En annen side er at i et energiperspektiv bruker vi overskuddsenergi i form av varme fra motoren i bilen til oppvarming.

Stusser litt over dette, om en skal bruke en "bilmotor" til å varme opp båten så blir det vel særdeles lite effektivt siden en normalt god dieselmotor i dag produserer 60% varme av tiført energi, mens de resterende 40% går til fremdrift av farkosten... Så om intensjonen er å varme opp en båt så er det å bruke en forbrenningsmtor en meget dårøig løsning ettet mitt syn... Bruker en derimot en enhet som er konstruert for oppvarmig så blir virkingsgraden betydelig høyere..

Når har "herren" pettersand her "spredd eder og galle" om at vi ikke bør bruke hverken det ene eller det andre til å varme opp båten med, men hva er alternativet for oss som har kjøpt båt med tanke på bruke den?... Det er lett å si nei til alt sammen, men da bør man gjerne komme med gode alternativer på hvordan en kan løse dette ombord i våre seilbåter innefor et akseptabelt budsjett..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Stusser litt over dette, om en skal bruke en "bilmotor" til å varme opp båten så blir det vel særdeles lite effektivt siden en normalt god dieselmotor i dag produserer 60% varme av tiført energi, mens de resterende 40% går til fremdrift av farkosten... Så om intensjonen er å varme opp en båt så er det å bruke en forbrenningsmtor en meget dårøig løsning ettet mitt syn... Bruker en derimot en enhet som er konstruert for oppvarmig så blir virkingsgraden betydelig høyere..

Når har "herren" pettersand her "spredd eder og galle" om at vi ikke bør bruke hverken det ene eller det andre til å varme opp båten med, men hva er alternativet for oss som har kjøpt båt med tanke på bruke den?... Det er lett å si nei til alt sammen, men da bør man gjerne komme med gode alternativer på hvordan en kan løse dette ombord i våre seilbåter innefor et akseptabelt budsjett..

Nei nå må "herren bevare meg" for motorens oppgave er i første rekke å drive båten fram, men noe er av den resterende energien som du annslår til hele 60% (volvo? :wink: ) kan en da nesten gratis benytte når motoren går,

med radiator eller et varmeapparat av busstypen - disse selges også for båtbruk. Når det gjelder "eder og galle"-delen så har jeg gitt uttrykk for noen motforstillinger sett ut fra et energibrukperspektiv, kanskje særlig når en ligger på landstrøm. For å varme en båt hurtig opp mener jeg fremdeles at varme til luft er best. Da er det i de fleste tilfeller snakk om varmeapparat, på en seilbåt noe som som ikke er altfor strømslukende. Ser en litt bort fra CO2en er en oljefyrt ovn noe som duger i kalde strøk. Jeg mener at en kombinasjon av ulike varmekilder, noen som også andre var inne på her tidligere, gir den mest fleksible og rimeligste løsningen, dvs. en bra oljelampe, gasskomfyr, varmeapparat, POD osv

Hva er det egentlig du mener???

Hva mener du vi bør varme båtene med? Eller mener du at det er sløsing av energi å varme opp båten de få gangene den blir brukt i året, eller at vi helst ikke skal bruke båten i det hele tatt???

Vannbåren varme ER en av de varmesystemene i båt som har kommet lengst mtp. utnyttelse av energi. Synes du skal utdype dine synspunkter litt nærmere, hva du mener med sløsing av energi til oppvarming av båt.

[/quote

---------------------------------------------------------------------------------

Vennligst les det jeg tidligere har skrevt i denne tråden.

Redigert av pettersand (see edit history)

Det er to elementer i denne diskusjonen jeg opplever som uklart...

Misforstår man hverandre litt, eller er det bevisst kritisk holdning?

Sydvesten, vennligst :lol: spar deg "edder og galle"-bemerkningene. De sier bare mer om avsender enn om mottaker! :cheers:

Jeg forstår hva Pettersand sier, og det er lett å sette seg inn i tankegangen om å "!hoppe over" et oppvarmingstrinn. Dermed kan vi tenke at effektiviteten blir bedre.

Men nå er det sånn at (skal unngå "science-tilstander" og heller preke folkelig) :lol: tilført energi og uttatt effekt faktisk er mulig å bevise ved formler.

Men i regnestykket uttatt/oppnådd effekt er også noen faktorer på hvor (f.eks.) mye luft som skal varmes opp, med hvor mange grader.... osv... Ikke sant?

Poenget er at effektiviteten av "varme til luft"-varmere og "varme til vann til luft" med samme tilførsel av energi - skal være lik!

Men - og det er poenget - hvilken luft oppvarmes, hvor kommer den fra?

Varmes luft utenfra opp for å bli ført inn i båten for å varme opp/bytte ut kald luft?

Varmes bare luften som allerede er inne i båten, er det mindre luftmengde som skal varmes. Ergo mer effektiv utnyttelse av varmeren, og raskere oppvarming.

Dette gjelder uansett om det går ett eller to ledd fordi energi ikke kan forsvinne, bare omdannes.

Den som ikke vil være med på denne tankegangen er herved invitert ombord i min båt for å motbevise teorien og Newtons lov. :cheers:

Pettersand, hvis du bor der navnet tilsier :lol: så bor du bare tre-fire hundre meter fra. Kan sikkert treffes :yesnod:

Jeg kan ta et lite eksempel:

Vannvarmeren står inne i båten.

Suger ikke inn kald luft som må varmes.

Vann som kommer inn - forlater varmeren nesten umiddelbart som glovarmt pga. rørvekslingen.

Absolutt ALL varme som forlater systemet skjer inne i båten.

Slanger er isolerte, vi tar ut varme der vi vil ha den.

Total luftmengde som varmes er mindre.

Allerede lunken luft sirkuleres i radiatorene, trenger kortere tid og mindre enrgi for å øke temperatur.

Hvor er feilen?

I alle de båtene

Det er to elementer i denne diskusjonen jeg opplever som uklart...

Jeg forstår hva Pettersand sier, og det er lett å sette seg inn i tankegangen om å "!hoppe over" et oppvarmingstrinn. Dermed kan vi tenke at effektiviteten blir bedre.

Men nå er det sånn at (skal unngå "science-tilstander" og heller preke folkelig) :lol: tilført energi og uttatt effekt faktisk er mulig å bevise ved formler.

Men i regnestykket uttatt/oppnådd effekt er også noen faktorer på hvor (f.eks.) mye luft som skal varmes opp, med hvor mange grader.... osv... Ikke sant?

Poenget er at effektiviteten av "varme til luft"-varmere og "varme til vann til luft" med samme tilførsel av energi - skal være lik!

Men - og det er poenget - hvilken luft oppvarmes, hvor kommer den fra?

Varmes luft utenfra opp for å bli ført inn i båten for å varme opp/bytte ut kald luft?

Varmes bare luften som allerede er inne i båten, er det mindre luftmengde som skal varmes. Ergo mer effektiv utnyttelse av varmeren, og raskere oppvarming.

Dette gjelder uansett om det går ett eller to ledd fordi energi ikke kan forsvinne, bare omdannes.

Den som ikke vil være med på denne tankegangen er herved invitert ombord i min båt for å motbevise teorien og Newtons lov. :cheers:

Pettersand, hvis du bor der navnet tilsier :lol: så bor du bare tre-fire hundre meter fra. Kan sikkert treffes :yesnod:

Jeg kan ta et lite eksempel:

Vannvarmeren står inne i båten.

Suger ikke inn kald luft som må varmes.

Vann som kommer inn - forlater varmeren nesten umiddelbart som glovarmt pga. rørvekslingen.

Absolutt ALL varme som forlater systemet skjer inne i båten.

Slanger er isolerte, vi tar ut varme der vi vil ha den.

Total luftmengde som varmes er mindre.

Allerede lunken luft sirkuleres i radiatorene, trenger kortere tid og mindre enrgi for å øke temperatur.

Hvor er feilen?

I alle de båtene

Takk for tilbudet men jeg kan desverre kan jeg ikke besøke deg nå - jeg bor på andre siden av fjorden, men jeg vil helt sikkert ta med Newton på turen dersom jeg kommer. :yesnod: En viktig side med ditt opplegg slik jeg forstår det er godt isolering av slanger og rør. Det er også drøftet i en annen tråd her. Det betyr at varmen kommer dit en ønsker, dvs varme opp luften i båten, og ikke først avgir varme til kalde benker skutesider, bunn og steder hvor en ikke har et oppvarmingsbehov. Det betyr selvfølgelig ikke at energi forsvinner, men kommer den raskt dit en ønsker? Ligger en ved land med 220V vet ikke jeg noe mer effektiv oppvarmingsmåte enn en real vifteovn. Den tregeste oppvarmingen en kan tenke seg i et hus er et sentralfyranlegg med radiatorer ( uten sammenligning med ditt anlegg). Det er neppe tvil om at vannbåren varme er generelt sett er treg å regulere. Ett annet spørsmål er kostnaden f.eks pr kwt - det har også betydning for mange. Varme i båt kan sikkert diskuteres både i opp og ned, med og uten Newton, men jeg tror det vil være lurt å ta med noen tanker om energiforbruket ombord både knyttet til oppvarming og annet bruk. :flag:

:smiley: Skal i første omgang bare svare kort på et av utsagnene:

Radiatorer i hus har ikke vifter som "tvangskjører" luft gjennom en "varmevekslende finradiator".

Effekten som kommer ut er vesentlig bedre, også fordi viftene OGSÅ tilføres energi i form av strøm.

Oppvarmingsmetodene kan dermed ikke sammenlignes.

Hvor kraftig er en elektrisk vifteovn?

2000 Watt? :smiley:

Når jeg kjører 5 vifteovner (les radiatorer) i båten avgir de etter bare få minutter over dobbelt så mye som dette.

Hver radiator er kapabel til å avgi 1.500 watt med max betingelser. (Høy sirkulasjon/høy varme)

Det må nok oppleves for å forstå at Newton ikke kan overprøves :cheers:

På den annen side, det er lettvint med en el-ovn.

Kjære Sydvesten,

Med all respekt for både dine og Newtons' skriverier virker det for meg som du gjør en liten sammenblanding av Newton's lover og termodynamikken's. Newton ble vel ikke gammel nok til å kunne stå ansvarlig for det som står i termodynamikkens 1. lov.

Jeg har forøvrig lyst på en dieselvannvarmer i båten. Det blir vel noen vintres planlegging før det blir noe av.

Eivind

Beklager, var en liten feil der... det skulle vært termodynamikkens første lov... siden Isac N driver stort sett med krefter i sine lover... godt noen er våken i allefall her og ikke bare spreder eder og galle slik som jeg efter sigende gjør..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei og god morgen Sydvesten :smiley:

Ikke bli sår a'? :cheers:

Har sans for innleggene jeg, men ikke "edder og galle"bemerkninger i hytt og pine...

Tenkte som deg på newton istedet for thermodynamikk. Men så er det vel en mannsalder siden skolebenken også.

Ha en god dag!

Joda en kjenner Newton, men det er like greit å holde han utenfor for dette handler ikke om energi som forsvinner, som jeg har skrevt om tidligerer. Spørsmålet er nok mer om hvor en ønsker å bruke energien. Jeg vil satse på luften som direkte mål for energibruket. Men dersom målet for energibruken er oppvarming av vann, av vannledninger , varme til hulrom hvor vannledningene legges, metallet i radiatorer og energi for vannsirkulasjon - og endelig til slutt, oppvarming av luften, da er vannbåren varme å satse på. Men husk at tregheten som jeg har nevnt tidligere er stor, det er bare å dra skinnlua nedover øra og vente på lunken.

Det at et rør, hulrom, metall, overganger, treverk og andre ting oppvarmes gjør da ingenting! De skal jo varmes opp! All energien man bruker ved vannvarmeren kommer inn i båten. Det gjør den ikke med luft/luft varmere...Da varmer man hele tiden opp kaldt luft, og presser varm luft ut et annet sted... Vann varme har bare to bakdeler; PRIS OG ARBEID! Ellers finnes det ingen argumenter... Amalie 36 har et fantastisk bra system som jeg gjerne skulle hatt! Får se til høsten... :smiley:

Redigert av Carpediem (see edit history)

hej Carpediem

har faktiskt aldrig hört om det.........men kansje att man skulle kunne haft några oisolerade kopperrör fastsatte under

balkarna som durkarna hviler på....då hade man kunnat lyfta durkarna

(og under rören mot skroget noen isolering!)

det hade varit en relativt enkel installation utan att behöva såga allt för mye i inredningen!

S/Y Gunga Din

Hvorfor det ?

Det er ikke lurt, man får bare ekstra kondensproblemer med en slik installasjon.

Jeg ser ingen god grunn til å ta luften utenifra.

Jeg hadde dette på en tidligere båt, men bygde det om.

Kjører du med varmeapparatet i bilen på resirkulering hele vinteren, også når det regner eller?

Det gjør i hvertfall ikke jeg, for da blir det mye kondens i kjerra.

Foreslår forresten at de som er mest interessert i å diskutere newton og hva de nå alle disse smarte folka har funnet ut, starter en egen diskusjon om det, slik at denne diskusjonen kan fortsette om "vannbåren varme i seilbåt".

Min erfaring etter å ha bodd i båt i tre år er i hvertfall at luftvarmeren har bidratt veldig godt til å fjerne rå luft i båten. Dugg på vinduer osv. forsvinner forholdsvis fort, mens med kun vifteovner og panelovn forblir vinduer, luker o.li. våte. Har forøvrig vannbåren varme i den båten jeg har nå, og det virker veldig lovende, dog er ikke hele anlegget 100% ferdig enda (vannbåren varme er masse jobb og koster lett dobbelt så mye som en luftvarmer). Det jeg har merket forleløpig har vært veldig positivt, men det blir spennende å se hvordan det fungerer mtp kondens osv. Er ikke så overbevist om at "resirkulering" av varmen vil kunne tørke båten like godt som en luftvarmer som nærmest pøser på med varm luft inn i båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...